۱۹ آبان ۱۳۹۴، ۱۱:۴۵
کد خبر: 81832496
T T
۰ نفر
آمادگی استان ایلام برای استقبال از زائران اربعین حسینی

ایلام - ایرنا - استان ایلام در همسایگی عراق به سبب امنیت بالای مرزی و نزدیكی به عتبات عالیات چند سالی است كه به كانون رفت و آمد میلیونی زائران متقاضی سفر به این كشور برای شركت در آیین های سوگواری اربعین حسینی در كربلا و دیگر شهرهای مذهبی عراق تبدیل شده است.

به گزارش ایرنا، استقبال شیفتگان ابا عبدالله حسین (ع) از جای جای كشور حتی شیعیان كشورهای همسایه برای سفر به عراق و شركت در آیین های عزاداری اربعین به گونه ای است كه هر سال بر شمار متقاضیان اعزام به این كشور از راه مرز بین المللی مهران در 95 كیلومتری جنوب باختری ایلام افزوده می شود.
در محرم سال 92 شمار زوار عتبات عالیات كه از مرز مهران تردد كردند حدود 600 هزار نفر برآورد شد كه این رقم در سال 93 به بیش از یك میلیون و 500 هزار زائر افزایش یافت و امسال بر اساس پیش بینی مسئولان ارشد استان ایلام، حجم تردد زائران اربعین حسینی متقاضی سفر به عراق از راه مرز رسمی مهران به بالای 2 میلیون خواهد رسید این رقم از آنجا بسیار قابل توجه و چشمگیر است كه با جمعیت ایلام مقایسه شود.
استان ایلام حدود 600 هزار نفر جمعیت دارد كه زوار ورودی به آن در یكی 2 هفته باقی مانده به اربعین حسینی بیش از سه برابر جمعیت ساكن است تنها همین یك مقایسه كوتاه گویای این است كه مسئولان و مردم ایلام در ایام محرم و اربعین حسینی چه بار سنگین و وظیفه بسیار مهمی را بر دوش می كشند.
حجم تردد زائران در اربعین سال گذشته از پایانه مرزی مهران و متعاقب آن استان ایلام اگر چه بسیار گسترده و غافلگیر كننده بود اما با برنامه ریزی مسئولان و مهمتر از آن كمك های مردم با بسیج همه امكانات، زائران اربعین حسینی براحتی به عراق سفر كردند و در بازگشت نیز با خاطره خوش و در یك كلام رضایت تام راهی شهر و دیار خود شدند.
تردد میلیونی زائران ایرانی و غیر ایرانی اباعبدالله حسین (ع) در محرم و اربعین از استان ایلام و ضرورت خدمات رسانی شایسته به آنان نه تنها نزد مردم و مقام های ایلام بلكه نزد مسئولان بلندپایه كشوری به موضوعی مهم تبدیل شده و به همین دلیل در پایان اربعین سال گذشته نگاه همه متولیان درون استانی و برون استانی به این حوزه معطوف شد و درست از همان زمان از آغاز برنامه ریزی های خویش برای توسعه امكانات و زیرساخت های مورد نیاز در این بخش و با هدف راحتی سفر، پذیرایی و اسكان زائران در استان ایلام خبر دادند.
اكنون و در شرایطی كه سه هفته به اربعین باقی است مسئولان ارشد ایلام در بیشتر سخنرانی های خود یا در پاسخ به پرسش اهالی رسانه و اصحاب مطبوعات از آمادگی كامل برای استقبال، پذیرایی و اسكان زائران عزادار اربعین حسینی و متقاضیان سفر به عتبات عالیات خبر می دهند ضمن اینكه مردم ایلام و ساكنان شهرهای حاشیه مسیرهای سفر و تردد زائران نیز خود را برای استقبال و پذیرایی با ایجاد ایستگاه های اسكان و پذیرایی صلواتی زائران آماده كرده اند.

