۲۸ مهر ۱۳۹۴، ۱۴:۵۵
کد خبر: 81806970
T T
۰ نفر
سازمان جهانی بهداشت خواستار وضع قوانین شدیدتر رانندگی شد

تهران - ایرنا - متخصصان سازمان جهانی بهداشت با اشاره به این كه سالانه حدود 1.25 میلیون نفر در جهان جان خود را بر اثر تصادفات جاده ای از دست می دهند، خواستار وضع قوانین شدیدتر رانندگی شدند.

به گزارش گروه اخبار علمی ایرنا از رویترز، سالانه حدود 1.25 میلیون نفر بر اثر سوانح رانندگی ناشی از سرعت غیرمجاز، خواب آلودگی و مصرف مشروبات الكلی توسط رانندگان، جان خود را از دست می دهند.
سازمان جهانی بهداشت (WHO) از كشورها خواست كه قوانین شدیدی را برای رانندگان وضع كنند تا این تلفات كاهش یابد.
آمریكا، اندونزی و نیجریه از جمله كشورهایی هستند كه قوانین راهنمایی و رانندگی در آنها به خوبی رعایت نمی شود.
دكتر 'اتین كراگ' از كارشناسان سازمان جهانی بهداشت گفت : خودروسازان نیز در این تلفات نقش دارند، چراكه گاهی برای كاهش قیمت خودروها، ویژگی های ایمنی را فدا می كنند.
به گفته 'مارگارت چان' مدیر كل سازمان جهانی بهداشت، به قوانین بهتری در زمینه سرعت، مصرف نوشیدنی های الكلی توسط رانندگان، قوانین راهنمایی و رانندگی، استفاده از كلاه ایمنی برای موتورسواران، بستن كمربند ایمنی سرنشینان جلو و عقب ماشین و كمربندهای مخصوص كودكان نیاز داریم.
كاهش 50 درصدی تلفات ناشی از تصادفات رانندگی تا سال 2020 میلادی، یكی از اهداف توسعه پایدار سازمان ملل متحد است كه چندی پیش به تصویب رسید.
موتورسواران، دوچرخه سواران و عابران پیاده بسیار آسیب پذیر هستند و 49 درصد از آمار مرگ و میر را به خود اختصاص می دهند.
چان در ادامه گفت كه كشورهایی با درآمد متوسط و پایین، 85 درصد آمار مرگ و میر ناشی از تصادفات جاده ای را به خود اختصاص می دهند؛ در حالی كه 54 درصد از كل وسایل نقلیه جهان را در اختیار دارند. بیشترین آمار مرگ و میر در آفریقا و كمترین آمار مربوط به اروپا است. در این میان باید به افزایش ایمنی جاده نیز پرداخته شود.
چان در ادامه گفت كه بیشتر خودروهای تولید شده هنوز فاقد استانداردهای ایمنی هستند. رعایت استانداردهای ایمنی به معنی خودروهای لوكس یا آمبولانس و هلی كوپتر های گران قیمت نیست، بلكه یك آمبولانس معمولی با تجهیزات كافی نیز می تواند زندگی بسیاری از افراد را پس از تصادف نجات دهد.
تصادف نهمین عامل مرگ و میر جوانان 15 تا 29 ساله در سراسر جهان محسوب می شود كه با رعایت ایمنی و احترام به قوانین راهنمایی و رانندگی تا حد زیادی قابل پیشگیری است.
علمی (6) ** 9259**1440
۰ نفر