۱۴ مهر ۱۳۹۴، ۱۱:۴۹
کد خبر: 81787431
T T
۰ نفر

تیشه به ریشه هویت پارك سیفیه ملایر

۱۴ مهر ۱۳۹۴، ۱۱:۴۹
کد خبر: 81787431
تیشه به ریشه هویت پارك سیفیه ملایر

همدان- ایرنا- محكم و استوار ردیف به ردیف ایستاده اند و قد به آسمان كشیده اند، می خواهند تا جان در بدن دارند سایه سار رهگذران باشند در تمام طول سالهایی كه ریشه در زمین دوانده اند و روی زمین گذران عمرها دیده اند و دل خوشند به نفس گرم عابران.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا اتفاقی كه روز گذشته برای درختان چنار پارك سیفیه ملایر رخ داد، دل هر دوستدار طبیعت را به درد آورد، فكرش را هم نمی كردی درختی با بیش از 100 سال قدمت، آیا میلش می كشد به زمین بیفتد و معاوضه كند استواریش را و سر بر دامن خاك بگذارد.
مگر می شود فراموش كرد هویت درختانی را كه حكایتشان یك عمر عاشقی بوده و با گره خوردن ریشه هایشان دست در دست هم داده اند تا صفا ببخشند روح آدمی را كه از سختی های روزگار آزرده خاطر است و می خواهد با طراوت چنارها دوباره زندگی كند، اما امروز تیغ به شاهرگشان زده شد، قلبشان از سنگی دل آدمها ذوب شد و قامتشان در هم شكست، ولی نگاهشان همچنان در امتداد آسمان دوخته است.
حالا اما نفس های درختان چنار پارك سیفیه شهرم به شماره افتاده، نباید شناسنامه شهرم گم شود، نابود شود، درختان چنار شهرم خون دل خورده تا به صد سالگی رسیده است، حرمت موی سپیدش را نداشتند و با بی خردی تیشه به ریشه اش زدند، اتفاقاتی كه حال درختان چنار را ناخوش تر كرد، به كدامین گناه، مگر نه اینكه بیش از یكصد خزان را پشت سر گذاشتند تا برای تو و من بهار را به ارمغان آورند تا دوباره تجربه كنی زندگی دوباره را و با اطمینان خاطر به صلابتش تكیه كنی.
اگر تنش زخمی بود و نگاهش پر از خاطره های تلخ و شیرین، اما استوار ایستاده بود تا چتر سبزش را بگستراند بر روی تلخی های روزگار، تا تو بتوانی همه چیز را سبز ببینی و از گذشتت، ایثارت، بزرگیت، نفست و استواریت نیز به دیگران ببخشی، درس زندگی بدهی به كسانی كه سهل و آسان زندگی را از دیگری می ستانند.
پارك سیفیه ملایر قدمتش به سال 1304 برمی گردد كه توسط عبدالمحمد میرزا سیف الدوله یكی از نوه های فتحلی شاه كه در آن زمان حاكم ولایت ملایر بود، احداث شد كه دارای درختان چنار كهنسال است و با قدمتی بیش از 100 سال هویت و شناسنامه شهر شده اند و تحت عنوان باغ ایرانی در فهرست آثار تاریخی و ملی كشور به ثبت رسیده است.
هویت درختان كهنسال پارك سیفیه را همه می دانند از سالی كه این پارك توسط مرحوم سیف الدوله ایجاد و وقف شد تا نمادی برای شهر ملایر و گردشگرانی كه به این شهر سفر می كنند، شناسنامه ای برای شهر است كه همه ورق به ورق با آن آشنایی دارند و همه شهروندان مانند اعضای خانواده خود از درختان چنارش مراقبت می كنند، اما چند سالی كه حال و روز این درختان رو به زردی رفته و دائم از سوی مسوولان امر در شهرداری و سازمان فضای سبز زمزمه اندیشیدن چاره ای برای رفع این مشكل شنیده ایم و هنوز سر نخ آن چاره به دست نیامده است.

