۲۳ مهر ۱۳۹۴، ۱۲:۵۲
کد خبر: 81800299
T T
۰ نفر
تلاش جدید آمریكا و انگلیس برای تسلیح كره جنوبی در مقابل كره شمالی

پكن - ایرنا - كشورهای غربی و در راس آن آمریكا و انگلیس كه هرازگاهی سیاست های كره شمالی را در توسعه برنامه های تسلیحاتی، هسته ای و موشكی به باد انتقاد ‌گرفته و آن را خطری بالقوه برای منطقه شبه جزیره كره می دانند، تلاش های گسترده ای را برای مسلح كردن كره جنوبی آغاز كرده اند.

به گزارش ایرنا، پس از آنكه آمریكا با سیاست های مداخله جویانه خود در شبه جزیره كره توانست نیروها و ادوات نظامی زیادی را در این منطقه مستقر كند، سناریوهای زیادی را مطرح كرد تا بتواند پیشرفته ترین سلاح های نظامی را در اختیار كره جنوبی قرار دهد.
اظهارات اخیر كره شمالی مبنی بر احتمال پرتاب یك ماهواره و یا راكت دوربرد باعث شد تا دور جدید فعالیت های ضد پیونگ یانگ از سوی آمریكا و حتی انگلیس با موضوع فروش تجهیزات پیشرفته نظامی به سئول آغاز شود.
اعلام این مساله از سوی كره شمالی كافی بود كه تا بار دیگر سناریوی « مقابله با حملات هسته ای و موشكی كره شمالی» مطرح گردد و منتقدان سرسخت پیونگ یانگ اعلام كنند كه تصمیم اخیر پیونگ یانگ سبب شده تا آنان تصمیم بگیرند پیشرفته ترین تجهیزات و تسلیحات را در اختیار كره جنوبی قرار دهند.
در تازه ترین تصمیمات اتخاذ شده قرار است كشور انگلیس سامانه های موشكی پیشرفته «میتیور» را به زودی در اختیار كره جنوبی قرار دهد تا از این طریق قدرت و توان موشكی این كشور در برابر همسایه شمالی افزایش یابد.
اما از آنجایی كه این موشك ها باید بر روی جنگنده های اف 35 سوار شوند، آمریكا نیز به همین منظور قراردادی را با كره جنوبی به امضا رسانده است.
قرارداد مذكور را شركت «لاكهید مارتین» آمریكا با مقامات نظامی كره جنوبی به امضا رسانده تا این جنگنده ها كه شمار آنها 40 فروند است، به تدریج تا پایان سال 2021 میلادی در اختیار كره جنوبی قرار گیرد.
اگرچه موشك های «آیم 120» آمریكا بر روی این جنگنده های نسل پنجم سوار شده است اما كره ای ها می خواهند با نصب موشك های جدید «میتیور» باز هم سامانه های پدافندی هوا به هوای خود را در برابر آنچه تهدید كره شمالی خوانده اند، تقویت كنند.
دادن چنین تجهیزات پیشرفته ای به كره جنوبی، حتی باعث می شود توان نیروی هوایی این كشور بالاتر از كشورهایی نظیر چین و روسیه قرار بگیرد.
آمریكا حتی پیشتر تلاش های گسترده را آغاز كرده بود كه سامانه موشكی پیشرفته موسوم به «تاد» را در اختیار كره جنوبی قرار دهد.
«تاد» سامانه موشكی ضد بالستیك است كه توسط شركت تسلیحاتی آمریكا «لاكهید مارتین» ساخته شده و برد رادار آن هزار كیلومتر و برد عملیاتی موشك 200 كیلومتر و سرعت آن 10 هزار و 80 كیلومتر بر ساعت است.
كره جنوبی یكی از بزرگترین متحدان نظامی آمریكا در منطقه پس از ژاپن محسوب می شود و سعی دارد در این زمینه از دیگر كشورها پیشی گرفته و به تسلیحاتی جدید دست یابد تا این كشور را در آسیای شمال شرقی یكه تاز كند.
انتشار این اخبار در حالی صورت می گیرد كه كره شمالی بارها تاكید كرده همكاری های نظامی و رزمایش های مشترك واشنگتن و سئول اصلی ترین علل بی ثباتی در منطقه و مانع بزرگ وحدت دو كره است.
كره شمالی تاكید دارد كه دستیابی همسایه جنوبی به این تسلیحات و همكاری هایش با آمریكا از یك سو و كوبیدن این كشور بر طبل وحدت صلح آمیز دو كره از سوی دیگر نشانه های یك استاندارد دوگانه است.
انتشار خبر مربوط به تلاش های كره جنوبی برای تجهیز خود به سلاح های مدرن غربی و اروپایی دو روز پس از آن صورت می گیرد كه «پارك گئون هی» رئیس جمهور این كشور در اظهار نظری كم سابقه اعلام كرد كه زمان وحدت صلح آمیز و پایان دادن به جدایی دو كره فرا رسیده و دو كشور باید با همكاری هم به این تقسیم بندی دردآور پایان دهند.
كره شمالی و جنوبی در حقیقت از زمان پایان درگیری های نظامی در سال 1953 میلادی، همچنان در وضعیت جنگی به سر می برند و تاكنون هیچ معاهده صلحی میان آنان امضا نشده است.
آساق*231*1597