۲۷ مهر ۱۳۹۴، ۸:۱۶
کد خبر: 81804670
T T
۰ نفر

رتبه بندی معلمان از طرح تا اجرا

۲۷ مهر ۱۳۹۴، ۸:۱۶
کد خبر: 81804670
رتبه بندی معلمان از طرح تا اجرا

تهران - ایرنا - رتبه بندی معلمان كج دار و مریز در حال اجرا است طرحی كه قرار است به ایجاد انگیزه و افزایش بهره وری در آموزش و پرورش و میان فرهنگیان منجر شود.

هیئت دولت ۲۷ اسفند سال ۹۳ نظام رتبه بندی معلمان را تصویب كرد و پس از آن ۵ اردیبهشت سال جاری از سوی معاون اول رئیس جمهوری این مصوبه ابلاغ شد. مشمولان طرح طبقه‌بندی معلمان شامل «آموزگاران، دبیران، هنرآموزان، مربیان امور تربیتی، مشاوران، مراقبان سلامت، مدیران و معاونان مدارس و مجتمع‌های آموزشی و تربیتی» هستند و در پنج رتبه «مقدماتی، پایه، ارشد، خبره و عالی» رتبه‌بندی حرفه‌ای می‌شوند.
مشمولانی كه براساس ضوابط مصوب در یكی از این رتبه‌ها قرار می‌گیرند، به ترتیب از ۱۵، ۲۵، ۳۵ و ۵۰ درصد افزایش امتیاز حق شغل از مهر ماه سال ۱۳۹۴ برخوردار می شوند.
احكام رتبه بندی از مهر ماه در حال صدور است و تا امروز بیش از ۷۰ درصد احكام رتبه بندی معلمان صادر شده است و در فیش حقوقی مهر ماه براساس رتبه‌ای كه كسب كرده اند، افزایش حقوق اعمال می‌شود.
احكام رتبه بندی شامل تمام معلمان نمی شود و فرهنگیان با كمتر از ۶ سال سابقه كار و افراد دارای كسر ساعت موظف تحت پوشش این طرح قرار نمی‌گیرند.
رتبه بندی كه سند تحول بنیادین به آن اشاره دارد معلمان را به ۴ رتبه شامل مربی معلم، استادیار معلم، دانشیار معلم و استاد معلم تقسیم می‌كند تا معلم با هر سابقه‌ای كه دارد متناظر با هم‌ردیف خودش در دانشگاه، حداقل ۸۰ درصد حقوق را دریافت كند؛ نظام رتبه‌بندی فعلی براساس قانون خدمات كشوری ابلاغ شد و بیشتر به دنبال تقویت حقوق معلمان است.
معلمان معتقدند، همان اندازه‌ كه در سایر دستگاه‌ها افزایش حقوق صورت می‌گیرد، در مورد معلمان هم این افزایش تعلق گیرد.
چندی پیش رییس فراكسیون فرهنگیان مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با رسانه ها از اعتراض برخی معلمان و بازنشستگان نسبت به نحوه اعمال طرح رتبه ‌بندی و افزایش حقوق فرهنگیان بعد از اجرایی شدن این طرح،‌ خبر داده بود.

** نظام رتبه بندی و معلمان كم سابقه
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزیر آموزش و پرورش در این زمینه گفت: نظام رتبه بندی برای معلمان با سابقه كمتر، اثر كمتری در شرایط حقوقی آنها دارد.
سید محمد بطحایی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار حوزه آموزش ایرنا گفت: طرح رتبه بندی فرهنگیان از جمله طرح های آموزش و پرورش است كه از دیرباز به دنبال اجرایی كردن آن هستیم و اگر بتوان به تدریج آن را تقویت كرد زمینه افزایش انگیزه و ارتقای مهارت بین افراد مورد هدف،‌ فراهم خواهد شد.

** مجلسی ها چه می گویند؟
سید حسین نقوی حسینی نماینده مجلس با بیان اینكه در حال حاضر تمام معلمان مشمول طرح رتبه‌بندی نمی‌شوند، گفت: بسیاری از معلمان نسبت به نحوه اعمال طرح رتبه‌بندی و افزایش حقوق معترض هستند و ادعا دارند كه تناسبی بین سابقه و مدرك تحصیلی وجود ندارد.
رییس فراكسیون فرهنگیان مجلس شورای اسلامی ، در خصوص رتبه‌بندی معلمان اظهارداشت: همانطور كه پیشتر در بیانیه فراكسیون فرهنگیان اعلام شد، آنچه به عنوان طرح رتبه‌بندی از طرف دولت اجرا می‌شود با آنچه در مجلس تصویب شد، متفاوت است.
وی بیان كرد: مجلس در این طرح به دنبال تغییر ماهیت جایگاه معلم است و اعتقاد دارد كه باید ماهیت معلمی را از حالت اشتغال و كارمندی خارج شود و به یك حوزه فعالیت علمی و فرهنگی تغییر یابد.
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش در این خصوص اظهار كرد: ایجاد انگیزه و افزایش بهره وری از شاخص های مهم طرح رتبه بندی معلمان و فرهنگیان است و از طرفی بهسازی نیروی انسانی دردستور كار این وزارتخانه قرار دارد.
سیدمحمد بطحایی گفت: تا زمانی كه آموزش و پرورش توسعه كافی نیافته دستیابی به توسعه پایدار امری ناممكن خواهد بود.
بطحایی گفت: شورای آموزش و پرورش دارای ظرفیت بالایی است كه می تواند در كوتاه مدت بخشی از مشكلات را بر طرف كند ومهمترین هدف آن مشاركت در تصمیم گیری هاست.