*دو سوم درختان چنار ملایر بیمارند
طبق اعلام سازمان پاركها و فضای سبز شهرداری ملایر بین 30 تا 40 هزار اصله درخت چنار در ملایر وجود دارد كه حدود دو سوم آنها بیمارند و اخیرا راهی جز تزریق دارویی برای جلوگیری از زوال درختان چنار یافت نشده كه البته هزینه گزافی نیاز دارد.
نگهداری و حفظ این درختان چنار اگر چه دغدغه مسئولان فضای سبز است، ولی امروز راه چاره ای جز قطع كردن درختان قطور و كهنسال پارك سیفیه نداشتند و تنها دلیل آنها از قطع این درختان خشك شدن تنه و احتمال سقوط آنها به دلیل كهولت سن عنوان شد.
محمدرضا طالبیان مدیر عامل پاركها و فضای سبز شهرداری ملایر به دنبال این اقدام در جمع خبرنگاران گفت: در جلسه كمیسیون و هیات مدیره فضای سبز خشك شدن درختان چنار را مطرح و مصوبه ای برای بریدن درختان خشك سطح شهر گرفتیم و بر اساس این مصوبه بریدن درختان خشك از جمله درختان چنار پارك سیفیه را شروع كردیم.
وی ادامه می دهد: برای قطع این درختان مجوز كمیسیون ماده هفت قطع اشجار را داریم و به دلیل خشك شدن تنه درختان چنار پارك سیفیه ملایر و احتمال سقوط آنها بر روی مردم، پنج اصله درخت قطع شد و بزودی جایگزین آنها كاشته می شود.
وی بیان داشت: خشك شدن این درختان به هیچ عنوان مشكل آب نبوده، بلكه عوامل مختلفی چون بیماری فتیله نارنجی، كنه كرم سفید ریشه، آفت و عدم جذب آهن، روی و منگنز بوده كه به تازگی با دعوت از فرهود رییسی پدر علم تزریق ایران در ملایر، عوامل زوال درختان چنار ملایر به خصوص پارك سیفیه را بررسی كردیم و قرار است برای حفظ این درختان تزریق روی درختان انجام شود.
طالبیان ادامه داد: هم اكنون روی سه اصله درخت چنار در پارك كوهسار و چهار اصله درخت چنار در بهشت هاجر و ترمینال به طور نمونه تزریق انجام شده كه جواب مثبت بوده و برگ های سبز دوباره شروع به رویش كرده اند و تزریق باید در پاییز و زمستان روی درختان انجام شود.
وی با بیان اینكه تزریق دارویی برای هر اصله درخت 600 هزار ریال هزینه دارد، گفت: بیش از 30 هزار اصله درخت چنار در ملایر وجود دارد كه انجام این میزان تزریق هزینه هنگفتی نیاز دارد، در عین حال كه هر سه سال یكبار باید این تزریق مجدد تكرار شود و پرداخت این هزینه از توان فضای سبز خارج است، از طرفی هم آخرین راهكار ما برای جلوگیری از زوال درختان چنار سطح شهر تنها تزریق این دارو است كه حاوی سموم، مواد غذایی، ریز مغذی و درشت مغذی و هورمون های شیمیایی است.
به گفته وی مشكل بیماری و خشك شدن درختان چنار در كل كشور مشهود و تنها مربوط به ملایر نیست و درختی كه از بخش هوایی شروع به خشك شدن می كند، تنه آن نیز به مرور زمان خشك شده و خطر احتمال سقوط بسیار بالاست و چاره ای جز قطع كردن درخت نیست.
طالبیان می افزاید: ما نیز از خشك شدن درختان چنار پارك سیفیه كه هویت و شناسنامه پارك ملایر است، بسیار ناراحت هستیم، اما به جای درختانی كه قطع شده اند، درختان چنار 10 تا 15 ساله كه در نهالستان فضای سبز پرورش یافته اند، جایگزین این درختان می كنیم.
گرچه حسین احمدی عضو شورای شهر ملایر معتقد است كه حدود سه نسل باید بگذرد تا چنین درختان چنار قطوری دوباره رشد كند و جایگزین این درختان شوند، درختانی كه حداقل 130 سال قدمت دارند و به گفته وی با قطع این درختان نمای پارك سیفیه كاملا به هم ریخته شده و خشك شدن دلیل منطقی برای قطع درختان چنار پارك سیفیه ملایر نبود.
وی با بیان اینكه درختان چنار پارك سیفیه آثار باستانی و مفاخر این شهر است، افزود: باید قبل از خشك شدن به فكر چاره ای برای این درختان كهنسال بود، این اقدام از سوی سازمان پارك ها و فضای سبز شهرداری به هیچ عنوان قابل توجیه نیست و می شد به جای قطع كامل درخت، شاخ و برگ آن زده می شد و تنه درخت برای حفظ توازن با سایر درختان چنار و نمای زیبای پارك نگه داشته می شد.

