۱۴ آبان ۱۳۹۴، ۱۲:۰۷
کد خبر: 81826423
T T
۰ نفر
كنگره بين المللي زمين، فضا و انرژي پاك در اردبيل آغاز شد

اردبيل - ايرنا - كنگره بين المللي زمين، فضا و انرژي پاك با شركت صاحبنظران داخلي و خارجي روز پنجشنبه در دانشگاه آزاد اسلامي واحد اردبيل آغاز شد.

به گزارش ايرنا ، دبير كنگره در آيين افتتاح گفت: در اين رويداد علمي 545 مقاله علمي از ايران و كشورهاي مختلف جهان به دبيرخانه كنگره ارسال شد كه از بين آنها 209 مقاله در سه مرحله داوري پذيرش شده است.
فريبا اسفندياري درآباد افزود: 20 مقاله از بين مقاله هاي برتر براي ارايه در اين كنگره يكروزه انتخاب و بقيه براي چاپ و نشر در نظر گرفته شده است.
وي افزود: از دانشگاه هاي تهران، تبريز و اردبيل و از مراكز علمي و دانشگاهي كشورهاي ايتاليا، اسپانيا، مالزي، استراليا و جمهوري آذربايجان به اين كنگره مقاله ارائه شده است.
اسفندياري اظهار كرد: ميهمانان خارجي به رغم ارائه مقاله به علت مشكلات شخصي نتوانستند در كنگره شركت كنند و فقط پروفسور رسولي استاد دانشگاه استراليا و تبريز در اين كنگره حضور يافته است.
وي توسعه دانش نوين پايش زيست محيطي، بسترسازي براي ارائه دستاوردهاي علمي، ايجاد زمينه همكاري موسسه هاي علمي و دستگاه هاي اجرايي مرتبط و جلب مشاركت دانشگاهيان را از هدف هاي برگزاري اين رويداد علمي برشمرد.
گودرز صادقي رييس دانشگاه محقق اردبيلي هم در اين كنگره، انسان را امانت دار خدا و وارث طبيعت دانست و بر حفاظت از محيط زيست در راستاي عمل به مسووليت امانت داري تاكيد كرد.
وي گفت: مصرف بيش از اندازه و نابودي ذخاير طبيعي رسم امانت داري انسان در طبيعت نيست و بايد مراقبت از زمين به عنوان يك باور ديني در نهاد آدمي نهادينه شود.
وي آموزش مرتبط از مقطع پيش دبستاني به بالا، مهرباني با زمين، رعايت حقوق حيوانات و مديريت پسماند را از راهكارهاي لازم براي صيانت از طبيعت خداداد دانست.
پروفسور علي اكبر رسولي استاد جغرافيا و برنامه ريزي دانشگاه استراليا و تبريز در اين كنگره با ارايه مقاله اي با عنوان به كارگيري فناوري سنجش از دور در علوم زمين، به بررسي عملكرد كاربردي آن در بررسي وضعيت تخريب محيط زيست پرداخت.
وي گفت: سنجش از دور در علوم زمين، امكان به دست آوردن داده ها، مدل سازي و توليد علم براي اصلاح معضل هاي زيست محيطي را فراهم مي آورد.
وي افزود: پربارش ترين منطقه كشور، جنوب غربي درياي خزر است و با استفاده از فناوري سنجش از دور مي توان نوع، فيزيك و مشتقات ابرهاي طوفان زا و برآورد ميزان بارش آنها را رصد كرد.
وي اظهار كرد: در سده هاي قبل در تبريز و اردبيل در هر 50 سال، يكبار گرد و غبار شديد مشاهده مي شد اما اين رويداد در هر دوره 50 ساله به 15 يا 16 بار افزايش يافته است و فناوري سنجش از دور مي تواند اين رويداد را پيش بيني كند.
رسولي بررسي ميزان آسيب وارد شده به لايه ازون كه از علت هاي سرطان پوست است و دما و شوري آب ها و مكان يابي مناسب براي دفن زباله ها را از ديگر مزاياي استفاده از فناوري سنجش از دور در علوم زمين دانست.
استاد دانشگاه تبريز از خطر نابودي جنگل هاي ارسباران، كاهش يخچال هاي طبيعي كوه سبلان طي سال هاي 1984 تا 2015 از چهار هكتار تا نيم هكتار و فقر شديد منابع آب زير زميني در كشور خبر داد.
او ادامه داد: هرچند در جهت اصلاح مشكلات زيست محيطي كارهايي انجام مي گيرد اما بهتر است مسوولان با كنار گذاشتن شيوه هاي اداري و مرسوم و با ورود علمي و جدي نسبت به رفع مشكلات زيست محيطي كشور اقدام كنند.
در ادامه كنگره علمي بين المللي زمين، فضا و انرژي پاك در دانشگاه آزاد اسلامي اردبيل نشست ها و سخنراني هاي علمي پژوهشي نظير بام هاي سبز شهري راهكار توسعه پايدار، تجزيه و تحليل هزينه سامانه هاي جمع آوري زباله، پيش بيني نوسان هاي سالانه كيفيت آب هاي زير زميني، بررسي روند تغييرات بارش در حوضه جنوبي ارس و شناسايي مناطق بادخيز استان اردبيل برگزار خواهد شد.
پخش كليپ بررسي معضل هاي زيست محيطي از بخش هاي قابل ذكر اين كنگره بود.
7124/ 1257
۰ نفر