۱۶ آبان ۱۳۹۴، ۹:۵۸
کد خبر: 81827944
T T
۰ نفر

بزرگراهی كه البرزی ها را به كام مرگ می كشاند

۱۶ آبان ۱۳۹۴، ۹:۵۸
کد خبر: 81827944
بزرگراهی كه البرزی ها را به كام مرگ می كشاند

كرج -ایرنا - عبور پرترددترین بزرگراه كشور از میان كلانشهر كرج مركز استان البرز باعث شده تا آمار قربانیان ناشی از كمبود پل عابر پیاده و كامل نبودن دیوار حائل بر در این آزادراه رو به افزایش باشد، تا جایی كه رییس پلیس راه البرز می گوید، مرگ عابران در این استان بیداد می كند.

نیم قرن پیش وقتی بزرگراه تهران – كرج به عنوان اولین اتوبان كشور ساخته و به بهره برداری رسید كسی گمان نمی كرد كرج كه در آن زمان شهر به نسبت كوچك و كم جمعیتی بود آنقدر گسترش یابد و بزرگ شود كه این اتوبان به نوعی به یكی از خیابان های اصلی آن تبدیل شود.
اكنون اما این بزرگراه، كلانشهر كرج مركز نوپاترین استان كشور را به دو نیم تقسیم كرده، ویژگی خاصی كه هیچ شهر و كلانشهر و مركز استانی در كشور آن را ندارد و به قول یكی از شهروندان خوش ذوق، كرج كه در روزگار نه چندان دوری دارای رودخانه و طراوات و زیبایی بود، اكنون رود خروشانی از ماشین ها دارد كه نتیجه آن آلودگی و هوای ناسالم و خطر تصادف و مرگ است.
البته هرچند كه ادامه بزرگراه تهران – كرج بعدها ساخته شد و به قزوین و زنجان و غرب كشور رسید، اما حدود 65 كیلومتر آن در استان البرز واقع است و اكنون ناكافی بودن پل های عابر پیاده در این مسیر، جان بسیاری از كارگران و ساكنان اطراف این بزرگراه را در معرض خطر قرار داده است.
براساس یك قاعده كلی، در هر یك كیلومتر از جاده ها و بزرگراه ها كه دارای مناطق مسكونی و واحدهای تولیدی و صنعتی هستند، بایدحداقل یك پل عابر پیاده ساخته شود، در حالی كه اكنون تعداد اینگونه پل ها در جاده ها و بزرگراه های استان البرز هنوز یك رقمی است.
این در حالی است كه در دو طرف اتوبان تهران - كرج و دیگر جاده های این استان كارخانه های بزرگ و كوچك بسیاری ایجاد شده و به تبع آن عده ای به عنوان كارگر در حاشیه ان ساكن شده اند و از این رو طی سال های اخیر استان البرز به لحاظ شمار عابران جان باخته در تصادف های رانندگی، همواره در صدر جدول قرار داشته است.
بنابراین، با توجه به شرایط خاص استان البرز، علاوه بر ساخت پل های عابر پیاده، ایجاد حصار در وسط جاده ها و بزرگراه های این استان بسیاری ضروری است، تا عابران حتی در صورت تمایل نتوانند از آنها عبور كنند و البته آموزش و فرهنگ سازی نیز از دیگر نیازهایی است كه اهمیت آن از اقدام های سلبی و اجباری كمتر نیست.
نكته جالب توجه در این میان این است كه ساخت پل عابر پیاده از جمله اقدام هایی است كه دو منظوره تلقی شده و در عین ایجاد امنیت برای عابران، می تواند درآمدزا هم باشد، تا جایی كه اغلب قبل و حین ساخت پل های عابر پیاده بخش تبلیغاتی آن را به مزایده می گذارند.
به عبارت دیگر بازگشت سرمایه در ساخت پل های عابر پیاده در همان چند سال اول به خاطر نصب تابلوهای تبلیغاتی امكان پذیر است و مسئولان ذیربط كه در این زمینه وزارت راه و شهرسازی و سازمان پایانه ها هستند، چنانچه بخش خصوصی را در این امر مشاركت دهند، بی تردید مفید فایده بوده و بسیار موثر خواهد بود.