*باید به دنبال درمان قطعی درختان چنار ملایر باشیم
این اقدام سازمان پارك ها و فضای سبز شهرداری ملایر موج عظیمی از اعتراضات را در سطح شهر به خصوص در فضای مجازی به وجود آورد، اقدامی كه از سوی ناظر موقوفات سیف الدوله، اوقاف و امور خیریه، میراث فرهنگی، اعضای شورای شهر ملایر و بسیاری از شهروندان و دوست داران محیط زیست مورد انتقاد قرار گرفت، تا جاییكه رییس شورای اسلامی شهر ملایر نیز اعلام كرد: قطع درختان چنار كهنسال پارك سیفیه به هیچ عنوان از نظر شورای اسلامی شهر ملایر پذیرفته نیست و بسیار نارحت كننده بود، چراكه اگر این درختان نباشند، عملا ما هویتی نداریم.
رضا نوروزی بیان كرد: سازمان پاركها و فضای سبز شهرداری باید به دنبال درمان قطعی درختان چنار سطح شهر باشد و انتظار داریم كارشناس ویژه ای برای این امر تعیین و هرگونه راه حل و پیشنهاد برای جلوگیری از زوال درختان چنار سطح شهر ارایه و اجرایی شود.
وی گفت: از سالها پیش این مشكل وجود دارد و بارها از سوی سازمان فضای سبز این صحبت ها شنیده شده، ولی هنوز راه درمان قطعی ارایه نشده است.
وی تاكید كرد: با مدیر عامل سازمان فضای سبز و شهرداری ملایر هماهنگی های لازم را انجام می دهیم تا برای درمان قطعی كه همان تزریق دارویی است، هر گونه هزینه ای كه داشته باشد، تقبل می كنیم از سوی شهرداری پرداخت شود، چراكه صرفه جویی در این زمینه معنایی ندارد.
اما ناظر موقوفات سیف الدوله ملایر كه مخالف صد درصد قطع درختان چنار پارك سیفیه ملایر است، در گفت و گو با ایرنا گفت: این اقدام سازمان پاركها و فضای سبز شهرداری ملایر را از طریق مجاری قانونی پیگیری می كنم و در این زمینه كوتاهی نمی كنم.
هوشنگ عضدی اظهار كرد: قطع درختان پارك سیفیه ملایر كه قدمتی بیش از 130 سال دارند، توسط عده ای افراد كج سلیقه و بدون كار كارشناسی انجام شده و از نظر ما قابل توجیه و پسندیده نیست.
وی با بیان اینكه از سال 51 حفظ و نگهداری پارك سیفیه ملایر به شهرداری ملایر واگذار شد، افزود: تاكنون این درختان چنار حفظ شده اند و اگر به قول سازمان پاركها این درختان خشك شده بودند، باید برای حفظ دریف درختان چنار در مقابل عمارت تنه درختان حفظ می شد، نه اینكه كامل درخت از ریشه كنده شود.
حالا اما حرف و حدیث ها درباره قطع درختان چنار پارك سیفیه ملایر زیاد است، اقدامی كه انجام شده و دیگر از دست هیچكس كاری ساخته نیست، جز انتظار برای درمان قطعی سایر درختان یا دچار شدن مابقی درختان به سرنوشت تلخ درختان چنار كهنسال پارك سیفیه.
از سویی سازمان پاركها و فضای شهرداری ملایر سنگ دلسوزی مردم را به سینه می زند و می گوید برای جلوگیری از احتمال سقوط درختان البته با مجوز سر این درختان را بریده است، اما هیچگاه جای این درختان پر نمی شود، درختان چناری كه بازمانده از نسل های گذشته ما بود و شناسنامه اش سندی طلایی در دستان مردمانش.
روز گذشته از سوی سازمان پاركها و فضای سبز شهرداری ملایر چهار اصله درخت چنار در مركزی ترین بخش پارك سیفیه كه هویت و شناسنامه شهر ملایر است، قطع شد.
شهرستان ملایر با دارا بودن جمعیتی بالغ بر 300 هزار نفر در جنوب شرقی استان و 75 كیلومتری شهر همدان واقع شده است.
7528//1352/6993
۰ نفر