۷ آبان ۱۳۹۴، ۱۲:۴۴
کد خبر: 81816932
T T
۰ نفر

آسمان كره در تسخير «غبار زرد چين»

۷ آبان ۱۳۹۴، ۱۲:۴۴
کد خبر: 81816932
آسمان كره در تسخير «غبار زرد چين»

پكن - ايرنا - كره جنوبي اعلام كرد كه ورود توده عظيم ريزگردها و گرد و غبار از چين، شرايط ويژه اي را به لحاظ تنفسي براي مردم مناطق مختلف اين كشور ايجاد كرده است.

به گزارش ايرنا، اداره هواشناسي كره جنوبي روز پنجشنبه با صدور اطلاعيه اي اعلام كرد كه به دليل وزش بادهاي شديد پاييزي شرق آسيا، موجي از آلودگي و گرد و غبار از كشور چين به داخل اين كشور سرازير شده است.
در بخشي از اطلاعيه سازمان هواشناسي كره جنوبي آمده است كه شرايط موجود باعث افزايش غلظت آلاينده ها در هواي اين كشور شده و اين مساله شرايط تنفسي مردم استانها و شهرهاي مختلف از جمله «چوآن جوم»، «گوآن جو» و «موپو» را دچار مشكل كرده است.
اين گزارش شرايط پيش آمده در استانهاي «هي شان دائو» و «شي هاي باي لينگ دائو» را بحراني توصيف كرده است.
بنابر گزارش منابع رسمي در كره جنوبي، غلظت ريزدگردهاي معلق در هوا موسوم به پي ام - 10 در هر متر مكعب از 222 تا 400 ميكروگرم در نوسان است.
پي ام - 10، ذرات معلق در شعاع 10 ميكرومتر و يا كمتر است كه قابليت نفوذ به ريه ها و در برخي موارد حتي نفوذ به جريان خون را دارد و بسيار خطرناك است.
شبكه خبري «تسان كائو شيائو شي» به نقل از مقامات كره اي، منشا اصلي پديده گرد و غبار در اين كشور را بيابانهاي جنوب مغولستان و شمال چين عنوان كرده كه داراي آب و هواي خشك و بياباني است و وزش باد به سمت شمال غربي، اين ريزگردها را به سوي شبه جزيره كره هدايت مي كند.
بروز اين پديده حتي باعث شده اداره هواشناسي اين كشور در خصوص احتمال وقوع طوفان شن در مناطق مختلف اين كشور، هشدارهايي را صادر كند.
آساق*231*