۶ آبان ۱۳۹۴، ۱۵:۰۸
کد خبر: 81815848
T T
۰ نفر

مالزی پنجمین كشور گران برای ادامه تحصیل

۶ آبان ۱۳۹۴، ۱۵:۰۸
کد خبر: 81815848
مالزی پنجمین كشور گران برای ادامه تحصیل

كوالالامپور – ایرنا – مالزی از نظر میزان درآمد خانوارهای این كشور، در رده پنجمین كشور گران برای ادامه تحصیلات دانشگاهی قرار گرفت.

به گزارش ایرنا، براساس تازه ترین تحقیقات، هر خانواده مالزیایی باید 55 درصد از درآمد خود را برای تكمیل تحصیلات دانشگاهی هر فرزند هزینه كند.
هم اكنون حدود پنجهزار ایرانی در دانشگاه های مالزی دوره های تحصیلات تكمیلی كارشناسی ارشد و دكترا را می گذرانند.
اگر چه مالزی توانسته در بین 40 كشور كه ارزان ترین شهریه برای ادامه تحصیلات دانشگاهی را ارائه می دهند در جایگاه دهم قرار گیرد، اما میزان هزینه خانوارها كه بیش از نیمی از درآمد خود را صرف تحصیلات دانشگاهی هر فرزند خود می كنند، این كشور را به محل گرانی برای ادامه تحصیلات تبدیل كرده است.
به نوشته روز چهارشنبه تارنمای 'مالیزیا اینسایدر'، در این كشور حدود 20 دانشگاه وجود دارد كه هر یك با ارائه شهریه های مختلف قصد رقابت با دیگر دانشگاه ها را دارند.
میانگین درآمد هر خانوار مالزیایی كه حدود دو هزار و 502 رینگیت (673 دلار) است، باعث می شود خانوار در صورت دریافت نكردن بورسیه و یا وام، نیمی از درآمد خود را هزینه تحصیلات هر یك از فرزندان خود كنند.
شهریه های دانشگاه ها در مالزی حدود 76 هزار و 925 رینگیت (معادل 11 هزار و 875 دلار) است.
گرانترین كشور برای تحصیلات دانشگاهی مجارستان است كه هر خانوار باید حدود 92 درصد از درآمد خود را برای كسب مدارك تحصیلی فرزندان خود هزینه كنند.
دولت مالزی كه اكنون با بحران اقتصادی دست به گریبان است برای جبران كسری بودجه خود عوارض جاده ای را افزایش داده و مالیات كالا و خدمات را نیز در این كشور اجرا كرده است.
دولت مالزی در بودجه سال 2016 حدود دو میلیارد و 400 میلیون رینگیت (572 میلیون دلار) به دانشگاه های دولتی اختصاص داده است و همین امر نگرانی هایی در مورد شهریه های این دانشگاه ها ایجاد كرده است.
با این وجود، 'ادریس جوسوح' وزیر آموزش عالی مالزی اعلام كرد دانشگاههای دولتی این كشور به رغم كاهش دو میلیارد رینگیتی (480 میلیون دلار) بودجه نباید میزان شهریه را افزایش دهند.
به گفته وی، 90 درصد از دانشگاه های دولتی همچنان بودجه خود را از دولت اخذ می كنند و باید با استفاده از دارایی های خود درآمدزایی كنند.
یك بررسی نشان می دهد مالزی تحصیل جوانان در دانشگاه ها را برای خود به تجارت تبدیل كرده و با یك برنامه ریزی پس از هجوم جوانان ایران و چند كشور عربی و آفریقایی و كاسبی از آن ها، اكنون سودای جذب 200 هزار دانشجوی خارجی تا سال 2020 میلادی را در سر دارد.
در همین راستا دولت مالزی و دانشگاه های این كشور با افزایش جذب دانشجو و براساس برنامه بلندمدت تحصیل اتباع خارجی در این كشور، با تجاری كردن تحصیل و با انتشار آگهی و دادن مجوز به شركت های تبلیغاتی و واسطه ای برای جذب دانشجوی خارجی، به دنبال كسب منافع اقتصادی از نظام آموزشی این كشور است.
این در حالی است كه دانشگاه های مالزی تا چند سال پیش در مجامع علمی بین المللی حرفی برای گفتن نداشت اما به بركت دانشجویان خارجی به ویژه دانشجویان ایرانی توانست جایگاه خود را ارتقا دهد.
براساس آمار مالزی در حال حاضر 135 هزار دانشجوی خارجی در دانشگاه ها و مراكز آموش عالی دولتی و خصوصی این كشور تحصیل می كنند كه 10 درصد از دانشجویان را شامل می شوند.
مالزی با برنامه ریزی به دنبال درآمد 600 میلیارد رینگیتی (143 میلیارد دلاری) از سال 2011 تا سال 2020 از طریق جذب دانشجوی خارجی است.
تعداد دانشجویان ایرانی در مالزی هر روز رو به كاهش است. جمعیت دانشجویان ایرانی در مالزی در آذرماه سال 1391 براساس آمارهای رسمی 14 هزار نفر تخمین زده می شد و اكنون تعداد این دانشجویان به حدود پنج هزار نفر رسیده است.
آساق**241**1611