۱۸ مهر ۱۳۹۴، ۱۴:۵۱
کد خبر: 81793110
T T
۰ نفر
لزوم ارتباط تنگاتنگ دانشگاه‌ها با فارغ‌التحصیلان دانشگاهی

تهران-ایرنا-معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: نیروی انسانی ارزنده‌ترین دارایی كشور است و با توجه به حركت دانشگاه‌ها به هدایت و راهبری دانشجویان در مسیر كارآفرینی از طریق ایجاد شركت‌های دانش‌بنیان، باید ارتباط و تعامل دانشگاه‌ها‌ با فارغ‌التحصیلان خود پس از پایان دوره تحصیلی ادامه داشته باشد.

به گزارش گروه علمی ایرنا ازمعاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، دكتر سورنا ستاری در ششمین دوره جشن فارغ‌التحصیلان دانشگاه صنعتی شریف كه فارغ‌التحصیلان سال 1350این دانشگاه نیزحضور داشتند، با تاكید بر ضرورت حمایت دانشگاه‌ها از فارغ‌لتحصیلان خود، به وظیفه مهم راهبری و پرورش آنان توسط دانشگاه برای كارآفرینی اشاره كرد و گفت: دانشگاه‌ها خود را مسئول فارغ‌التحصیلان دانشگاهی نمی‌دانند و از زمانی كه دانشجو دفاع می‌كند و كارت دانشجویی اش باطل می‌شود دانشگاه مسئولیتی نسبت به وی ندارد. در حالیكه مانند دیگر كشورهای پیشرفته دنیا، دانشگاه ها با به كارگیری فارغ التحصیلان در مراكز رشد و كمك به آن‌ها در ایجاد شركت‌های نوپا، فرصت كارآفرینی از طریق شركت‌های دانش‌بنیان را برای آنان فراهم می‌كنند.
معاون علمی و فناوری رییس جمهور با اشاره به اینكه دانشگاه‌ها از راه كمك به فارغ التحصیلان دانشگاهی خود در ایجاد شركت های دانش بنیان، می‌توانند در بخشی از درآمد این شركت ها سهیم بوده و خود را اداره كنند، اظهار كرد: دانشگاه های ما همچنان به درآمد دولتی و شهریه وابسته هستند، در حالی كه دانشگاه های بزرگ و سرآمد دنیا، كم تر از 10 درصد به شهریه وابسته هستند و بخش عمده ای از درآمد خود را از طریق شركت‌های دانش‌بنیان ایجاد شده توسط دانشجویان و برآمده از دل مراكز رشد خود تامین می‌كنند.

**نیروی انسانی، دارایی ارزشمندتر از منابع زیرزمینی
ستاری با اشاره به این كه نیروی انسانی جوان كشور از جمله فارغ التحصیلان دانشگاهی، مهمترین دارایی كشورمان هستند، بر لزوم فرهنگ‌سازی توجه به نیروی انسانی به عنوان ارزشی فراتر از منابع نفت و گاز تاكید كرد و گفت: نیروی انسانی بزرگترین سرمایه كشورهاست و اگر با این دید به جوانان فارغ‌التحصیلمان بنگریم، دارای بزرگترین ظرفیت و دارایی هستیم كه می‌توانند بیش از منابع هیدروكربنی برای كشورمان ثروت‌آفرین باشند.
وی افزود: نسل جدید كارآفرینان و صاحبان ثروت در دنیا جوانان زیر سی سال هستند ودر صورت هدایت و راهبری صحیح، نوآوری و خطرپذیری در جوانان به بهترین شكل تبلور می‌یابد.

**توجه به فناوری‌های همگرا لازمه‌ در دست داشتن آینده است
عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف، با اشاره به همگرا شدن و درهم تنیده شدن علوم وفناوری‌های جدید، به لزوم تغییر نگرش ها و سرفصل‌های درسی اشاره كرد و گفت: علوم امروزی مانند قدیم قابل تفكیك و نگاه به شكل مستقل نیستند و فاصله علوم و فناوری‌ها نسبت به گذشته بسیار كم شده است . در چنین فضایی ضروری است دانشگاه‌ها به علوم وفناوری‌های جدید توجه داشته و برای آن‌ها برنامه‌ریزی داشته باشند. در همین راستا، ستاد فناوری‌های همگرا (NBICS) زیر نظر معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری شكل گرفته است.
ستاری، ارتباط و تعامل اساتید دانشگاه با دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاهی و سوق دادن آنان به سوی مسیر صحیح نوآوری و ایجاد كسب و كار را از لازمه‌های تحقق اقتصاد دانش‌بنیان دانست و گفت: استارتاپ ها كاری است كه به تازگی در دانشگاه‌ها شكل گرفته و اساتید دانشگاه با مشاركت و هدایت جوانان دانشگاهی در این رویدادها، می توانند آنان را در مسیر كارآفرینی راهبری كنند.
رییس بنیاد ملی نخبگان به فرآیند ارتباط و جذب نخبگان خارج از كشور اشاره كرد و گفت: دارای ظرفیت بسیار عظیمی از نیروی انسانی متخصص در كشورهای خارجی هستیم و برای جذب و حضور اثرگذار این افراد در ایران تسهیلات مناسبی در نظر گرفته شده است و بر همین اساس، تا كنون تعداد قابل توجهی از این افراد، نسبت به بازگشت و فعالیت در كشور ابراز علاقه كرده‌اند. هریك از این افراد قطعا ثروت ارزشمندی برای كشور خواهند بود و از طرفی، افرادی كه علیرغم تمام شرایط دشوار، در كشورشان ماندند و به فعالیت ادامه داده‌اند، ارزشمند هستند.
علمی**1023××1440
۰ نفر