۱۶ آبان ۱۳۹۴، ۱۱:۰۲
کد خبر: 81828083
T T
۰ نفر

برداشت هويج در سلماس آغاز شد

۱۶ آبان ۱۳۹۴، ۱۱:۰۲
کد خبر: 81828083
برداشت هويج در سلماس آغاز شد

اروميه - برداشت محصول هويج از زمين هاي زراعي سلماس آغاز شد.

سجاد مقبلي مدير جهاد كشاورزي سلماس روز شنبه در گفت و گو با ايرنا با اشاره به اينكه امسال بيش از 50 هكتار از اراضي اين شهرستان زيركشت محصول هويج رفته است، افزود: پيش بيني مي شود با توجه به آب و هواي مناسب و نيز بارندگي هاي مطلوب امسال بيش از يك هزار و 500 تن هويج در اين شهرستان توليد شود كه نسبت به سال قبل از رشد 12 درصدي برخوردار است.
وي به برنامه هاي اين اداره در راستاي افزايش توليد هويج اشاره كرد و گفت: نظارت بر نحوه آماده سازي، حفاظت خاك، استفاده از بذرهاي گواهي شده و نيز استفاده بهينه از آب از جمله طرحهاي اجرايي جهاد كشاورزي سلماس براي افزايش بازده اين محصول در سال زراعي جاري بوده است.
به گزارش ايرنا، سلماس قطب اول توليد هويج در آذربايجان غربي است اما با وجود اين كشاورزان اين شهرستان مشكلاتي نيز در اين حوزه دارند.
علي عراقي يكي از هويج كاران منطقه در گفت و گو با ايرنا عدم وجود صنايع تبديلي و نيز پايين بودن قيمت هويج را از جمله مشكلات بيان كرد.
خليل رسولي نيز نبود كودهاي شيميايي را از جمله مشكل هويج كاران اعلام كرد و خواستار توجه جدي مسئولان در امر تهيه كود شيميايي براي كشاورزان شد.
اين محصول به دو نوع فرنگي و بومي به عنوان كشت دوم بعد از برداشت گندم و جو كشت شده و همه ساله از اواسط آبان ماه برداشت آن در سلماس شروع مي شود.
هويج سرشار از انواع ويتامين ها بوده و حاوي كلسيم، پتاسيم و سديم است و خوردن آن پوست را لطيف و نرم كرده و استفاده از آب هويج نه تنها در افزايش بينايي چشم تاثير داشته بلكه بر دستگاه گوارش نيز اثر فراوان دارد.
شهرستان سلماس با 200 هزار نفر جمعيت يكي از مناطق مهم كشاورزي در شمال آذربايجان غربي است.
7127/2093