۱۲ آبان ۱۳۹۴، ۸:۰۱
کد خبر: 81822948
T T
۰ نفر

شاعران بابلي روز مازندران را گرامي داشتند

۱۲ آبان ۱۳۹۴، ۸:۰۱
کد خبر: 81822948
شاعران بابلي روز مازندران را گرامي داشتند

ساري-ايرنا_ همزمان با فرارسيدن 14 آبان ماه ، تعداد 30 تن از شاعران بابلي شامگاه دوشنبه در سالن اجتماعات اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي بابل روز مازندران را گرامي داشتند.

شاعران بابلي با سرودن اشعاري در مضامين دلدادگي و ارادت مردم مازندران به اهل بيت عصمت و طهارت(ع) و نيز بيان رشادت هاي زنان و مردان طبرستان در طول تاريخ، اشعاري به زبان فارسي و طبري سرودند.
در اين مراسم رييس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي بابل گفت: برگزاري مراسم گراميداشت روز مازندران هر ساله با سير تكاملي خود در تمامي شهرهاي استان گرامي داشته مي شود.
عيسي محمدي افزود: در طول تاريخ مردم مازندران در بسياري از زمينه هاي مثبت و سازنده براي كشور نقش آفرين بودند و داراي ويژگي هايي هستند كه آنان را با ساير استان ها متمايز ساخته است.
وي اظهارداشت: طبرستان يگانه مكاني است كه اسلام را با علاقه شخصي و دعوت پذيرفتند و زور شمشير برآنان كارساز نشد.
وي در ادامه گفت: مردم طبرستان تشييع را انتخاب كردند و به آن اعتقاد داشتند و در طول تاريخ برهمين مدار تا به امروز حركت كردند .
وي اضافه كرد: گروهي از بزرگان طبرستان با دعوت از حسن بن زيد علوي به طبرستان خواهان نشر تفكرات علوي در ديار طبرستان شدند و براي اولين بار روز سه شنبه 25 رمضان سال 250 هجري قمري مصادف با 14 آبان ماه 243 هجري شمسي مردم مازندران با وي بيعت كردند و اين روز را روز مازندران نام نهادند.
وي اظهارداشت: مردم مازندران داراي فرهنگ غني مي باشند و همچنان با برگزاري مراسمي از قبيل تيرماه سيزده شو، 26 عيد ماه و جشن خرمن يادو نام پيشينيان خود را گرامي مي دارند.
'محمدي' ضمن ابراز خرسندي از اينكه مازندراني ها توانستند با يك اجماع استاني يك روز را به نام مازندران انتخاب كنند؛ افزود: اين حركت مي تواند الگويي مناسب براي تصميمات سازنده استاني باشد.ك/2
7328/1899