مدارس غيرانتفاعي بازوي توانمند دستگاه تعليم و تربيت است

تبريز - ايرنا - مديركل آموزش و پرورش آذربايجان شرقي با بيان اينكه مدارس غيرانتفاعي بازوي توانمند دستگاه تعليم و تربيت است، گفت: توسعه اين مدارس و استفاده از ظرفيت مازاد آنها براي ايجاد توازن نظام آموزش مي باشد.

جعفر پاشايي روز شنبه در مراسم اداي سوگند موسسان مدارس غير دولتي استان، توسعه مشاركت هاي مردمي را يكي از اولويت هاي اعلامي وزارت آموزش و پرورش دانست و افزود: توسعه مشاركت با هدف جلب مشاركت افراد و گروه ها در جهت پيشبرد اهداف آموزشي است.
وي با بيان اينكه براي رسيدن به اهداف مد نظر آموزش و پرورش مشاركت آحاد جامعه ضروري است، اظهار كرد: برون سپاري خدمات آموزشي باعث ارتقاي كيفيت و بهره وري و نيز كاهش تصدي گري دولت در امر آموزش مي شود.
پاشايي برون سپاري را از برنامه هاي مهم آموزش و پرورش برشمرد و گفت: ديدگاه دولت بحث مشاركت است و به همين منظور وزارت آموزش و پرورش بسته هاي حمايتي را مد نظر دارد.
مديركل آموزش و پرورش استان رابطه دولت و آموزش و پرورش با موسسه هاي غير دولتي را فقط منحصر به صدور مجوز ندانست و افزود: بخش غيرانتفاعي تافته جدا بافته از دولت نيست و موسسان اين مدارس اين مساله را به عنوان سمبل فعاليت مد نظر قرار دهند.
پاشايي هدف دولت از توسعه مدارس غير انتفاعي را كاهش تصدي گري اعلام كرد و گفت: چون حوزه تعليم و تربيت به دنبال تربيت واقعي و مطلوب شهروندان است، ارزشيابي و نظارت بر كيفيت بر عهده دولت مي باشد.
وي خاطر نشان كرد: سيستم هاي كنترل و نظارت آموزش و پرورش در قالب رصد شاخص ها و استانداردهاي كمي و كيفي است و فعاليت مدارس غير انتفاعي در طول سال تحصيلي تجزيه و تحليل مي شود.
پاشايي توجه به كيفيت بخشي فرايند آموزشي ، اجراي دقيق قوانين و دستورالعمل ها، استفاده از نيروهاي تخصصي تربيت يافته دانشگاهي ،شفاف سازي فرايند مالي و اجرايي مدارس، توجه به اهميت ارزشيابي و رعايت تراكم استاندارد كلاس ها را از جمله انتظارات از مدارس بخش غير دولتي عنوان كرد.
645 هزار دانش آموز در هشت هزار و 500 مدرسه آذربايجان شرقي مشغول تحصيل هستند.
6132/6183