۲۰ مهر ۱۳۹۴، ۱۵:۱۱
کد خبر: 81796135
T T
۰ نفر

تور صيادان مازندراني در آبهاي خزر پهن شد

۲۰ مهر ۱۳۹۴، ۱۵:۱۱
کد خبر: 81796135
تور صيادان مازندراني در آبهاي خزر پهن شد

ساري - ايرنا - صيادان مازندراني عضو شركت تعاوني پره از امروز تورهاي خود را در كرانه نيلگون خزر پهن كردند و فصل صيد را در اين دريا آغاز نمودند.

بيش از چهار هزار صياد در قالب 54 شركت تعاوني صيادي پره در مازندران فعاليت دارند.
اين صيادان پارسال هفت هزار و 300 تن انواع ماهي استخواني به ارزش يك هزار و 170 ميليارد ريال از درياي خزر صيد كرده بودند كه 71 درصد آن از گونه ماهي سفيد ، 25 درصد كفال و چهار درصد هم ساير گونه ها نظير كپور و آزاد ماهي بود .
مديركل شيلات مازندران پيش بيني كرد :يكهزار و 200 تني صيد انواع ماهيان استخواني در سال جاري نسبت به سال پيش را افزايش پيدا كند و علت آن را نيز رها سازي بيش از 70 ميليون قطعه بچه ماهي سفيد در آبهاي درياي مازندران در سال جاري ذكر كرد.
وي ميزان توليد و استحصال خاويار در آبهاي مازندراني خزر در سال گذشته را 690 كيلو گرم عنوان كرد و گفت : سال گذشته صيادان پره استان 370 كيلو گرم خاويار تحويل شيلات دادند.
** ممنوعيت به كار گيري اتباع خارجي براي صيد
مديركل شيلات مازندران همچنين بر لزوم رعايت قوانين و مصوبات صيد و صيادي در درياي خزر تاكيد كرد و بيان داشت : به كار گيري اتباع خارجي از سوي شركت تعاوني هاي صيادي پره ممنوع است.
وي ضمن درخواست از شركت هاي تعاوني پره براي همكاري با ماموران آمارگير شيلات ، افزود : رها سازي گونه هاي نادر آبزي و تحويل ماهيان خاوياري مولد و انتقال بموقع آنها به مركز تكثير و باز سازي شهيد رجايي ساري از ديگر نكات مهم و قابل توجه صيادي در درياي خزر است.
حبيب نژاد گفت : ماهيگيران عضو شركت هاي تعاوني پره در صورت رعايت نكات قانوني صيد مورد تشويق مالي قرار مي گيرند.
وي همچنين از پرداخت تسهيلات براي فراهم كردن تجهيزات و امكانات صيادي خبر داد و افزود : سوخت مورد نياز شركت هاي تعاوني صيادي پره استان نيز تامين شده است .
صيد پره يك روش ماهيگيري سنتي ساحلي است كه تور آماده به صورت نيم دايره در فاصله مشخصي از ساحل دريا ( 14 متري عمق دريا ) پهن و پس از صيد با كمك نيروي انساني و يا تراكتور جمع آوري مي شود.
صيادان مازندراني براي صيد به روش پره از تورهايي با ارتفاع هفت تا 10 متر و به طول يك هزار و 200 متر استفاده مي كنند. اين تورها با قايق به آب انداخته مي شود و پس از انباشته شدن از ماهيان استخواني از گونه هاي كفال، سفيد و كپور، به وسيله تراكتور به ساحل كشيده مي‎شود.
فصل صيد ماهيان استخواني در درياي مازندران تا اواخر فروردين سال آينده ادامه مي يابد.
حدود 340 كيلومتر از ساحل درياي خزر در حوزه جغرافيايي استان مازندران واقع است.
6097/1352
۰ نفر