۲۳ مهر ۱۳۹۴، ۱۶:۴۰
کد خبر: 81800664
T T
۰ نفر
ضرب و شتم دو محيط بان انديكا از سوي شكارچيان غيرمجاز

اهواز- ايرنا- فرمانده يگان حفاظت محيط زيست خوزستان از ضرب و شتم دو محيط بان شهرستان انديكا از توابع اين استان از سوي شكارچيان غيرمجاز خبر داد.

آرمين صارمي فر پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار ايرنا اظهار كرد:دو محيط بان منطقه حفاظت شده شيمبار شهرستان انديكا از سوي دو شكارچي غيرمجاز منطقه مورد ضرب و شتم قرار گرفتند.
وي درباره اين حادثه توضيح داد:دو محيط بان اين منطقه حفاظت شده با توجه به ماموريتي كه داشتند دوشنبه شب را در كوهستان سپري كردند كه شامگاه سه شنبه با شكارچيان غيرمجاز مواجه شدند.
صارمي فر افزود:محيط بانان، اسلحه شكارچيان را ضبط كرده و دو شكارچي را دستگير كردند، ولي حين انتقال متخلفان به پاسگاه محيطباني شيمبار و گذر از يكي از روستاها، مورد هجوم اقوام شكارچيان قرار مي گيرند.
وي اضافه كرد: جمعيت زيادي كه در مراسم عزاداري در روستا شركت كرده بودند با سنگ و چوب به محيط بان ها حمله كرده و آنها را كتك مي زنند و متخلفان را نيز فراري دادند.
صارمي فر با بيان اينكه دو شكارچي غيرمجاز ديروز بازداشت شدند، تصريح كرد:شناسايي شكارچيان توسط محيط بان ها انجام شده و پرونده آنها اكنون در محاكم قضايي در جريان است همچنين طرح دعوي عليه افراد ديگري كه در درگيري شركت داشتند نيز انجام شده است.
فرمانده يگان حفاظت محيط زيست خوزستان حال عمومي محيط بان ها را مطلوب توصيف كرد و افزود:امور پزشك قانوني و مدت درمان آنها در حال انجام است.
به گفته وي، متخلفان در حين شكار شناسايي و دستگير شده اند و هنوز موفق به شكار نشده بودند.
فرمانده يگان حفاظت محيط زيست خوزستان اظهار كرد:منطقه حفاظت شده شيمبار از لحاظ حيات وحش بسيار غني است و گونه هاي كبك و تيهو و كل و بز در اين منطقه هميشه از سوي شكارچيان هدف قرار مي گيرد.
وي افزود: يك ماه پيش نيز در منطقه حفاظت شده دز در اتفاقي مشابه دو نفر از محيط بان ها مورد ضرب و شتم شكارچيان قرار گرفته بودند.
منطقه حفاظت شده شيمبار در شهرستان انديكا و 80 كيلومتري مسجدسليمان قرار دارد.
اين منطقه با 54 هزار هكتار وسعت، از سال 79 به عنوان منطقه حفاظت شده ثبت شد و يكي از زيستگاه هاي با ارزش و بكر و جنگل هاي بلوط استان است.
اين منطقه كوهستاني با وجود وسعت زياد تنها دو پاسگاه محيط باني با پنج نيرو دارد و به شدت با كمبود امكانات مواجه است.
بر اساس آمارها تاكنون بيش از 100 محيط بان هنگام انجام مسووليت كشته شده اند.
به اين آمار بايد تعداد زيادي از محيط بان ها را اضافه كرد كه مورد ضرب و شتم و تعرض شكارچيان قرار مي گيرند.
يك سال پيش يكي از محيط بان تالاب بين المللي شادگان هدف گلوله شكارچيان غيرمجاز قرار گرفت كه حاصل آن سه گلوله و بيش از 90 ساچمه بود كه فقط توانستند 11 عدد از آنها را از بدن او خارج كنند. شش سال پيش نيز خودروي محيط بان هاي منطقه حفاظت شده دز، هنگام تعقيب شكارچيان دچار سانحه شد كه دو محيط بان جان باختند و يكي از آنها نيز قطع نخاع شد.
7151/6125