** تمهیدهای لازم برای پذیرایی از سه میلیون زائر اربعین در مهران مهیاست
استاندار ایلام می گوید: تمهیدها و تدابیر لازم برای پذیرایی از سه میلیون زائر اربعین حسینی در مرز بین المللی مهران مهیا شده است.
محمدرضا مروارید اظهار كرد: در پایان اربعین سال گذشته نشست های متعددی برای بررسی مشكلات و نارسایی های خدمات دهی به زائران در استان ایلام و به موازات كشور برگزار شد كه در آنها تصمیم های بسیار مهمی برای رفع معضلات پیش رو این ایام اتخاذ گردید.
وی افزود: سال 92 تنها 560 هزار زائر از مرز مهران تردد كردند كه این میزان پارسال به بیش از یك میلیون و 500 هزار نفر رسید در حالی كه آمار غیر رسمی از تردد بسیار بیشتری حكایت داشت.
استاندار ایلام ادامه داد: ازدحام جمعیت در محل پایانه مرزی بویژه در روزهای منتهی به اربعین به دلیل تعداد كم ورودی ها و خروجی ها از مشكلات سال گذشته بود كه امسال با تمهیدهای اندیشیده شده تعداد آنها از 18 پارسال به 96 عدد افزایش یافته است.
مروارید یكی دیگر از مشكلات تردد زائران اربعین در مرز بین المللی مهران را حضور خودروهای شخصی زائران در شهر 15 هزار نفری مهران عنوان كرد و گفت: بیش از 50 هزار دستگاه خودرو در این شهر پارك شد كه به بروز ترافیك سنگین در مسیرهای منتهی به مرز انجامید ولی امسال پاركینگ هایی در نقاط مختلف شهر به وسعت 100 هكتار در نظر گرفته شده كه تاكنون زیرساخت های 60 هكتار آن آماده شده است.
وی همچنین از برنامه ریزی برای جابجایی زوار به پایانه مرزی مهران خبر داد و یادآور شد: میدان بزرگی در پایانه مرزی ساخته شده كه اتوبوس های زائران سایر مناطق كشور در آنجا مستقر می شوند ضمن اینكه 700 دستگاه اتوبوس نیز برای انتقال زائران از پایانه اتوبوس ها به مرز بین المللی در نظر گرفته شده است.
مروارید از زائران متقاضی حضور در آیین های اربعین كشور عراق خواست، هنگام بازگشت با صبر و حوصله و در فواصل زمانی معین به مرز مهران مراجعه كنند تا ضمن جلوگیری از ازدحام بیش از حد زمینه انتقال راحت و سریع آنان به شهر و روستاهای محل سكونت آنان فراهم شود.
وی 10 برابر شدن ظرفیت سرویس های بهداشتی در شهر مهران، چهار بانده كردن و تامین روشنایی 11 كیلومتر از شهر مهران تا پایانه مرزی، احداث اردوگاه 15 هزار نفری و استفاده از امكانات هلال احمر و منطقه ویژه اقتصادی، به كارگیری سرسراهای ورزشی و مدارس شهر مهران برای پذیرایی و اسكان زوار را از دیگر برنامه ریزی ها به منظور رسیدگی و خدمات دهی به زائران عنوان كرد و گفت: شهرستان مهران در ایام اربعین آمادگی اسكان 150 هزار نفر را دارد.
مروارید تامین بهداشت و سلامت زائران را از دیگر دغدغه های اعضای ستاد اربعین ذكر كرد و افزود: هماهنگی ها لازم با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی برای افزایش خدمات در مرز مهران انجام شده ضمن اینكه استان مركزی یك بیمارستان صحرایی در مرز ایجاد خواهد كرد و شهرداری تهران نیز در زمینه فراهم كردن گروه های درمانی و بهداشتی قول های مساعد داده است.
استاندار ایلام تاكید كرد: بدون شك مردم مهمترین نقش را در خدمات رسانی به زوار دارند كه همواره یاری گر مسئولان در مناتسبت ها و آیین های مذهبی و ملی بوده اند.
وی گفت: دریافت روادید و گذرنامه برای شركت در آیین های اربعین حسینی الزامی است و به هیچ وجه به افراد بدون مدارك اجازه تردد داده نخواهد شد.

