۱۲ آبان ۱۳۹۴، ۱۹:۲۹
کد خبر: 81824221
T T
۰ نفر
پوليپ از شايع ترين اختلالات رحمي و اثرگذار در سقط مكرر

تهران- ايرنا- عضو تيم تخصصي مركز درمان ناباروري پژوهشگاه ابن سينا با اشاره به اينكه پوليپ جز اختلالات شايع رحمي است، گفت: در اختلالات رحمي بيش از آنكه با ناباروري مواجه باشيم با موضوع سقط مكرر مواجه هستيم و در واقع اين اختلالات نقش بيشتري را در سقط مكرر ايفا مي كنند.

به گزارش گروه علمي ايرنا از پژوهشگاه ابن سينا، دكتر مژده ذنوبي افزود: پوليپ بخشي از بافت آندومتر است كه براثر رشد بيش از حد در داخل حفرۀ رحمي ايجاد مي شود و اين رشد تحت تأثير هورمون ها مي باشد.
عضو تيم تخصصي مركز درمان ناباروري ابن سينا با تأكيد بر اين كه براي پوليپ هاي كوچك و زير نيم سانتي متري در اغلب اوقات بي علامت مي باشند، درماني انجام نمي گيرد ادامه داد: تنها در صورتي كه پوليپ، حفرۀ رحمي را پر كرده باشد و رحم نتواند جنين را بپذيرد، پوليپ برداشته مي شود.
متخصص زنان، زايمان، نازايي و فلوشيپ نازايي افزود: از جمله علل ايجاد ناباروري در زنان، عوامل و ناهنجاري هاي رحمي هستند و حدود 15 درصد از مشكلات ناباروري را تشكيل مي دهند و به علت آنكه رحم فاكتور مهمي در باروري به شمار مي رود كه در امر تشخيص ناباروري نيازمند دقت و توجه بسياري مي باشد.
ذنوبي همچنين در تشريح سپتوم (تيغه بين رحمي) گفت: در واقع سپتوم از جمله اختلالات مادرزادي رحمي به شمار مي آيد كه شيوع پائيني داشته به طوري كه در جامعۀ غير از گروه نازايي، كمتر از نيم درصد را شامل مي شود.
وي روش درماني سپتوم را از طريق لاپاروسكوپي و هيستروسكوپي عنوان و تأكيد كرد: اين دو روش بايد به صورت توأم با يكديگر انجام شوند كه البته جراحي اصلي از طريق هيستروسكوپي صورت خواهد گرفت.
اين متخصص زنان و زايمان همچنين تأكيد كرد: سپتوم بيش از نازايي سبب سقط مكرر مي شود و به عنوان اولين ناهنجاري مادرزادي رحمي به شمار مي رود.
عضو تيم تخصصي مركز درمان ناباروري از رحم دو شاخ به عنوان دومين ناهنجاري رحمي ياد كرد و گفت: در صورت تشخيص اين عارضه، بيمار بايد سونوگرافي سه بعدي براي تشخيص قطعي صورت گيرد. هر رحم دو شاخي لزوماً به عمل نياز ندارد حتي اگر بيمار در سه ماهه اول بارداري خود سقط داشته باشد زيرا جراحي رحم دو شاخي عملي بسيار پيشرفته و پيچيده است كه اگر با لاپاروسكوپي انجام شود نياز به عمل مجدد دارد و عوارض زيادي همچون چسبندگي داخل لگني دارد.
وي همچنين افزود: تنها در بيماراني رحم دو شاخ بايد مورد عمل جراحي قرار گيرد كه سقط مكرر در سه ماهه دوم بارداري داشته باشند زيرا در سه ماهه اول ممكن است علل التهابي و عفوني وجود داشته باشد.
دكتر حسين آصف جاه، جراح لاپاروسكوپي و نازايي و عضو تيم تخصصي مركز درمان ناباروري ابن سينا، در تشريح چگونگي تشخيص علل و اختلالات رحمي در ناباروري اظهار كرد: سونوگرافي يكي از راه هاي صحيح و دقيق تشخيص ضايعات رحمي است كه با دقت تشخيص بيش از 95 درصد مي تواند ضايعات را نشان دهد.
وي افزود: به هر دليلي ضايعات رحمي در سونوگرافي مشخص نباشد، ناچار هستيم تا به تست هاي پاراكلينيكي و تخصصي پيچيده تري رو آوريم كه يكي از آنها ام آر آي مي باشد.
آصف جاه با تأكيد بر اينكه بهتر است زنان در هر سال حداقل يك سونوگرافي انجام دهند گفت: دو سوم ضايعات رحمي همچون كيست هاي تخمداني بدون علامت هستند و بيمار نبايد منتظر ظهور علايم باشد.
اين جراح لاپاروسكوپي و نازايي خاطرنشان كرد: سن در زن از مهم ترين فاكتورهاي يك زوج نابارور مي باشد كه با توجه به اين امر، باروري در زير سن 30 سالگي با اهميت ترين مواردي است كه زوج هاي جوان بايد به آن توجه كنند.
علمي ** 1201 **2017
۰ نفر