تربیت نسل جدید محققان علوم پزشكی دركشور/ میزان ارجاع به مقالات علمی پژوهشگران ایرانی نسبت به تولید آنها كم است

تهران-ایرنا- معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی از تربیت نسل جدید محققان علوم پزشكی در كشور خبر داد وگفت:تاكنون چنین برنامه ای نداشته ایم و این برنامه فقط با هدف تربیت محقق انجام می شود.

به گزارش ایرنا از معاونت علمی و تحقیقاتی وزارت بهداشت ،درمان و آموزش پزشكی، دكتر رضا ملك زاده در سمینار تولید علم كه در دانشگاه علوم پزشكی خراسان شمالی برگزار شد افزود:زیرساخت های لازم برای دستیابی به نقشه جامع علمی تعیین شده است و به دنبال مهیا كردن این زیرساخت ها هستیم.
وی تصریح كرد :در سال 2014 رتبه نخست منطقه را كسب كردیم چرا كه 40 هزار مقاله علمی توسط محققین كشورطی یك سال تولید شد كه50 درصد عمده این تولیدات علمی در زمینه علوم پزشكی بالینی است و كشور تركیه را نیز پشت سر گذارشتیم .
ملك زاده افزود: میزان ارجاعات به مقالات علمی ما نسبت به تولید مقالات كم است وتولیدات علمی زمانی نافع خواهد بود كه در سطح ملی و بین المللی مورد ارجاع قرار گیرد.
وی گفت: حركت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی نیز در این راستا و در جهت تولید علم نافع و كاربردی و قابل استناد است و تحقیقات باید در جهت پاسخ به مشكلات حوزه سلامت و عملیاتی باشد.
ملك زاده یاداورشد :ایران در تولید علم در منطقه و دربین كشورهای اسلامی ریته اول را دارا است و طی یك سال موفق به نوشتن 40هزار مقاله شده ایم.
معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی عمده تولیدات علمی كشور را در حوزه علوم پزشكی بیان كرد و گفت :50 درصد تولیدات علمی در حوزه علوم بالینی است .
وی تصریح كرد: نقصی كه در برنامه تولیدات علمی كشورما وجود دارد آن است كه تعداد ارجاعات نسبت به تعداد مقالات تولید شده كمتر است بطوریكه 58 درصد از مقالات تولید شده یك بار فقط ارجاع دارد و یا اینكه اصلا ارجاعی ندارد.
معاون تحقیقات و فناوری با اشاره به اینكه معمولا تولیدات علمی را زمانی مفید می دانیم كه مورد ارجاع باشد، بیان كرد: یكی از برنامه هایی كه باید بر روی آن كار كنیم این است كه تحقیقات مفیدی داشته باشیم تا قابل ارجاع باشد.
ملك زاده تاكید كرد: میزان ارجاعات مقالات كشور به نسبت قبل رشد پیدا كرده و از كشورتركیه پیشی گرفته ایم.
وی از افزایش تعداد مجلات علمی در سال های اخیر خبر داد و گفت: این امر تبدیل به یك تجارت شده است و بسیاری از مجلات تدوین می شوند با این هدف كه از نویسندگان مقالات در ازای درج مقاله پول دریافت كنند و این امر موجب شده تا كیفیت را تحت شعاع خود قرار دهد.
معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی افزود: یكی دیگر از چالش ها در زمینه تولید علم این است كه بعضی تحقیقات خیلی سطحی انجام می گیرد و طراحی ها، آنالیزها و روش ها دقیق نیست، به همین علت نظام علم سنجی باید بتواند میان تحقیقات خوب و بد تمایز قایل شود.
وی تاكید كرد: باید كمك كنیم تا آموزش را در تحقیق افزایش دهیم و از سوی دیگر محققان بودجه ها را در مسیر درستی سوق دهند.
وی ادامه داد: باید این امر كه مقاله ها را شمارش می كردیم عوض شود و به سویی گام برداریم كه مقاله ها موثر واقع شوند و منجر به نوآوری شود.
دكتر ملك زاده با بیان اینكه 55هزار دانشجوی PHD در ایران مشغول به تحصیل هستند، اظهار كرد: این افراد باید بتوانند در سطح جهان رقابت كنند، در ایران نیروی انسانی بسیار خوبی برای توسعه علمی كشور وجود دارد و باید بتوانیم زیر ساخت ها را برای انجام فعالیت های آن ها فراهم كنیم.
