۲۷ مهر ۱۳۹۴، ۱۳:۰۶
کد خبر: 81805219
T T
۰ نفر

كتاب ˈتازه تر از بارانˈ به چاپ دوم رسيد

۲۷ مهر ۱۳۹۴، ۱۳:۰۶
کد خبر: 81805219
كتاب ˈتازه تر از بارانˈ به چاپ دوم رسيد

شهركرد-ايرنا- كتاب علمي آموزشي 'تازه تر از باران ' نوشته وحيد خليلي اردلي به چاپ دوم رسيد.

به گزارش ايرنا،اين كتاب علمي آموزشي را جهاد دانشگاهي واحد اصفهان براي دوم ،چاپ و منتشر كرده است.
كتاب ˈتازه تر از بارانˈ حاوي رويكردي جديد و كاربردي در آموزش زبان و ادبيات فارسي است كه در سال 92 از سوي انتشارات پيام سماء براي نخستين بار منتشر شد.
اين كتاب به عنوان درسنامه ˈفارسي عمومیˈ در دانشگاه ها پيشنهاد شده و حاوي رويكرد جديد و كاربردي زبان و ادبيات فارسي در زندگي شخصي و اداري شهروندان است.
خليلي اردلي، مدرس و پژوهشگر زبان و ادبيات فارسي، در اين اثر كوشيده است انتخاب متون شعر و نثر ادب فارسي را متناسب با ذوق و ذائقۀ نسل امروز انجام دهد.
از مهمترين ويژگي هاي اين اثر، توجه بيشتر به زبان ادبي معاصر و امروزي براي ايجاد ارتباط با متون كهن ادب فارسي، رعايت سامانۀ ارجاع دهي(رفرنس) در تاليف كتاب هاي فارسي عمومي، توجه به مقاله نويسي، پيامك نويسي ادبي، نامه نگاري اداري، نثر ادبي و داستان نويسي و آشنايي با كاربردهاي زبان و ادبيات فارسي در اينترنت است.
ˈوحيد خليلي اردلیˈ در گفت و گو با خبرنگار ايرنا گفت:كتاب تازه تر از باران درس نامه ي دانشگاهيِ فارسي عمومي است كه با رويكردي نو تأليف شده است.
وي افزود: براي تدريس اثرگذار و نوين درس زبان و ادبيات فارسي در دانشگاه ها بايد راهي تازه انتخاب كرد و پسند و ذوق نسل جديد را در تأليف كتاب فارسي عمومي در نظر گرفت.
خليلي اردلي تاكيد كرد: اگر بتوان شعر و نثر فاخر فارسي را با زباني اثرگذار به نسل امروز معرفي كرد، بدون شك جذابيت بيشتري خواهد داشت كه براي رسيدن به اين هدف، مهمترين كار اين است كه بايد متون انتخابي در كتاب هاي فارسي عمومي، متناسب با ذوق و ذائقه نسل امروز باشند.
وي افزود: در اين اثر، ضمن رعايت سرفصل هاي فارسي عمومي به موضوعاتي تازه پرداخته شده كه مهم ترين آن ها به­گزين­ كردن متون نظم و نثر گذشته و معاصر، مطابق با پسند، ذوق و ذائقه ي نسل امروز است.
خليلي،رعايت شيوه‏نامه سرفصل فارسي عمومي براي تدريس در دانشگاه‏ها، رعايت توالي درمعرفي زباني وادبي متون به صورت سير تاريخي، معرفي ادبيات حَماسي، غِنايي، نمايشي، تعليمي، داستاني، طنز و انتقادي، عاميانه و ادبيات كودكان، آشنايي با پايگاه‏هاي معتبر اينترنتي ادبي و وب‏نوشته‏هاي استادان زبان و ادبيات فارسي، رعايت «سامانهي ارجاع»، معرفي نشانه‏ «نيم‏فاصله» و چگونگي كاربست آن به عنوان يك ضرورت نوين نگارشي دررايانه‏ و وب‏نوشته‏ها، معرفي كاريكلماتور با هدف تأثير بر ادبيات پيامك‏نگاري، توجه به شعر و نثر معاصر و معرفي «مقاله‏نويسي» و «نامه‏نگاري اداري» را از ويژگي هاي اين اثر دانست.
به گزارش ايرنا،وحيد خليلي اردلي ،رئيس جهاد دانشگاهي چهارمحال و بختياري ،سابقه تدريس در آموزش و پرورش و دانشگاه را دارد.
2097