۲۱ مهر ۱۳۹۴، ۱۳:۲۶
کد خبر: 81797454
T T
۰ نفر
آموزش مهارتی از اولویتهای وزارت آموزش پرورش است

مشهد- ایرنا- مدیركل دفتر آموزشهای كار دانش وزارت آموزش و پرورش گفت: توجه به آموزشهای مهارتی به عنوان محور اصلی توسعه پایدار مورد توجه و از اولویتهای این وزارتخانه است.

سید مصطفی آذركیش روز سه شنبه در همایش آموزشهای رسمی مهارتی در مشهد افزود: مهارت آموزی زیربنای اشتغال مناسب و در نهایت توسعه متوازن و موزون در كشور محسوب می شود.
وی با اشاره به اهمیت آموزشهای كار و دانش و فنی و حرفه ای گفت: در بند 76 سیاستهای ابلاغی برنامه ششم توسعه و نیز مواد 19 و 21 قانون برنامه پنجم بر توسعه آموزشهای مهارتی تاكید فراوان شده است.
مدیركل دفتر آموزشهای كار دانش وزارت آموزش و پرورش افزود: همچنین در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بر تدوین سند جامع هدایت تحصیلی تاكید و هدایت تحصیلی دانش آموزان به سمت و سوی رشته ها و حرفه های مورد نیاز كشور توصیه شده است.
وی ادامه داد: امروز جهان به اهمیت آموزشهای مهارتی و فنی پی برده لذا 48 درصد كارفرمایان و پیمانكاران در آسیا و اقیانوسیه به دنبال نیروی ماهر و دارای مهارت هستند كه پیدا نمی كنند.
آذركیش گفت: این روند در ایران نیز به همین شكل است و هنوز 75 درصد ورودی آموزشگاههای فنی و حرفه ای كشور را دارندگان مدارك دانشگاهی لیسانس و بالاتر تشكیل می دهند.
وی افزود: شایسته است كه در زمان تعیین رشته تحصیلی دانش آموزان و نیز والدین آنان به صورت كامل به جنبه ها و مزایای مختلف رشته های فنی و كار و دانش آشنا شوند و با آگاهی اقدام به انتخاب نمایند تا در آینده شاهد تضمین شغلی به واسطه برخورداری از مهارت لازم دانش آموزان باشیم.
مدیركل دفتر آموزشهای كار دانش وزارت آموزش و پرورش بدون اشاره به میزان رشد ثبت نام دانش آموزان در هنرستانها ادامه داد: پارسال 22،25 درصد دانش آموزان در هنرستانها و 16،43 درصد نیز در آموزشگاههای فنی و حرفه ای ثبت نام كردند كه امسال در هر دو بخش شاهد رشد هستیم.
وی گفت: هم اكنون 72 هزار هنرجوی آموزش و پرورش در محیطهای دولتی و غیردولتی مشغول فعالیت هستندو این حضور در محیطهای كاری منجر به توانمندی آنان و آشنایی بیشتر با محیط و در نتیجه تضمین اشتغال در آینده می شود.
آذركیش در ادامه تاكید كرد: امسال استفاده از فناوریهای نوین در حوزه آموزشی بیش از گذشته مورد توجه و پیگیری قرار می گیرد.
وی همچنین با اشاره به افزایش 40 درصدی اعتبارات عمرانی حوزه كار و دانش افزود: پارسال 250 میلیارد ریال بودجه عمرانی این بخش بود كه به صورت 100 درصد تخصیص یافت و امسال به 360 میلیارد ریال افزایش یافته كه این نقطه سرآغازی برای تحول است.
وی ادامه داد: علاوه بر این با تخصیص دو درصد درآمد حاصل از محل فروش گاز برای تجهیز هنرستانها، اعتبار خوبی در این بخش وارد خواهد شد.
مدیركل دفتر آموزشهای كار دانش وزارت آموزش و پرورش گفت:
همچنین در حوزه تجهیز هنرستانها از محل سرمایه گذاریهای خارجی نیز در حال پیگیری هستیم تا به صورت فاینانس صورت گیرد.
همایش كشوری آموزشهای رسمی مهارتی به میزبانی خراسان رضوی با حضور كارشناسان كار و دانش استانهای كشور به مدت دو روز در مشهد ادامه دارد.
هفت هزار و 100 هنرستان در سطح كشور فعال هستند كه چهار هزار و 700 مورد آنها هنرستان كار و دانش هستند.
700 هزار هنرجو در هنرستانهای سطح كشور مشغول تحصیل می باشند كه از این تعداد حدود 400 هزار نفر در رشته های كار و دانش تحصیل می كنند.
بر این اساس در تمامی مناطق كشور حداقل یك هنرستان كار و دانش دایر است.
حدود 40 درصد دانش آموزان پایه دوم و سوم متوسطه در هنرستانها (23درصد شاخه كارودانش و 17 درصد شاخه فنی و حرفه ای) تحصیل می كنند.ك/3
7496/1858