وی گفت:60 هزار دانشمند برتر در دنیا وجود دارد كه انتظارمان بر این است تا از این تعداد سه تا چهار هزار نفر متعلق به كشور ایران باشد كه این میزان فقط 88 نفر است.
ملك زاده تاكید كرد: باید به سوی پژوهش هایی كه برای سلامت خیلی مهم است و بر این اساس برنامه ثبت بیماری سرطان بر مبنای جمعیت را در دستور كار خود قرار داده ایم.
وی با بیان اینكه 80درصد از مرگ و میر موجود در كشور به علت بیماری های غیر واگیر است، گفت: راه اندازی نظام ثبت مخصوص بیماری ها از دیگر برنامه ها است.
ملك زاده تامین منابع الكترونیكی را از دیگر برنامه های این وزارت بهداشت برای توسعه تحقیقات بیان كرد و افزود: هم اكنون 10آزمایشگاه خیلی مجهز در 10دانشگاه مشغول راه اندازی است و قرار بر این است در 10 دانشگاه دیگر نیز ساخته شود.
وی همكاری بین المللی را از دیگر اقدامات در راستای توسعه پژوهش اعلام كرد و ادامه داد: فعالیت هایی كه خیلی مورد استفاده قرار می گیرند به طور معمول حاصل همكاری بین المللی هستندكه در راستای ارتقای زیرساخت های تحقیقاتی و تولیدات علمی نافع و كاربردی باید تلاش های مستمری انجام پذیرد.
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشكی افزود:در حال حاضر بخشی از تحقیقاتی كه به صورت مقاله چاپ می شود سطحی است و عمیق نیست چرا كه روش هایی كه بكار می رود دقیق نیست و آنالیز آن ضعیف و تفسیرآن ممكن است غلط باشد.
ملك زاده اظهار كرد: ممكن است حجم مقالات علمی ما بالا باشد اما ملاك ما كمیت نیست و كیفیت مقالات است كه با میزان ارجاعات و استنادات سنجیده می شود و متاسفانه این میزان در مورد مقالات محققان كشورمان پایین است . به گفته وی نظام علم سنجی و اعتبار سنجی باید بتواند بین تحقیقات خوب و غلط تفاوت قایل شود.
ملك زاده اضافه كرد: دانشگاه علوم پزشكی تهران به عنوان دانشگاه پیشرو كشور تنها94 مقاله سطح بالا و قابل استناد دارد .
به گفته وی نظام علم سنجی و اعتبار دهی باید بین تحقیقات كاربردی و بنیادی تفاوت قایل شود و باید تلاش كنیم زیرساخت های تحقیقاتی را ارتقا دهیم و محققان وقت و بودجه و ا نرژی خود را صرف اقدامات اثر بخش نمایند.
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشكی گفت : برای توسعه علمی باید روی نیروی انسانی سرمایه گذاری كنیم زیرساخت ها را برای شغل و تحقیقات و پیشرفت دانشجویان فراهم كنیم ،به تحقیقات از نظر كیفی عمق ببخشیم و به محققین اعتماد كنیم و بودجه دهیم.
ملك زاده افزود:در تمام دنیا 4 میلیون دانشمند داریم كه در موسسه ISIمقالات آنها منعكس شده است و از این بین تنها 60هزار نفر را به عنوان دانشمندان برتر از نظر ارجاعات به مقالاتشان انتخاب كرده اند و انتظار می رود كه حداقل3 تا 4 هزار نفر از آن ها ایرانی باشند در حالی كه فقط 88 نفر از این تعداد ایرانی هستند.
وی افزود: باید تلاش كنیم افرادی كه می توانند در این لیست قرار بگیرند راحفظ وحمایت كنیم زیرا این افراد به خاطر مهیا نبودن زیرساخت ها به جاهای دیگری می روند.
وی تاكید كرد: تربیت نسل جدید دانشجویان پزشكی به عنوان پزشكان پژوهشگر جزء برنامه هایی است كه وزارت درنظر دارد اجرایی كند و تاكنون برنامه تربیت محقق نداشته ایم در حالی كه این مهم دردنیا اجرایی می شود و برای تولید علم سرمایه گذاری اساسی نشده است.
وی افزود: مقام معظم رهبری از مجلس و دولت خواسته اند در زمینه تولید علم و تحقیقات و پژوهش برنامه ریزی نمایند و امیدواریم به این امر مهم بیش از پیش توجه شود.
علمی **1354**1440
۰ نفر