** فانی چه گفت؟
وزیر آموزش و پرورش نیز در گفت و گو یا برخی رسانه ها اظهار كرد: برای اجرایی شدن این طرح هزینه‌ای بالغ بر هزار و 350 میلیارد تومان اعتبار پیش بینی شده است .
علی اصغر فانی افزود: این طرح در میزان حقوق دریافتی ، محل جغرافیایی خدمت ، سابقه معلمان و دیگر خدمات ارایه شده به این قشر،‌ تاثیرگذار خواهد بود.
رییس مركز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش نیز در پی اظهار نظر برخی منتقدان طرح رتبه‌ بندی معلمان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهاركرد: منتقدان رتبه بندی به نوعی منتقد دولت هستند.
علیرضا جدایی گفت: كسانی كه با بیشترین درآمد تاریخ كشور نتوانستند معلم را مانند سایر كاركنان مورد توجه قرار دهند؛ در حال حاضر كه دولت علی‌رغم محدودیت‌ها و كمبود منابع مالی، كاهش قیمت نفت، گامی در جهت ترمیم حقوق‌ها برداشته دایه مهربانتر از مادر شده و تلاش می‌كنند آن را كمرنگ جلوه دهند.
وی افزود: نظام رتبه‌بندی معلمان با ظرفیتی كه در قانون برنامه پنجم توسعه وجود دارد با بند الف ماده پنجم قانون توسعه پنجم جمهوری اسلامی ایران ارتباط دارد. در این بند، قانونگذار اجازه دارد كه فوق العاده‌های فصل دهم قانون مدیریت كشوری به طور متوازن تا 50 درصد افزایش یابد، دولت هم از این ظرفیت برای اجرای رتبه‌بندی معلمان استفاده كرده و مبنای اجرای آن را بر اساس این ظرفیت قرار داده است.
وی با بیان اینكه رتبه بندی معلمان به دنبال كدام هدف پیش می رود افزایش حقوق یا انگیزه؟ تصریح كرد: هر دو؛ اما هدف اصلی این طرح و تمركز آن بر روی افزایش حقوق نیست، هر چند افزایش حقوق ناشی از این طرح و تاثیر آن بر حقوق معلمان تا 600 هزار تومان با یك حكم در تاریخ آموزش و پرورش بی‌سابقه است.
رییس مركز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: علی رغم این ترمیم خوب در حقوق ها، طرح رتبه بندی معلمان برای ایجاد انگیزه و ارتقا امر آموزش و پرورش آمده است و به دنبال آن طراحی نظام آموزشی باید به گونه‌ای باشد تا افراد در قبال تلاش و تجربه اندوزی‌ و تسلط شان به روش‌های نوین آموزشی و كاربرد فناوری، تسهیلات و امكانات دریافت كنند.
جدایی در خصوص ترمیم یا افزایش حقوق ناشی از این رتبه‌بندی اظهار كرد: یكی از سیاست های اصلی این وزارتخانه در بحث معیشت و حقوق معلمان، پرهیز از رسانه‌ای شدن پرداخت ها به فرهنگیان است، اما این طرح درباره همه معلمان یكسان نیست؛ با توجه به شرایط شغلی و سابقه متفاوت است. می‌توان گفت این افزایش حقوق اغلب معلمان و فرهنگیان را شامل شده است.
وی گفت: بیش از 100 هزار معلم از 80 هزار تا 120 هزار تومان، بیش از 133 هزار معلم از 136 هزار تا 230 هزار تومان، بیش از 202 هزار معلم از 220 هزار تا 350 هزار تومان و بیش از 326 هزار معلم از 380 هزار تا 530 هزار تومان حقوق هایشان ترمیم شده كه این میزان افزایش حقوق با یك حكم آن هم در مدت كمتر از دو سال عمر یك دولت بی ، سابقه بوده است.
رییس مركز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به مهم ترین مشكلات و معضلات آموزش و پرورش در حوزه بودجه و اقتصاد گفت : یكی از مشكلات و معضلات آموزش و پرورش سهم بالای این هزینه‌های پرسنلی و حقوق و دستمزد از بودجه مصوب است كه باید برای آن چاره اندیشید.
فراهنگ **1417**1569