از طرفی هزینه های مترتب بر جان باختن عابران در تصادف رانندگی اعم از بیمه و دیه و لطمه های جبران ناپذیر برای خانواده ها، چه آنهایی كه عضوی از خانواده را از دست داده اند و چه راننده ای كه مرتكب حادثه مرگ شده، ایجاب می كند، پل های عابر پیاده به خصوص روی جاده ها و بزرگراه های پرتردد در حد نیاز ساخته شود، اتفاقی كه دستكم تاكنون در استان البرز رخ نداده و برخی مسئولان را به واكنش واداشته است.
آمار عابرانی كه در نیمه نخست سال جاری بخاطر كمبود پل در بزرگراه ها و جاده های البرز جان خود را از دست داده اند نسبت به سال دو برابر شد، این تازه ترین اظهارنظر رئیس پلیس راه این استان است.
سرهنگ رضا اكبری چندی پیش نیز برای نشان دادن عمق این فاجعه به ایرنا گفته بود، آمار تصادف های وسیله نقلیه با عابران در البرز جای تاسف است.
وی یادآور شد: در شش ماه نخست سال گذشته 16 عابر پیاده در البرز براثر تصادف جان باختند كه در نیمه نخست امسال این رقم به 31 نفر رسیده است.
وی با تاكید براینكه شمار جان باختگان عابر پیاده دراین استان سه برابر متوسط كشوری است، گفت: 72 درصد از متوفیان عابر پیاده در البرز در آزاد راه های این استان جان خود خود را از دست داده اند.
سرهنگ اكبری ادامه داد: ازمجموع كشته شدگان امسال 10 نفر در بزرگراه تهران - كرج ، 11 نفر در آزاد راه كرج - قزوین، هفت نفر جاده كمالشهر، 2 نفر درجاده ماهدشت و یك نفر درجاده چالوس دچار حادثه شدند.
رئیس پلیس راه البرز افزود: از مجموع این كشته شده ها سه نفر در حاشیه كارخانه ماموت، هفت نفر پل حصارك، سه نفر پل مهرشهر، پنج نفر پل فردیس، سه نفر گرمدره و بقیه در حاشیه سایر راه های استان جان باختند.
اكبری، قرار گرفتن آزاد راه و بزرگراه تهران ، كرج - قزوین در محدوده شهری را از عوامل افزایش مرگ و میر عابران پیاده در البرز مورد تاكید قرار داد.
وی گفت: عدم حصاركشی مناسب درآزادراه ها، كم بودن پل های عابر پیاده، نا آشنایی مردم با خطرات عبور از عرض آزاد راه ها و بزرگراه ها، نبود تابلوهای اخباری و اخطاری از علل اصلی تصادفات عابران پیاده است.
وی بیان داشت: عابران پیاده به استناد ماده 4 قانون ایمنی راه ها و راه آهن در حوادث اینگونه مناطق مقصر شناخته می شوند كه البته باید این موضوع به صورت گسترده اطلاع رسانی شود.
رئیس پلیس البرز افزود: به منظور جلوگیری از تصادفات خودرو با عابر پیاده می بایستی اقدامات جدی دراین زمینه صورت گیرد كه مهمترین آن نصب پل عابرپیاده بر روی آزاد راه ها و بزرگراه ها به فاصله هریك كیلومتر در محدوده شهری و مسكونی است.
اكبری بیان كرد: بزرگراه و آزاد راه تهران - كرج - قزوین ازشهرك خاتم تا پیشاهنگی كرج به طول 15 كیلومتر باید محصور شود تا عابران پیاده از عرض این مسیر عبور نكنند ضمن آنكه تعداد پل های عابر پیاده نیز باید افزایش یابد.
وی با یادآوری اینكه این استان در مسیر تردد مسافران 14 استان كشور قرار دارد، گفت: علاوه بر تعداد جان باختگان، حدود یكصد نفر نیز در این استان براثر تصادفهای راننگی دچار مصدومیت می شوند.
استان البرز دارای یك هزارو 500 كیلومتر آزاد راه، بزرگراه، راه اصلی و فرعی است كه 18درصد ترافیك كشور مربوط به جاده های این استان است.
گزارش از: مریم صوفی
2098/1535
۰ نفر