۲۰ مهر ۱۳۹۴، ۹:۲۲
کد خبر: 81795328
T T
۰ نفر

رسوم سوگواري ماه محرم در آذرشهر

۲۰ مهر ۱۳۹۴، ۹:۲۲
کد خبر: 81795328
رسوم سوگواري ماه محرم در آذرشهر

تبريز- ايرنا- رسوم عزاداري ماه محرم و سوگواري ايام شهادت سرور و سالار شيهدان عالم امام حسيني (ع) در آذرشهر چگونه است؟

به گزارش خبرنگار ايرنا چند روز مانده به ماه محرم الحرام در برخي مساجد شهر مراسم تشت گذاري و آماده سازي سازكارها و مقدمات برگزاري آيين هاي عزاداري ايام شهادت امام حسين (ع) و ياران باوفاي آن حضرت انجام مي شود. محبان اهل بيت عصمت و طهارت (ع) سيه پوش شده و به تدريج خود را براي عزاداري ماه محرم مهيا مي كنند.
از اول ماه خون و قيام، عزاداران حضرت سيدالشهدا موقع غروب تا پاسي از شب در خيابان هاي آذرشهر سينه زني و سوگواري مي كنند.
در روز هشتم ماه محرم الحرام بعد از اقامه نماز ظهر و عصر بازار شهر بتدريج تعطيل مي شود و مردم كوچه و بازار، پير و جوان، همه سياه پوش در مساجد و تكاياي شهر جمع مي شوند.
پس از آن روضه خوانان اهل بيت عصمت و طهارت با انجام مراسم عزاداري، هيئت عزاداري محله خود را تشكيل وانسجام مي دهند؛ براي هماهنگي هرچه بيشتر و بهتر دستجات حسيني چند نفر از افراد ميانسال آن محل به عنوان مسئولان آن هيئت امورات لازم عزاداري را به عهده مي گيرند و همه خود را موظف مي دانند كه در آن چارچوب مراسم عزاداري را به جاي آورند.
در آذرشهر حدود 25 محله وجود دارد كه معمولا همه اين محلات دستجات عزاداري دارند و بعضي از محلات هم به صورت مشترك هيئت عزاداري تشكيل مي دهند.
در نهمين روز محرم كه مصادف با تاسوعاي حسيني و منتسب به باب الحوائج حضرت ابوالفضل(ع) است، صبحدم تمام هيئت هاي عزاداري، دستجات سينه و زنجيرزني حسيني وعموم مردم در محله پازيكو (ميدان مشهور طوق) جمع شده و تا طلوع آفتاب به ياد فداكاري ها و وفاداري قمر منير بني هاشم عزاداري و سينه زني مي كنند.
بعد از مدتي عزاداري علم طوق را به ميدان مي آورند و موقع آوردن علم مخصوص طوق چند راس گاو و گوسفند در جلوي اين علم قرباني و ذبح مي شوند. در اين مراسم نوحه خوانان هيئت عزاداري محل پازيكو به عنوان ميزبان براي ساير هيئت هاي عزاداري، مرثيه خواني و نوحه خواني مي كنند.
هيئت هاي عزاداري پس از پايان اين مراسم جهت صرف صبحانه به خانه ها و مساجد مي روند؛ در آذرشهر از صبح روز نهم محرم تا غروب دوازدهم اين ماه حدود 25 هيئت عزاداري در مساجد و تكايا و حتي بعضي از خانه ها به ياد شهداي صحراي خونبار كربلا تعزيه داري ومرثيه خواني مي كنند.
در شهر آذرشهر حدود 50 باب مسجد وجود دارد كه اين مساجد در ماه محرم براي پذيرايي از عزاداران امام حسين(ع) و ياران باوفايش آماده مي شوند؛ هيئت امناي اين مساجد طوري برنامه ريزي كرده اند كه دستجات حسيني در روزهاي نهم و دهم ماه محرم در نصف مساجد و در روزهاي يازدهم و دوازدهم هم نيز در نصف بقيه مساجد حضور يافته و عزاداري مي كنند و در هر مسجد پس از عزاداري از سوي اهالي آن محله با نان و پنير و چاي و بعضي مواقع هم با غذاي گرم پذيرايي مي شوند.
ماه محرم در آذرشهر به معناي واقعي كلمه، ماه احسان و سخاوت است؛ در اين ماه در اكثر مساجد شهري و روستايي شهرستان آذرشهر از ساعت 10 تا 15 شب از سوي افراد خير و از محل درآمد موقوفات مساجد سفره هاي خرج و احسان پهن مي شود و همه مهمان سفره خداي منان كه به ياد شهادت بزرگ پاسدارا دين و قرآن الهي حضرت ابا عبدالله الحسين است، جمع مي شوند.
در اين ماه همه مساجد شهرستان آذرشهر يكي مي شوند؛ حتي افراد محلات خيلي علاقه دارند كه به همديگر مهماني دهند.
در روز عاشورا در اغلب روستاهاي آذرشهر شبيه خواني وجود دارد و مردم شهرها براي شركت در شبيه خواني روستايي به روستاها مي روند و در پايان با اصرار مردم آن روستا درخانه هايشان مهمان مي شوند .
روزي كه گل آدم و حوا بسرشتند بر نام حسين بن علي گريه نوشتن
فرمود نبي در صفت گريه كنانش البته كه آن طايفه از اهل بهشتند
7226/518