۲۱ مهر ۱۳۹۴، ۱۵:۱۳
کد خبر: 81797709
T T
۰ نفر
كنفرانس ملي بازي هاي رايانه اي با تاكيد بر فرصت ها برگزار مي شود

اصفهان- ايرنا- دبير اجرايي نخستين كنفرانس ملي « بازي هاي رايانه اي؛ فرصت ها و چالش ها » گفت: اين گردهمايي با تاكيد بيشتر بر فزصت هاي بازي هاي رايانه اي در زمينه هاي مختلف فرهنگي، علمي، آموزشي و اقتصادي، بهمن امسال در دانشگاه اصفهان برگزار مي شود.

به گزارش ايرنا، دكتر جواد راستي روز سه شنبه در جمع خبرنگاران در دانشگاه اصفهان افزود: در اين كنفرانس تلاش مي شود تا به طور جامع و از ابعاد مختلف فني و مهندسي، علوم انساني، هنر و كسب و كار به موضوع توسعه بازي هاي رايانه اي نگاه شود تا فرصت هاي حاصل از آن به مردم بويژه جوانان شناسانده شود.
وي با بيان اينكه ما سال هاي زيادي را براي اين كار از دست داديم و دير اقدام كرديم، اظهار كرد: از دلايل عدم موفقيت در توليد بازي هاي رايانه اي در كشورمان مي توان به وجود چند متولي براي اين موضوع و عدم آگاهي مديران ما از ظرفيت ها و فرصت هاي اين مقوله، اشاره كرد.
اين عضو هيات علمي دانشگاه اصفهان گفت: با برگزاري اين كنفرانس در صدديم تا صداي اين فرصت ها و ظرفيت ها را به گوش مسئولان و پژوهشگران برسانيم.
راستي، بازي رايانه اي را يك رسانه تعاملي خواند و افزود: ما تاكنون به اين موضوع بيشتر به ديد سرگرمي نگاه كرده ايم در حاليكه امروزه بازي هاي رايانه اي به عنوان مقوله اي هنري، صنعتي و رسانه اي با درآمدزايي بالا و اهداف استراتژيك شناخته مي شود.
وي دو ديدگاه كلي درباره بازي هاي رايانه اي را « سياه » با ديدگاه ضد اجتماعي و آسيب هاي جسمي و روحي و « سفيد » با ديد مثبت و ابزاري براي آموزش خلاقيت و عدم ترس از شكست عنوان و اضافه كرد: ما در اين كنفرانس هر دو ديدگاه و مسائلي مانند تغيير الگوي زندگي، قدرت نرم و ترويج بازي هاي رايانه اي را مورد بررسي قرار مي دهيم.
دبير اجرايي كنفرانس بازي هاي رايانه اي، اين موضوع را چند رشته اي و ميان رشته اي خواند و گفت: با وجود شمار زياد نيروي هاي تحصيلكرده در كشورمان هنوز به بازي هاي رايانه اي به ديد يك صنعت يا مدل كسب و كار درست و فرصتي براي كارآفريني و اشتغالزايي نگاه نشده است زيرا مديريت تجاري صحيحي درباره آن نداريم.
وي خاطر نشان كرد: بازي هاي رايانه اي ابزار قدرتمندي براي تبليغات و آموزش نيز بشمار مي آيند كه بايد از اين ظرفيت به خوبي استفاده كرد.
راستي دو هدف اصلي از برگزاري اين كنفرانس را آسيب شناسي مسائل مختلف در باره بازي هاي رايانه اي و ايجاد بستر مناسب براي توليد بازي هاي جديد عنوان و تصريح كرد: نهادهاي مختلفي مانند نيروي انتظامي، دادگستري و شهرداري نيز براي حمايت از اين كنفرانس اعلام آمادگي كرده اند.
وي به برگزاري چهار رويداد همزمان با كنفرانس اشاره و آنها را كارگاههاي آموزشي، بازي سازي در برنامه هم نت با همكاري بنياد نخبگان، نمايشگاه بازي هاي رايانه اي ملي و ليگ بازي رايانه اي ويژه دانشجويان اعلام كرد.

*** ضرورت نگاه چند بعدي به بازي رايانه اي
مدير ارتباط دانشگاه با صنعت دانشگاه اصفهان نيز در اين نشست خبري گفت: بازي هاي رايانه اي را بايد از ابعاد مختلف مانند فني و مهندسي، علوم انساني، علوم اجتماعي، روان شناختي، اقتصادي و هنري بررسي كرد.
دكتر امير حسين نوارچيان افزود: نگاه تك بعدي به بازي رايانه اي باعث مي شود كه نتوانيم به خوبي از اين فناوري بهره بگيريم.
وي اظهار اميدواري كرد كه نتايج كنفرانس ملي بازي هاي رايانه اي، خط مشي براي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و بنياد ملي بازي هاي رايانه اي كشور در جهت توسعه اين صنعت باشد.
دبير علمي بخش فني كنفرانس بازي هاي رايانه اي نيز در اين نشست گفت: دانش آموختگان بسيار در كشور در رشته هاي مرتبط با مهندسي رايانه و فناوري اطلاعات و ارتباطات داريم و مي توانيم از اين ظرفيت براي ايجاد بازار كار در زمينه بازي هاي رايانه اي استفاده كنيم.
دكتر احمد رضا نقش نيلچي افزود: يكي از مقاصد ما در اين كنفرانس اين است كه اين جامعه دانش آموختگان را به سمت اين صنعت آينده دار و سودآور جذب كنيم.

