۲۱ مهر ۱۳۹۴، ۱۴:۴۰
کد خبر: 81797645
T T
۰ نفر

تطابق بدن در كوهستان با نوشیدن آب چغندر

۲۱ مهر ۱۳۹۴، ۱۴:۴۰
کد خبر: 81797645
تطابق بدن در كوهستان با نوشیدن آب چغندر

تهران- ایرنا- نتیجه یك مطالعه نشان می دهد كه مصرف آب چغندر، به تطابق بدن با كاهش اكسیژن در كوهستان ها كمك می كند و رگ های خونی را كه در ارتفاعات منقبض می شوند، به حالت عادی بازمی گرداند.

به گزارش گروه علمی ایرنا از یونایتدپرس، كاهش اكسیژن هوا به انقباض رگ های خونی بدن منجر می شود، اما مصرف آب میوه غنی از نیترات این حالت را خنثی می كند.

گرچه اساسا شرایط بدن انسان مناسب زندگی در كوه های پرارتفاع نیست، اما با گذشت زمان بدن با ارتفاعات تطابق می یابد و اكنون محققان متوجه شده اند كه مصرف آب چغندر این روند را تسریع می كند.

عملكرد عادی رگ های خونی به اكسید نیتریك یا NO بستگی دارد. از آنجا كه اكسیژن هوا در ارتفاعات بالا كاهش می یابد، تولید كافی اكسید نیتریك برای بدن دشوار می شود. اما آب چغندر به دلیل برخورداری از سطح زیاد نیترات می تواند كمك موثری در این زمینه باشد. نیترات ها طی فرآیندی در بدن به اكسید نیتریك تبدیل می شوند كه در كمك به شل شدن دیواره رگ های خونی نقش مهمی دارند.

دكتر سوین اریك گوستاد پروفسور دانشگاه علوم و تحقیقات نروژ گفت: زمانی كه انسان از كوه مرتفع بالا می رود، بدن برای اكسیژن رسانی به عضلات خسته و حفظ سلامتی، به كمك نیاز دارد.

محققان در این مطالعه ابتدا عملكرد رگ های خونی را در 11 فرد سالم قبل از اعزام آنها به بالای یك كوه ارزیابی كردند. پس از مدتی كوهنوردی، رگ های خونی این افراد منقبض شدند. سپس به صورت تصادفی به برخی از افراد مورد مطالعه آب میوه حاوی نیترات و به سایرین آب میوه بدون نیترات داده شد. 24 ساعت پس از مصرف آب میوه، عملكرد رگ های خونی این افراد كنترل شد و محققان متوجه شدند كه در افرادی كه آب میوه های غنی از نیترات مصرف كرده بودند، رگ های خونی به حالت عادی بازگشته بود اما آب میوه های بدون نیترات هیچ تاثیری نگذاشته بودند.
این مطالعه در نشریه Nitric Oxide منتشر شده است.
علمی**2038**2017
۰ نفر