۱۸ مهر ۱۳۹۴، ۱۵:۳۲
کد خبر: 81793194
T T
۰ نفر
یارانه برای صادرات مركبات؛ پیشنهاد باغداران مازندرانی به رییس جمهوری

ساری-ایرنا- باغداران مازندرانی پرداخت یارانه برای صادرات مركبات را مهم ترین مطالبه خود از رییس جمهوری در سفر به این استان اعلام كرده اند .

به گزارش خبرنگار ایرنا، باغداران مازندران در نشستی كه در آستانه سفر استانی رییس جمهوری برگزار كردند، اجرایی شدن این مطالبه خود را كمك به تحقق اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید داخلی دانسته اند .
شركت كنندگان در این نشست از دولت خواستند تا برای صادرات هر كیلوگرم مركبات مازندران به خارج از كشور دستكم پنج هزار ریال یارانه اختصاص دهد .
بر اساس آمارهای رسمی، استان مازندران 115 هزار هكتار باغ مركبات دارد.
پیش بینی می شود امسال حدود دو میلیون و 200 هزار تن محصول از این باغ ها برداشت شود كه برابر با نیمی از مركبات تولیدی كشور است .
تولید سالانه مركبات در كشور حدود 4.5 میلیون تن و مصرف سرانه آن هم 63 كیلوگرم است كه با توجه با افزایش تولید در سال جاری ، صادرات این محصول به خارج راهكاری است كه پیش از این از سوی مسئولان جهاد كشاورزی مازندران هم مطرح شده بود.
معاون بهبود تولیدات گیاهی مازندران پیش از این با اشاره به افزایش حدود 400 هزار تنی تولید مركبات در استان، خواستار برنامه ریزی برای صادرات بیشتر این محصول و جلوگیری از احتمال متضرر شدن باغداران شده بود.
باغداران مازندران هم در نشست خود كه برای هماهنگی برگزاری جشنواره ملی مركبات در قائمشهر برگزار شد، اختصاص یارانه برای صادرات مركبات را علاوه بر جلوگیری از ضرر و زیان كشاورزان، راهكاری برای توسعه صادرات غیرنفتی و تشویق باغداران و كشاورزان به تولید بیشتر و با كیفیت تر محصولات دانستند.
رییس اتحادیه باغداران مازندران در این باره به خبرنگار ایرنا گفت : پرداخت مشوق های صادراتی از جمله یارانه مهم ترین راهكار برای افزایش صادرات مركبات استان به خارج از كشور برای برون رفت از وضعیت كنونی تولید مازاد بر مصرف داخلی و كاهش قیمت است .
محمدرضا شعبانی افزود: اتحادیه باغداران در آستانه سفر رییس جمهوری به این استان تسهیل در حمل و نقل بین المللی، یكسان كردن تعرفه صادرات مركبات ایران با تعرفه در نظر گرفته شده توسط رقبا و پرداخت مشوق های صادراتی را با نام ' بسته حمایتی دولت تدبیر و امید از باغداران مازندران ' ارائه دادند كه امیدواریم این بسته حمایتی در اختیار تجار مازندرانی قرار گیرد.
وی پرداخت تسهیلات ارزان قیمت و جایزه صادراتی را از دیگر مطالبات باغداران مازندرانی از دولت تدبیر و امید اعلام كرد.
زمان انجام نخستین سفر استانی رییس جمهوری و هیات دولت به مازندران بیستم مهر ماه جاری اعلام شده است.
معاون برنامه ریزی جهاد كشاورزی مازندران هم گفت : با توجه به افزایش تولید مركبات در سال جاری ، اطلاع‌رسانی جهت افزایش مصرف سرانه مركبات در كشور و برندسازی مركبات باید مطابق با طرح توسعه صادرات پایدار مورد توجه قرار گیرد.
سید محمد جعفری افزود : برای سفر دولت به مازندران و برای رفع موانع صادراتی پیشنهاد شد تا دولت پنج هزار ریال برای هر كیلوگرم مركبات صادراتی مازندران یارانه اختصاص دهد .
وی ادامه داد: هم اكنون 30 درصد از ارزش افزوده محصولات كشاورزی در این استان مربوط به مركبات است و باید برای كمك به صادرات این محصول، مساعدتی هایی صورت گیرد تا موانع گسترش تولید آن برداشته شود.
معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد كشاورزی مازندران هم از افزایش 40 درصدی تولید مركبات در استان در سال جاری نسبت به سال گذشته خبر داد.
حسین نگهدار گفت: سند توسعه صادرات مركبات از سوی استانداری مازندران به سازمان جهاد كشاورزی و صنعت، معدن و تجارت مازندران ابلاغ شده و جشنواره مركبات نیز امسال با اولویت صادرات در این شهرستان برگزار می شود.
وی افزود: در سال جاری با پیش بینی افزایش 40 درصدی تولید مركبات در مازندران ، توان صادراتی ما در این حوزه نیز حدود 400 هزار تن است.
او ادامه داد : پارسال 10 هزار تن مركبات تولیدی مازندران به خارج از كشور صادر شد كه در مقایسه با گذشته كاهش چشمگیر دو تا سه برابر را نشان می دهد .
وی پیش بینی تولید مركبات مازندران را برای سالجاری دو میلیون و 200 هزار تن اعلام كرد.
مدیر تنظیم بازار محصولات كشاورزی و نهاده‌های كشاورزی جهاد كشاورزی مازندران گفت : بیش از 50 درصد فروش مركبات توسط دلالان و واسطه ها انجام می شود كه باید برای ورود بیشتر شركت های تعاونی و تجار در این حوزه تلاش بیشتری صورت گیرد.
نگهدار، مهم ترین مشكل صادراتی مازندران را بسته بندی مركبات دانست و اظهار داشت : در كشور ما برند مشخصی برای صادرات مركبات وجود ندارد و صادرات با سلیقه شخصی انجام می شود .
آمارهای جهاد كشاورزی نشان می دهد كه هم اكنون 132 واحد سورتینگ و 88 واحد سردخانه بالای صفر با ظرفیت 173 هزار تن و هشت سردخانه دو مداره با ظرفیت 12 هزار تن فعالیت دارد.
استان مازندران در مجموع 180 هزار هكتار اراضی باغی دارد.
6982/1654 /1596
۰ نفر