۱۶ آبان ۱۳۹۴، ۱۲:۳۹
کد خبر: 81828284
T T
۰ نفر
دانشگاه های علم محور باید در كشور ایجاد شود

تهران - ایرنا - عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف با بیان این كه در كشور دانشگاهی به معنای تولیدكننده علم نداریم بلكه دانشگاه ها مكانی برای ارایه آموزش عالی هستند، افزود: باید دانشگاه های علم محور در كشور ایجاد شود.

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، دكتر رضا منصوری روز شنبه در مراسم افتتاحیه هفته ترویج علم اظهاركرد: كشور ما برای آموزش هزینه كرده است اما آموزش و علم را با هم یكی دانسته كه این اشتباه است چرا كه آموزش بخشی از فرآیند علم است.
وی افزود: كشور ما هیچگاه آمادگی نداشته تا در زمینه علم هزینه كند این در حالی است كه دانشگاه های ما باید به عنوان نمایندگان علمی كشور بتوانند این تفكر را در كشور نهادینه كنند كه اگر در حوزه علم سرمایه گذاری نكنیم نسل های بعدی در 50 تا صد سال بعد شرایط بدتری خواهند داشت.
منصوری با بیان این كه امكان ندارد یك جامعه 80 میلیونی را بتوان بدون درك مدرن علم اداره كرد افزود: انجمن های علمی وظیفه دارند جامعه را در این زمینه آگاه كنند رفع این مساله با گله گذاری از دولت و مسوولان محقق نمی شود.
وی با بیان اینكه موارد زیادی از عدم صرف بودجه در زمینه تحقیق و پژوهش در كشور وجود دارد، گفت:به عنوان مثال 24 هزار میلیارد تومان بودجه صرف احداث سد داریان شده است این در حالی است كه ما در زمینه آب مشكلات زیادی داریم. اما اگر یك درصد از این بودجه معادل 240 میلیارد تومان صرف تحقیق و پژوهش در این زمینه می شد این گونه مشكلات به وجود نمی آمد.
منصوری همچنین با تاكید بر ضرورت ایجاد ارتباط بین رسانه ها و انجمن های علمی افزود: رسانه ها هنوز نتوانستند ارتباط صحیحی با این انجمن ها برقرار كنند؛ هیچگاه رسانه ای برای رفع مشكلات خود سراغ انجمن های علمی مرتبط نرفته است این در حالی است كه اگر رسانه های علمی مشكل یا سوالی دارند باید سراغ انجمن های علمی بروند و در صورتی كه انجمن ها پاسخگو نبودند آن را به وزارت علوم اعلام كنند.
منصوری ادامه داد: البته انجمن های علمی نیز چندان فعال نیستند اما رسانه ها می توانند با مطرح كردن نیازهای خود آنها را وادار به فعالیت كنند.
عضو هیات علمی دانشگاه شریف گفت: مشكل ما كمبود دانش نیست بلكه مشكل ما این است كه از عملكرد علم بی خبریم؛ علم یك فرایند بسیار پیچیده است كه ابزار جدیدی برای تفكر به وجود می آورد اما از این فرایند غافل هستیم.
وی ادامه داد: ما ایرانی ها حدود صد سال پیش فرق بین دو مفهوم سرعت و شتاب را نمی دانستیم و تمایزی بین آنها قایل نبودیم این در حالی است كه علم ابزاری را فراهم می كند كه از طریق آن می توانیم مفاهیم جدیدی بسازیم كه بیان كردن آنها با زبان كلامی غیرممكن است.
دكتر اكرم قدیمی رییس انجمن ترویج علم ایران نیز در این مراسم به وظیفه انجمن های علمی اشاره كرد و گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی سیاست انجمن های علمی ایجاد حفظ اعتماد در بدنه سیاستگذاری كشور و معرفی توانمندی آنها مبتنی بر اهداف موجود در اساسنامه انجمن ها تعیین شده است.
وی افزود: در طی این سال ها شاهد سیر صعودی از نظر تعداد انجمن ها بودیم و این نشان دهنده آن است كه این انجمن ها به رغم مشكلات و كاستی هایی كه در مسیر فعالیت های آنها وجود داشته در كنار دولت به فعالیت های خود ادامه داده اند.
قدیمی افزود: جهان امروز با پیچید گی ها و چالش هایی روبه رو است و مقابله با این چالش ها نیازمند شناخت آنها و ابزارهای لازم برای این مقابله است.
وی به برگزاری هفته علم اشاره كرد و گفت: از سال 2001 میلادی یونسكو 19 آبان ما را روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه نام نهاده و در همین راستا در كشور ما نیز انجمن های علمی این هفته با برگزاری برنامه های متنوع گرامی داشتند.
وی افزود با توجه به این كه حیطه ترویج علم افق هایی به گستردگی كل جامعه دارد نیازمند همكاری همه سازمان ها و آحاد مردم در بزرگداشت این روز است.
قدیمی گفت: در اسلام علم همسنگ زكات قرار گرفته است چرا كه مصلحان با ترویج یافته های انسان دوستانه صلح و دوستی را در جامعه ایجاد می كنند.
وی ادامه داد: هدف علم افزایش آگاهی بین سطوح مختلف جامعه و ایجاد صلح و كاهش نادانی و جهل است و بزرگداشت این هفته جامعه را وامی دارد تا در مورد خود و جامعه جهانی بیاندیشد.
قدیمی اظهارداشت: ما مسلمانان اذعان داریم كه رسالت پیامبر (ص) تنها بر سنگ بنای علم بوده و بر همین اساس در این هفته تلاش داریم تا مفهوم علم را ترویج دهیم؛ مبارزه با تاریكی، خرافات، جهل و امكان حصول توافق از طریق علم به عنوان اهداف نجمن های علمی همواره در برنامه های این انجمن ها مورد توجه بوده است.
برنامه های گرامیداشت هفته ترویج علم امسال با حضور بیش از 20 انجمن علمی برگزار می شود و همچنین نمایشگاهی در حاشیه برگرای این برنامه در مركز همایش های برج میلاد برپا شده است كه روزانه بیش از 250 دانش آموز 13 تا 15 ساله از آن بازدید می كنند.
علمی**1834**9132**1440
۰ نفر