*** فرصت هاي بازي هاي رايانه اي بيشتر از چالش هاست
دبير علمي بخش علوم انساني كنفرانس بازي هاي رايانه اي نيز در اين نشست گفت: فرصت هاي حاصل از بازي هاي رايانه اي بيشتر از چالش هاي مربوط به آن است و اين بازي ها با وجود برخي سياه نمايي ها مي توانند كمك شاياني در حوزه هاي تعليم و تربيت، توانبخشي، فرهنگ سازي و هويت سازي داشته باشند.
دكتر امير قمراني افزود: ما مي توانيم بازي هايي توليد كنيم كه غرور ملي در نسل جوان و كودكان ما بوجود آورد تا از آسيب هاي اجتماعي مختلف جلوگيري شود.
نماينده شركت مخابرات استان اصفهان و اپراتور همراه اول نيز در اين نشست گفت: تقويت نرم افزاري در دو سطح علمي و كارآفريني براي كشور ما و استان اصفهان اهميت زياد دارد.
ناصر مشايخي افزود: لازم است با سرمايه گذاري بخش صنعت، ايده هاي مربوط به بازي هاي رايانه اي به كسب و كار تبديل شود و صرف توليد مقاله هاي علمي در اين زمينه كمكي نمي كند.
وي از جمله زيرساخت هاي مورد نياز براي توسعه بازي هاي رايانه اي را شبكه اينترنت و گوشي هاي هوشمند تلفن همراه خواند و اظهار كرد: لازم است بخش خصوصي و صنايع به طور جدي در اين زمينه وارد شوند.
نخستين كنفرانس ملي بازي هاي رايانه اي با هدف بررسي جايگاه ايران در صنعت بازي هاي رايانه اي، آسيب شناسي صنعت بازي هاي رايانه اي ملّي و بررسي جايگاه علوم انساني و هنر در توسعه بازي هاي رايانه اي به مدت سه روز از 28 تا 30 بهمن امسال برگزار مي شود.
از جمله محورهاي اين كنفرانس مي توان به فناوري هاي مطرح و رويكردهاي هوش مصنوعي در توليد و توسعه بازي هاي رايانه اي، تحليل روانشناختي و جامعه شناختي بازي هاي رايانه اي، مدل سازي احساس و هيجان در بازي هاي رايانه اي، بازي هاي رايانه اي و قدرت نرم، شيوه هاي جذب مخاطب و بازاريابي در اين حوزه اشاره كرد.
نقش صنعت بازي هاي رايانه اي در حوزه تجارت، اقتصاد و كارآفريني، تحليل زيبايي شناختي و تكنيكي بازي هاي رايانه اي، ملاحظات حقوقي، بازي هاي جدّي (Serious Games)، بازي نمايي (Gamification) و بررسي نقش بازي هاي رايانه اي و ارائه ايده هاي جديد در حوزه هاي مختلف از جمله خانواده، سلامت جسمي و روحي، فرهنگ، آموزش، گردشگري و درمان اختلالات جسمي از ديگر محورهاي اين كنفرانس است.
آخرين مهلت ارسال مقاله به كنفرانس ملي بازي هاي رايانه اي، 15 آذر امسال است.
بازي هاي رايانه اي بعنوان يكي از قوي ترين و مؤثرترين رسانه هاي مجازي با اقبال فزاينده اي در سالهاي اخير روبرو شده است.
گسترش ابزارهاي هوشمند قابل حمل و نيز كاهش سن استفاده كنندگان از آنها سبب شده است كه بازي هاي رايانه اي بعنوان دريچه اي براي سازماندهي نگرش به دنياي پيرامون، جايگاه ويژه اي پيدا كنند.
امروزه در صنعت رسانه، استفاده از بازي ها نه تنها براي اهداف سرگرم كننده كه براي كاركردهاي جدي تر مانند تبليغات، آموزش و درمان نيز مورد توجه قرار گرفته است.
در عين حال، استفاده از بازي­ هاي رايانه ­اي مي ­تواند آسيب­ هاي جدي براي جامعه كاربران به دنبال داشته باشد.
آسيب شناسي بازي هاي رايانه اي امري ضروري است كه علاوه بر خانواده ها توجه مسئولان را نيز مي طلبد؛ به همين دليل، اتخاذ رويكردي علمي در بررسي بازي هاي رايانه اي از ديدگاه هاي مختلف مي تواند دستاوردهاي مهمي را به همراه داشته باشد.
ت/3011/ 6508
۰ نفر