۱ آبان ۱۳۹۴، ۱۵:۱۴
کد خبر: 81810224
T T
۰ نفر
برگزاري آيين عزاداري تاسوعاي حسيني با حضور اهل سنت و اهل تشيع در مهاباد

مهاباد - ايرنا - آيين عزاداري تاسوعاي حسيني روز جمعه با حضور دوستداران و عاشقان خاندان اهل بيت عصمت و طهارت (ع)، مسوولان و مردم اهل سنت و اهل تشيع مهاباد با شكوه قابل توجهي برگزار شد.

به گزارش ايرنا، شيفتگان و عاشقان اهل بيت عصمت و طهارت (ع) در شهرستان مهاباد با حضور در خيابان هاي شهر، مساجد و حسينيه ها در سوگ شهادت سرور و سالار شهيدان حضرت ابا عبدالله الحسين (ع) و ياران آن حضرت به عزاداري پرداختند.
مردم مومن و خداجوي مهاباد همراه و همصدا با مردم ديگر شهرهاي ايران اسلامي روز تاسوعا را در غم مظلومان خاندان خاتم الانبياء (ص) به عزاداري پرداخته و نداي 'هيهات من الذله' سر دادند.
حضور مردم اهل سنت مهاباد در آيين سوگواري مسلمانان اهل تشيع اين شهرستان جلوه هاي زيبايي از ارادتمندي مردم اين خطه را به علمدار رشيد دشت كربلا امام حسين (ع) در اين روز به نمايش گذاشت.
سوگواران حسيني در قالب هيات هاي عزاداري و نوحه خواني، سينه زني و زنجير زني پس از عبور از خيابان هاي شهر به ياد شهداي كربلا در مسجد چهارده معصوم اين شهرستان گردهم آمدند و به سوگواري پرداخته و ارادت خود را نسبت به اباعبدالله الحسين (ع)، حضرت عباس(ع) و ديگر شهداي كربلا ابراز كردند.
حضور پرشور نوجوانان و بانوان در اين آيين معنوي از ويژگي هاي برجسته آيين سوگواري و عزداري تاسوعاي حسيني امسال بود.
نماينده ولي فقيه در سپاه مهاباد در اين آيين با اشاره به حماسه بزرگ تاسوعا و عاشوراي حسيني گفت: قيام امام حسين (ع) برگرفته از رضاي الهي بود و آنچه در راه خدا باشد، براي هميشه ماندگار و جاودانه مي شود.
حجت الاسلام محمد طيب نژاد يكي از ارزشمندترين ارادت ها به ساحت امام حسين (ع) را معرفت شناسي آن حضرت دانست و افزود: تاسوعا و عاشوراي حسيني درس هاي عبرت آموزي براي همه مسلمانان به ارمغان آورده است كه مهمترين آنها ايستادگي با تمام وجود در راه حق است كه بايد الگوي ارزشمندي براي ما باشد.
وي گفت: بايد به حادثه عاشورا به عنوان يك فرهنگ نگاه كرد فرهنگي كه برخاسته از متن اسلام ناب محمدي (ص) بوده كه نقش حياتي در استحكام ريشه هاي دين اسلام ايفا كرده است.
حجت الاسلام طيب نژاد اضافه كرد: بايد از فلسفه قيام عاشورا درس آزادگي و شجاعت آموخته و سبك زندگي اين امام معصوم (ع) را در زندگي خود بكار ببنديم.
در ادامه اين آيين مداحان و ذاكران با خواندن مرثيه و نوحه و همچنين سينه زني در سوگ سالار شهيدان به عزاداري پرداختند وعزاداران حسيني پس از برگزاري مراسم سوگواري نماز جماعت ظهر تاسوعا را اقامه كردند.
به همين مناسبت مردم ديگر نقاط جنوب آذربايجان غربي نيز در مناطق مختلف شهري و روستايي در قالب هيات و دسته هاي عزاداري و در سوگ يار با وفاي سالار شهيدان به سر و سينه زده و اشك ماتم ريختند.
6185/2093