۲۰ مهر ۱۳۹۴، ۱۰:۵۰
کد خبر: 81795513
T T
۰ نفر
حكم اعدام علی محمد النمر انتقام عربستان از شیخ نمر است

تهران – ایرنا – روزنامه الاخبار چاپ بیروت نوشت: مقامات سعودی در نظر دارند با اجرای حكم علی محمد النمر برادرزاده شیخ نمر باقر النمر روحانی شیعه برجسته عربستانی از این روحانی شیعه انتقام بگیرند.

برپایه این گزارش، دادگاه عربستان علی محمد النمر را به اتهامات واهی عضویت در گروه تروریستی، حمله با استفاده از كوكتل مولوتوف به گشت پلیس عربستان، حمله به مركز پلیس العوامیه، شركت در تظاهرات، پناه دادن به افراد تحت تعقیب دولت، حمایت لجستیكی از عناصر تروریستی، ایجاد اختلال در مأموریت نیروهای امنیتی، ایجاد گروه در فضای مجازی با بیش از 900 عضو به منظور هماهنگی تظاهرات‌ خیابانی متهم كرده است.
رسانه های عربی نیز در محكومیت حكم اعدام علیه برادر زاده النمر اعلام كردند صدور حكم اعدام علیه علی محمد النمر نشانه آن است كه سران سعودی تصمیم دارند هر تفكری خارج از چارچوب فكری آنان را قلع و قمع كنند حتی اگر به قیمت گرفتن جان جوانی گردد كه می خواهند از خانواده وی انتقام بگیرند چرا كه وی برادرزاده شیخ باقر نمر النمر روحانی برجسته عربستان است.
این در حالی است كه حقوقدانان سعودی از خشم مردم در قبال حكم اعدامی كه قرار است در آینده نزدیك اجرا شود و واكنش آنان نسبت به اجرای حكم بسیار نگران شده اند.
نظریه انتقام از خانواده النمر در حالی قوت می گیرد كه رژیم سعودی این نوجوان را به دلیل شركت در اعتراضات صلح‌آمیز به اعدام محكوم كرده در حالی كه یك جوان دیگر را كه به گروه تروریستی داعش پیوسته بود، به بهانه اینكه وی اغفال شده تبرئه كرده است.
پدر علی محمد النمر كه فرزندش را بعد از گذشت سه ماه از دستگیری ملاقات كرده بود از شكنجه علی در زندان سخن گفت و افزود ، علی را در حالی ملاقات كردم كه صورتش كبود بود و چند دندان و بینی او شكسته بود و مشكلات جسمی بسیاری داشت و با وجود شكایت از رنج جسمی اجازه ندادند هیچ پزشكی او را معاینه كند.
مقامات سعودی حتی اجازه ندادند در جلسات دادگاه علی خانواده و وكیل وی حضور داشته باشند.
كارشناسان سازمان ملل در بیانیه ای كه اخیرا منتشر شده اعلام كردند:عربستان در سال جاری نزدیك به 134 تن را اعدام كرده كه این تعداد نسبت به سال گذشته 44 مورد بیشتر بوده است.
به گفته كارشناسان مجازات اعدام برای افرادی كه در زمان ارتكاب جرم زیر سن قانونی بوده اند با تعهدات بین المللی و حتی با قطعنامه های سازمان ملل در باره حقوق كودكان كه عربستان هم آن را به امضا رسانده ، منافات دارد.
این كارشناسان می گویند، علی محمد النمر از محاكمه عادلانه برخوردار نبوده و به وكیل مدافع وی اجازه دسترسی به پرونده و حضور در دادگاه داده نشده است.
كارشناسان و حقوقدانان سازمان ملل از مقامات سعودی خواسته اند حكم اعدام علی محمد النمر را كه زمان دستگیری 17 سال داشته ، متوقف كنند.
شیعیان عربستان مدتهاست در اعتراض به اعمال تعبیض علیه خود، اعتراضاتی را در استان قطیف در شرق عربستان آغاز كرده‌ اند به طوری كه در یك درگیری خونین میان پلیس و تظاهر كنندگان در این استان 16 تن از معترضان و یك مامور امنیتی كشته شدند.
