۲۸ مهر ۱۳۹۴، ۱۰:۰۴
کد خبر: 81806363
T T
۰ نفر

مرز كاپی كوی – رازی تركیه با ایران بازگشایی شد

۲۸ مهر ۱۳۹۴، ۱۰:۰۴
کد خبر: 81806363
مرز كاپی كوی – رازی تركیه با ایران بازگشایی شد

آنكارا – ایرنا – مرز كاپی كوی تركیه نقطه مقابل مرز رازی جمهوری اسلامی ایران كه در پی تشدید درگیریها در مناطق شرق و جنوب شرق تركیه به همراه مرز اسن دره – سرو بسته شده بود، بازگشایی شد.

به گزارش ایرنا، مرز اسن دره كه نقطه مقابل مرز سرو جمهوری اسلامی ایران می باشد، همچنان بسته است؛ دو ماه پیش پل ارتباطی بین یوكسك اوا – اسن دره منفجر شد و ارتباط با مرز قطع گردید؛ مرز اسن دره تركیه در حال بازسازی است و گزارش شده كه بخش عمده ای از ساختمان آن به پایان رسیده، اما گفته می شود كه بازگشایی این مرز چند ماه به طول می انجامد.
ابراهیم تاشیاپان استاندار وان در گفت و گو با خبرگزاری آناتولی با تاكید بر اینكه مرز كاپی كوی یكی از مهمترین مرزهای بین تركیه و جمهوری اسلامی ایران می باشد، گفت: این مرز هم برای عبور مسافر و هم برای عبور وسائط نقلیه سبك مناسب است و همچنین دارای بازارچه مرزی است كه در تجارت مرزی دو كشور حایز اهمیت می باشد.
وی با اشاره به اینكه مرز ریلی بین دو كشور نیز از طریق این مرز صورت می گیرد، خاطر نشان كرد: مرز ریلی بین دو كشور فعال بود و فقط برای عبور مسافر و وسائط نقلیه به طور موقت بسته شده بود كه دوباره باز شده است.
استاندار وان با اشاره به اینكه مرز كاپی كوی به دنبال ربوده شدن كاركنان گمرك توسط تروریست ها، به دلایل امنیتی تعطیل شده بود، گفت: اقداماتی برای بهینه سازی شرایط كاركرد مرز به ویژه از نظر امنیتی صورت گرفته و تدابیر لازم اتخاذ شده است.
وی افزود: بسته شدن موقتی مرز موجب ضرر و نگرانی اصناف و كسبه شده بود و به اقتصاد وان ضربه زد. لذا مسوولان تلاش كردند كه در اسرع وقت با آماده سازی شرایط لازم، هرچه زودتر مرز را دوباره فعال كنند؛ مرز كاپی كوی هم از نظر تجارت مرزی و هم از نظر گردشگری و روابط با ایران اهمیت دارد.
آناتولی به نقل از نجاتی پلاتین رئیس تعاوتی حمل و نقل جاده ای كاپی كوی نیز نوشته است: بازگشایی مرز تحولی بسیار خوشحال كننده است؛ 80 عضو این تعاونی ماههاست كه بیكار مانده اند. 400 دستگاه وسیله نقلیه نیز در طرف ایران در انتظار فعال شدن دوباره مرز هستند.
وی با تاكید بر اینكه مرز كاپی كوی – رازی مهمترین منبع درآمد بخش مهمی از مرزنشینان می باشد، گفت: خوشبختانه مسوولان مرز رازی جمهوری اسلامی ایران نیز همزمان با فعال شدن دوباره مرز كاپی كوی، شروع به پذیرش كردند و مرز بعد از ماهها ركود، جان تازه ای یافت.
مرز كاپی كوی تركیه در 21 اوت گذشته به دنبال ربوده شدن كاركنان گمرك توسط پ.ك.ك با ملاحظات امنیتی بسته شده بود.
حدود دو هفته پیش بشیر آتالای معاون نخست وزیر و وزیر كشور پیشین تركیه در شهر وان مژده بازگشایی مرز را به اصناف منطقه داده بود.
آتالای كه در وان با نمایندگان كسب و كار این شهر گفت و گو می كرد با اشاره به ادامه فعالیتها برای بازگشایی مرز كاپی كوی نقطه مقابل مرز رازی جمهوری اسلامی ایران، گفت: با بهینه سازی امنیت و حمل و نقل بین وان و كاپی كوی، ظرف چند روز آینده مژده خوبی به اصناف خواهند داد.
او با اشاره به اینكه مرز كاپی كوی كه در حیات تجاری وان و تجارت با ایران از ظرفیت بالایی برخوردار است، گفت: تروریست ها 11 نفر از كاركنان گمرك این منطقه را ربودند و 20 روز این كاركنان را زندانی كردند كه در چنین شرایطی مرز بسته شد.
اصناف و كسبه و فعالان اقتصادی و تجاری شهر وان تركیه اواخر شهر ماه گذشته در نشستی در اتاق بازرگانی این شهر با اشاره به بسته بودن مرز كاپی كوی – رازی در دو ماه گذشته و كاهش جدی سفر گردشگران ایرانی به این شهر و ركود شدید اقتصادی در بازار كسب و كار، خواهان بازگشایی این مرز شدند.
نجدت تقوا رئیس اتاق بازرگانی وان تصریح كرد: در دو ماه گذشته كه فصل گردشگری محسوب می شود، بسته بودن مرز و نیامدن گردشگران ایرانی به شهر به خاطر مشكلات امنیتی ناشی از سرگیری درگیری ها در منطقه، اقتصاد وان به شدت ضربه دیده و در دو ماه نسبت استفاده از ظرفیت هتل ها به زیر 15 درصد افت كرده است.
در دوره یادشده تنها مرز زمینی فعال بین دو كشور، پایانه بازرگان نقطه مقابل مرز گوربولاغ تركیه بود. انتظار می رود با فعال شدن این مرز، بخش كوچكی از بار این مرز كاسته شود.
بیش از سه ماه است كه با نقض آتش بس، مناطق كردنشین شرق و جنوب شرق تركیه، شاهد درگیری ها و حملات خونین و عملیات گسترده ارتش تركیه علیه پ.ك.ك می باشد.
خاورم/2011** 1275