پديده ال نينو در شمال و شمال غرب كشور اثرات محسوسي نخواهد داشت

تبريز- ايرنا - رييس مركز سنجش از دور دانشگاه تبريز گفت: پديده دور پيوندي ال نينو در شمال و شمال غرب كشور اثرات محسوسي نخواهد داشت .

دكترعلي اكبر رسولي روز دوشنبه در نشست كارگروه بلاياي جوي و توفان آذربايجان شرقي با اشاره به اينكه عمده علت تغيير زمان و مكان بارش ها تغيير اقليم است ، اظهار كرد: تغييرات اقليم تاثير بيشتري نسبت به پديده ال نينو دارد.
وي تغيير رژيم بارش از جمله بارش برف در بهار و باران در زمستان را نشانه تغيير اقليم عنوان كرد و افزود: تغييرات مكاني بارش ها در يك منطقه جغرافيايي هم به دليل تغيير اقليم است .
استاد دانشكده جغرافياي دانشگاه تبريز با بيان اينكه دانش و فناوري لازم براي بررسي و پيش بيني هاي هواشناسي در كشور وجود دارد ، اظهار كرد: نيازمند همفكري بيشتر براي توليد دانش كاربردي هستيم .
دكتر رسولي با اشاره به اينكه تحليل درست داده ها نيازمند اطلاعات به هنگام است ، برايجاد مركز دائمي پايش اطلاعات هواشناسي در تبريز تاكيد كرد.
مديرگروه اقليم شناسي دانشكده جغرافياي دانشگاه تبريز هم دراين نشست با بيان اينكه پديده دور پيوندي ال نينو يكي از 13 پديده دور پيوندي شناسايي شده است ، گفت: تاثيرات اين پديده را به تنهايي نمي توان بررسي و حكم صادر كرد بلكه بايد به همراه ساير پديده ها بررسي شود .
بهروز ساري صراف با اشاره به اينكه بارش مناسب پاييز سال گذشته موجب كاهش انتشار ريزگردهاي درياچه اروميه شد ، خاطرنشان كرد: توفان هاي ريزگردي درغرب و شمال غرب ايران داراي دوره هاي افزايشي و كاهشي به نسبه منظمي است كه به دوره هاي فعال و غيرفعال شناخته مي شود .
وي با بيان اينكه از سال 2008 تا 2013 ميلادي دوره فعال توفان هاي ريزگردي بوده است و سالانه شاهد بيش از 30 روز توفاني بوده ايم ، گفت: در حال حاضر در دوره ميانه غيرفعال با كمتر از10 روز توفاني هستيم .
اين استاد دانشگاه با اشاره به اينكه دوره فعال يا غيرفعال اين توفان ها پنج تا شش سال است ، بر ضرورت بررسي علمي اثربخشي الگوهاي دور پيوندي در فعاليت توفان هاي ريزگرد درياچه اروميه به منظور آمادگي مقابله با اين توفان ها تاكيد كرد.
مديركل هواشناسي استان با اعلام اينكه بررسي 28 ساله بارش هاي استان از جمله دوره هاي متاثر از پديده ال نينو نشانگر تاثير معني دار اين پديده بر بارش هاي استان نيست اظهار كرد: بر اساس اطلاعات آماري انتظار افزايش ناهنجار بارش و سرما ناشي از اين پديده را نداريم .
فرخ مطلبي فر ، وضعيت بارش هاي استان را تا پايان آذرماه سالجاري نرمال و كمي بيش از نرمال پيش بيني كرد و گفت: در مورد دما هم تغييرات محسوسي انتظار نمي رود.
وي با انتقاد از طرح غيركارشناسي اين موضوع توسط ارگان هاي غيرمسئول كه موجب ايجاد نگراني در جامعه مي شود، گفت: بررسي بارش هاي مهر ماه سال جاري نشان مي دهد بارش هاي استان نسبت به سال گذشته 76 درصد كاهش يافته است .
خليل ساعي مديركل مديريت بحران استان آذربايجان شرقي هم در اين نشست اعلام كرد: با وجود اينكه احتمال اثرات شديد اين پديده اقليمي دراين استان وجود ندارد ، گفت: درصدد هماهنگي و آماده سازي لازم براي مقابله با اثرات اين پديده از جمله سيل و سرماي شديد هستيم .
ال نينو يكي از چرخه‌هاي مشهور آب و هوايي جهان است كه هر دو تا هفت سال يك ‌بار باعث ايجاد ناهنجاري‌هاي بزرگي درآب و هواي سياره زمين مي‌شود .
از جمله اين ناهنجاري‌ها مي‌توان به سيلاب‌هاي ناگهاني و خشكسالي اشاره كرد.
عده اي از كارشناسان با توجه به تاثير پديده ال نينيو در زمستان سرد سال 1386 ، معتقدند در سال جاري هم اين پديده دور پيوندي دراقيانوس آرام حاكم بوده و مي تواند موجب كاهش دما و افزايش بارش در كشور ما شود .
اين در حالي است كه بر اساس گزارش سازمان هواشناسي ، سرماي شديد زمستان ۱۳۸۶ با لانينا همراه بوده است كه طي آن دماي هواي تهران براي حدود ۱۰ روز متوالي زير صفر بود و كمينه دما نيز طي يك ماه زير صفر باقي ماند و كمترين آن به منفي ۱۱ درجه سانتي‌گراد رسيد.
بر اساس اين گزارش ، مركز ملي اقليم‌شناسي سازمان هواشناسي كشور از سه ماه گذشته در پيش‌بيني ماهيانه و فصلي خود كه همواره در هفته دوم هر ماه صادر مي‌شود به رخداد ال‌نينوي قوي امسال اشاره كرده و با توجه به اثر آن بر شرايط جوي، پيش‌بيني فصلي، بارش و دما طي پائيز و زمستان را در سطح كشور با متن و نقشه ارائه كرده است.
مطابق پيش بيني فصلي اين مركز، براي پاييز امسال با توجه به اثر ال‌نينو، بارش با آغازي زودتر از فصل و با گرايش به نرمال يا بيش از نرمال پيش‌بيني شده است.
همچنين ميانگين دماي حدود يك درجه سانتي گراد بيش از نرمال ۵۰ ساله برآورد شده است كه با توجه به روند افزايش چند دهه اخير، انحراف چنداني از دماي فصل ندارد.
3071/ 1495