شیخ نمر باقر النمر عموی علی محمد النمر روحانی برجسته عربستان هم كه از جمله مخالفان سیاست های تبعیض آمیز مقامات سعودی علیه اقلیت شیعه در این كشور می باشد، در تابستان سال 2012 در العوامیه، شهر مجاور القطیف دستگیر شد.
پلیس عربستان ادعا كرد وی در زمان بازداشت، در اتومبیل خود، اسلحه داشته و در صدد فرار بوده است. هواداران النمر این اتهامات را رد كرده اند.
شیعیان عربستان بلافاصله پس از بازداشت النمر به خیابان‌ها ریختند. تنها در همین روز سه نفر از معترضان طی درگیری‌ها كشته شدند.
مقامات سعودی شیخ نمر باقر النمر روحانی برجسته عربستان را به اتهام ایجاد ناآرامی و زمینه چینی برای دخالت خارجی بازداشت كردند.
شیخ نمر النمر همچنین به دخالت در امور داخلی بحرین نیز متهم شده است. شیعیان بحرین نیز به سیطره سنی‌ها در حاكمیت این كشور و نادیده گرفتن خود اعتراض دارند. فاصله بحرین با استان القطیف در عربستان حدود 25 كیلومتر است.
در پی بازداشت النمر 37 تن از رهبران شیعی عربستان سعودی در واكنش به اتهامات اخیر دولت علیه معترضان شیعه، بیانیه‌ای صادر كرده و نسبت به تنش‌های فرقه‌ای و مذهبی و نادیده گرفتن مطالبات اصلاح‌طلبانه در این كشور هشدار دادند.
یك مفتی سنی نیز از دولت عربستان خواست كه یا معترضان شیعه را آزاد كند و خدمات عمومی را بهبود بخشد، یا خطر به خیابان ریختن مردم را به جان بخرد.
یك سال بعد در دادگاهی فرمایشی شیخ النمر با درخواست دادستانی عربستان محكوم به اعدام شد.
حكم اعدام برای شیخ نمر باقر النمر در شرایط پرتنشی تقاضا شد چرا كه معترضان به سیاست های عربستان با برگزاری تظاهرات اعتراضی مسالمت آمیز خواستار اصلاح سیاست های سعودی ها شده بودند.
دولت عربستان پس از این واقعه، معترضان را به خشونت متهم ساخت. تظاهركنندگان اما متقابلا نیروهای امنیتی این كشور را متهم به تیراندازی به سوی تجمع مسالمت‌آمیز خود كردند.
در واكنش به حكم اعدام برادرزاده شیخ باقر النمر برخی مقامات اروپایی و غربی از جمله دیوید كامرون نخست وزیر انگلیس، جرمی كوربین رهبر جدید حزب كارگر انگلیس ، وزارت خارجه فرانسه ، نهادهای بین المللی حقوق بشر ، سازمان ملل ، پارلمان اروپا ، مركز دموكراسی و حقوق بشر اروپا (ECDHR) به همراه موسسه آمریكا برای دموكراسی و حقوق بشر در بحرین (ADHRB) و موسسه بحرینی حقوق و دموكراسی (BIRD) خواستار توقف اعدام علی محمد النمر و اجرای محاكمه عادلانه وی شده اند.
پارلمان اروپا (EP) در بیانیه‌ای تصمیم عربستان برای اعدام «علی محمد النمر» برادرزاده «شیخ نمر» فعال شیعه عربستان را محكوم كرده و خواستار عفو این نوجوان یا تخفیف حكم مجازات وی شده است.
علی النمر كه متولد ماه دسامبر سال 1994 میلادی است در 14 فوریه (25 بهمن) سال 2012 زمانی كه تنها 17 ساله بوده بازداشت شده و در 25 می (4 خرداد) 2014 حكم اولیه اعدام او صادر شده است.
خاورم**1408**1566
۰ نفر