** امكانات و زیرساخت های استان ایلام برای تردد زائران اربعین آماده است
استاندار ایلام تاكید كرد: امكانات و زیرساخت های استان به ویژه در شهرستان مرزی مهران برای تردد زوار اربعین حسینی به نحو مطلوب آماده شده است.
محمدرضا مروارید اظهار كرد: با اتخاذ تدابیر و انجام اقدام های مناسب، زیرساخت های شهرستان مرزی مهران امسال بیش از سال گذشته برای تردد زوار در ایام منتهی به اربعین حسینی مهیا شده است.
وی افزود: در بخش حمل و نقل و پاركینگ خودروها، برنامه ریزی های لازم برای ایام اربعین انجام شده و شهرستان مهران هیچ گونه مشكلی برای این بخش ها ندارد ضمن اینكه چند مكان برای پارك خودروهای زوار در نظر گرفته و آماده شده است.
مروارید تاكید كرد: در حوزه تعریض راه ها ایلام به مهران نیز كارهای خوبی انجام شده و قسمت های زیادی از این مسیر 85 كیلومتری از جمله چندین دهنه پل تعریض شده و عملیات راهسازی برخی قسمت ها نیز همچنان ادامه دارد.
استاندار ایلام یادآور شد: در بخش پایانه مرزی نیز امسال با افزایش امكانات خدمات رسانی و گیت های ورود و خروج و افزایش نیروهای خدمات رسان تلاش شده تا روند تردد زائران با شتاب بیشتری انجام شود.
وی گفت: همه امكانات و زیرساخت های استان ایلام و شهرستان مرزی مهران برای ایام منتهی به اربعین امسال آماده است و با تلاش دستگاه های اجرایی متولی، مشكلی در زمینه تردد و حمل و نقل زوار نداریم.

** كنترل گذرنامه و روادید زائران اربعین از مبدا حركت انجام می شود
فرمانده یگان ویژه ناجا نیز در خصوص تدابیر برای اربعین امسال گفت: برای جلوگیری از خروج زائران بدون ویزا و گذرنامه از مرزهای رسمی جنوب و غرب كشور، كنترل های لازم از مبدا حركت آنها صورت خواهد گرفت.
سردار حسن كرمی در نشست قرارگاه عملیاتی ظفر در مهران اظهار كرد: اول آذر ماه شروع رسمی فعالیت قرارگاه اربعین ناجا در پایانه مرزی مهران است.
وی یادآور شد: نیروی انتظامی امسال با آمادگی بیشتر برای ارائه خدمات به زائران حسینی در اربعین آماده شده است.
سردار كرمی با اشاره به تجربه اربعین سال گذشته گفت: پیش بینی های لازم از نظر امكانات، نیرو و تجهیزات الكترونیكی توسط رده های مختلف ناجا صورت گرفته و نیرو به اندازه كافی به استان ایلام اختصاص خواهد یافت.
فرمانده یگان ویژه ناجا با بیان اینكه برای نظم بخشی به زائران، گروه های تقویتی از ناجا و استان های همجوار به استان ایلام اعزام می شود، گفت: هماهنگی های لازم با سایر نهادها و ادارات ذیربط انجام شده تا خدمات دهی به زائران حسینی بصورت مناسب انجام شود.
این مقام انتظامی به موضوع اخذ گذرنامه و روادید توسط زائران حسینی اشاره كرد و گفت: به منظور جلوگیری از ورود افراد بدون گذرنامه و روادید به پایانه مرزی مهران استان ایلام و دیگر خروجی های كشور در خوزستان، كنترل ها از مبدا حركت زائران انجام می شود.

** استقرار 22 پاسگاه سیار پلیس در مسیر تردد زائران اربعین حسینی
رئیس پلیس پیشگیری ناجا با تاكید بر تقویت گشت های انتظامی برای تامین امنیت زائران اربعین، از راه اندازی 22 پاسگاه سیار پلیس در مسیر تردد زائران حسینی خبر داد.
سردار محمد شرفی گفت: از ابتدای ورود به استان ایلام تا شهر مهران، در نقاط حادثه خیز و به منظور پوشش خلاءهای انتظامی این پاسگاه های سیار راه اندازی خواهد شد.
وی با بیان اینكه در این ایستگاه ها، نیرو و تجهیزات به میزان كافی مستقر می شود، تاكید كرد: به منظور ارائه خدمات مناسب تر سایر سازمان ها و یگان های امدادی نیز در كنار این ایستگاه ها مستقر می شوند.

