۶ آبان ۱۳۹۴، ۱۵:۰۳
کد خبر: 81815834
T T
۰ نفر
سه طرح نفتی در مناطق نفتخیز جنوب بهره برداری شد

اهواز - ایرنا - سه طرح نفتی روز چهارشنبه با حضور بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت در مناطق نفتخیز جنوب به بهره برداری رسید.

به گزارش ایرنا، این سه طرح شامل واحد بهره برداری و نمكزدایی 75 هزار بشكه ای میدان منصوری، كارخانه نمك زدایی میدان لب سفید و واحد بهره برداری و نمك زدایی هفت شهیدان مسجدسلیمان است.
برای اجرای این طرح ها در مجموع دو هزار و 414میلیارد و 145میلیون ریال از محل اعتبارات وزارت نفت هزینه شده است.
مرحله نخست طرح توسعه میدان منصوری شامل هفت بسته كاری از جمله تعمیر و تكمیل 12 حلقه چاه، احداث واحد بهره برداری و نمكزدایی و احداث خطوط لوله آب موردنیاز و خطوط برق 132 كیلوولت دو مداره بوده است.
احداث واحد بهره برداری و نمكزدایی با ظرفیت 75 هزار بشكه در روز به منظور فرآورش نفت نمكی این میدان مهمترین بخش اجرایی این پروژه محسوب می شود كه عملیات طراحی، نصب و تكمیل آن به طور كامل توسط پیمانكاران داخلی زیر نظر شركت مهندسی و توسعه نفت(متن) انجام شده است.
مجموع هزینه طرح تاكنون یك هزار و 670میلیارد ریال بوده كه از این مقدار، یك هزار و 220میلیارد ریال مربوط به احداث واحد بهره برداری و نمكزدایی منصوری است.
كارخانه نمك زدایی میدان لب سفید با ظرفیت فرآورش روزانه 30 هزار بشكه نفت نخستین واحد نمكزدایی در میدان لب سفید است كه با هدف افزایش كیفیت نفت خام استحصال شده از این میدان احداث شده است.
اعتبار اجرای این طرح 234 میلیارد و 145 میلیون ریال بوده و تجهیزات اصلی این كارخانه شامل دیسالتر، مخازن تحت فشار مایعات هیدروكربوری، گاز، سوخت و آب، مبدل حرارتی آب و نفت و كوره پیش گرمكن غیر مستقیم نفت خام است.
همچنین واحد بهره برداری و نمك زدایی هفت شهیدان مسجدسلیمان به منظور فرآورش نفت تولیدی میدان های مسجدسلیمان، لالی، پرسیاه، زیلایی و كارون با ظرفیت 55 هزار بشكه در روز و با اعتباری افزون بر 960 میلیارد ریال احداث شده است.
با راه اندازی این مجتمع واحدهای بهره‌برداری قدیمی مسجدسلیمان كه شرایط استاندارد برای فرآورش نفت وگاز را ندارند جمع آوری می شود.
در راستای اجرای این طرح 30 كیلومتر خط انتقال برق دو مداره ، 15 كیلومتر خط انتقال آب و یك ایستگاه پمپاژ آب و خطوط لوله جریانی چاه ها به طول تقریبی 85 كیلومتر احداث شده است.
احداث 120 كیلومتر خط لوله به قطر 12 اینچ برای انتقال نفت تصفیه شده از كارخانه بهره ‌برداری و نمكزدایی هفت شهیدان به كارخانه بهره برداری شماره 2 اهواز برای صادرات بخش دیگری از این پروژه بوده و تجهیزات اصلی كارخانه دستگاه های نمك گیر برقی(دیسالتر)، مخازن تحت فشار مایعات هیدروكربوری، گاز، سوخت و آب ، مبدل حرارتی آب و نفت و كوره پیش گرمكن غیر مستقیم نفت خام را شامل می شود.
این نخستین سفر وزیر نفت در مدت 28ماه از آغاز فعالیت دولت تدبیر و امید به خوزستان است.
6084/6064 /1596
۰ نفر