۱۴ آبان ۱۳۹۴، ۱۰:۵۸
کد خبر: 81826335
T T
۰ نفر

هفته ترويج علم در ايران از 16 آبان ماه آغاز مي شود

۱۴ آبان ۱۳۹۴، ۱۰:۵۸
کد خبر: 81826335
هفته ترويج علم در ايران از 16 آبان ماه آغاز مي شود

تهران - ايرنا - ويژه برنامه هاي بزرگداشت چهارمين دوره هفته ترويج علم در ايران از 16 تا 21 آبان ماه برگزارمي شود .

اكرم قديمي رييس انجمن ترويج علم ايران امروز (پنج شنبه ) در تشريح برنامه هاي هفته ترويج علم سال 1394 به خبرنگار علمي ايرنا گفت: هفته ترويج علم در ايران همزمان با بزرگداشت روز جهاني علم در خدمت صلح و توسعه (19 آبان ماه برابر با 10 نوامبر) برگزار مي شود كه امسال براي نخستين بار، اين روز جهاني در تقويم رسمي كشور جاي گرفته است
وي افزود : تمامي برنامه هاي هفته ترويج علم ايران در محل برج ميلاد برگزار مي شود. مراسم افتتاحيه صبح روز شنبه 16 آبان با سخنراني دبير كميسيون انجمن هاي علمي كشور با موضوع نقش انجمن هاي علمي در ترويج علم برگزار مي شود و همزمان نمايشگاه دستاوردهاي سازمان ها و نهادهاي فعال در زمينه عمومي سازي علم آغاز به كار خواهد كرد.
عضو هيات علمي مركز تحقيقات سياست علمي كشور يادآور شد: با توجه به اينكه حضور دانش‌آموزان در برنامه هاي اين هفته باعث آشنايي آنها با مراكز علمي و دانشگاهي مي شود و در انتخاب رشته تحصيلي و آينده شغلي آنها مؤثر خواهد بود، از سه ماه قبل با مدارس زيادي رايزني شده است تا دانش آموزان علاوه بر بازديد از نمايشگاه، به مدت دو ساعت در جريان آموزش هاي مختلف علمي قرار گيرند.
وي خاطرنشان كرد: از آنجا كه شنبه 16 آبان به عنوان «روز ترويج علم و رسانه» نامگذاري شده است در نوبت بعدازظهر اين روز شاهد برگزاري ميزگرد تخصصي علم در عصر رسانه با حضور استادان علوم ارتباطات و جامعه شناسي كشور همچون دكتر مهدي محسنيان راد، دكتر محمد امين قانعي راد و دكتر حسن نمك‌دوست خواهيم بود و دو كارگاه آموزشي مستند علمي و اينفوگرافي نيز برگزار خواهد شد.
قديمي با بيان اينكه روز يكشنبه (17 آبان )با عنوان «روز ترويج علم و نسل آينده» نام گرفته است، گفت: در اين روز نشست تخصصي فناوري و علوم نوين با حضور استادان و كارشناسان و همچنين دو دانش آموز به عنوان نمايندگان نسل آينده كشور تدارك ديده شده است و كارگاه آموزشي حقوق خانواده به زبان ساده نيز برپا مي شود.
وي ادامه داد: سومين روز هفته ترويج علم به عنوان روز ترويج علم و تاريخ علم نام گرفته است و با توجه به نامگذاري سال 2015 به عنوان سال جهاني نور، نشست علمي تخصصي در اين زمينه برگزار مي شود . نشست هاي ديگري نيز با موضوع حقوق مؤلف و حقوق مالكيت فكري بر اساس الگوهاي دانش­محور در كتابخانه­ ها و شبكه هاي مجازي پيش بيني شده است.
رييس انجمن ترويج علم ايران به برگزاري همايش ملي فرهنگ علم و فرهنگ صلح در روز سه شنبه 19 آبان ماه اشاره كرد و گفت: اين همايش با همكاري 20 انجمن علمي كشور، كميسيون ملي يونسكو و دفتر منطقه اي يونسكو در ايران تدارك يافته است و همزمان با روز جهاني علم در خدمت صلح و توسعه با ارايه سخنراني و مقاله هاي علمي برگزار مي شود.
وي افزود: در روز چهارشنبه 20 آبان كه به عنوان «روز علم و زندگي» نامگذاري شده است نيز نشست هاي تخصصي با موضوعات علم، زندگي و سلامت ، زنان و مديريت صلح و تغيير اقليم و بحران آب در ايران برگزار مي شود و ميزگردهايي درخصوص سلامت جسم، سلامت روان و تغذيه نيز برپا خواهد شد.
قديمي درباره ويژه برنامه هاي آخرين روز هفته ترويج علم در ايران نيز توضيح داد: امسال در برگزاري هفته ترويج علم به موضوع اخلاق علمي، توجه ويژه صورت گرفته و روز پنج شنبه (21 آبان ) به عنوان «روز ترويج علم و اخلاق علمي» نامگذاري شده است كه در اين روز علاوه بر اجراي همايش ترويج علم و اخلاق علمي، مراسم معرفي و اعطاي جايزه به برگزيدگان شانزدهمين دوره جايزه ترويج علم ايران برگزار خواهد شد.
شركت در برنامه‌هاي هفته ترويج علم ايران براي عموم رايگان است و به شركت‌كنندگان گواهي حضور اهدا مي‌شود.
به دنبال كنفرانس جهاني علوم در سال 1999 ميلادي، سازمان فرهنگي، علمي، آموزشي ملل متحد (يونسكو) و شوراي بين المللي علوم از سال 2001(1380) ، دهم نوامبر برابر با 19 آبان ماه را به عنوان «روز جهاني علم در خدمت صلح و توسعه، » اعلام كردند.
تاكيد بر اهميت به كارگيري علوم در فرآيند توسعه كشورها و نيز كاهش شكاف ميان علم و جامعه از اهداف اين برنامه است و كوشش مي شود تا توجه مردم را به اهميت نقش علم در جهت پيشرفت جهان جلب كنند.
از ديگر اهداف روز جهاني علم، بهره مند شدن اقشار مختلف مردم بنا به تخصص و مهارت خود از برنامه هاي علمي اين روز است.
علمي**1055**1581
۰ نفر