**مشكلات و ضعف های اربعین سال گذشته شناسایی و برطرف شده است
فرماندار مهران معتقد است: مشكلات و ضعف های مربوط به خدمات رسانی به زوار اربعین سال گذشته در این شهرستان شناسایی و برطرف شده است.
مراد ناصری در حاشیه بازدید خبرنگاران رسانه های گروهی استان ایلام از اقدامات انجام شده در حوزه اربعین در این شهرستان مرزی اظهار كرد: با استقبال بی نظیر و پیش بینی نشده زوار اربعین سال گذشته در شهری كه امكانات و زیرساخت های آن برای جمعیت 15 هزار نفری جوابگوست، در آستانه بحران قرار گرفتیم كه خوشبختانه با تدبیر و مدیریت مناسب به حماسه ای ماندگار تبدیل شد.
وی با بیان اینكه یك ماه پس از اربعین سال گذشته ستاد اربعین به دستور استاندار ایلام با هدف برطرف كردن نیازمندی های شهرستان مهران و پذیرایی شایسته از زوار تشكیل شد، ادامه داد: در این مدت اقدامات بسیار مناسبی در زمینه شناسایی و رفع مشكلات و محدودیت ها انجام شده است.
فرماندار مهران یادآور شد: یكی از مشكلات سال گذشته كمبود گیت های پایانه مرزی مهران بود كه خوشبختانه امسال از 18 گیت به 96 گیت شامل 65 گیت ثابت و 32 گیت سیار افزایش یافته است.
ناصری افزود: كمبود آب شرب و آبرسانی سیار بوسیله 36 تانكر یكی دیگر از مشكلات سال گذشته بود كه امسال با احداث 19 كیلومتر خط آبرسانی از 2 حلقه چاه آب شرب پایانه مرزی تامین شده است.
وی تاكید كرد: هم اكنون خط انتقال آب شرب، 22 تا 24 میلی متر در ثانیه آب وارد شبكه پایانه می كند و امكان آبرسانی به پایانه خاك عراق نیز وجود دارد.
وی اظهار كرد: مشكل تردد اتوبوس زائران نیز با تملك 28 هزار مترمربع زمین بخش خصوصی و احداث میدان بزرگ اربعین در ورودی پایانه مرزی مرتفع شده است.
فرماندار مهران گفت: همچنین تردد زائران در شب از مسیر پل زائر تا مرز نیز بوسیله ایجاد 11 كیلومتر روشنایی و با اعتبار 26 میلیارد ریال فراهم شده است.
ناصری افزود: نبود سرویس های بهداشتی نیز از دیگر مشكلات سال گذشته بود كه هم اكنون 300 چشمه سرویس بهداشتی در سه نقطه شهر مهران، پل زائر تا پایانه و پایانه مرزی احداث شده است.
وی ادامه داد: سال گذشته ترافیك سنگین پل زائر و ورودی پایانه مرزی مشكل ساز بود كه هم اكنون با احداث پاركینگ 60 هكتاری با ظرفیت 30 هزار خودرو، این مشكل مرتفع شده است.
فرماندار مهران با بیان اینكه سال گذشته به ناچار جاده بین مزارع بعنوان كمربندی جنوبی شهر مهران استفاده می شد، گفت: امسال كارهای زیرساختی احداث جاده كمربندی انجام شده و به محض بهبود وضعیت جوی، این جاده آسفالت می شود.
ناصری افزود: امسال در مجموع فضاسازی لازم برای پارك 100 هزار خودرو در شهر مهران و پایانه مرزی انجام شده است و 400 دستگاه اتوبوس نیز بزودی به منظور جابجایی زائران اربعین وارد استان ایلام خواهد شد.
وی ادامه داد: از سال 1382 كه مرز مهران به عنوان مرز رسمی و بین المللی برای تجارت و تردد زائران معرفی شده به اندازه یك سال گذشته فعالیت عمرانی و زیربنایی در این شهرستان انجام نشده است.
ناصری اظهار كرد: اكنون در تمامی نقاط مختلف شهرستان، فعالیت ها در دست انجام است و با وجود اینكه تا نقطه مطلوب هنوز فاصله داریم اما اقدام های بسیار خوبی نیز انجام شده است.
در ایام منتهی به اربعین سال گذشته بیش از یك میلیون و 500 هزار زائر از طریق مرز مهران برای شركت در آیین راهپیمایی اربعین حسینی تردد كردند كه براساس پیش بینی های انجام شده این میزان امسال به بیش از 2 میلیون نفر افزایش خواهد یافت.
مرز بین المللی مهران در 95 كیلومتر جنوب غربی ایلام مهمترین مسیر تردد زائران به عتبات عالیات است و تردد زائران از دیگر مرزهای كشورمان با عراق قابل مقایسه با حجم تردد از این مرز نیست.
2077/6033/9002
۰ نفر