۲۰ آبان ۱۳۹۴، ۹:۲۲
کد خبر: 81833812
T T
۰ نفر
اسب اصیل تركمن، ظرفیت مغفول مانده در خراسان شمالی و ایران

بجنورد- ایرنا- استان خراسان شمالی به عنوان یكی از اصلی ترین ذخیره گاههای ژنتیك اسب اصیل تركمـن در كشور شناخته شده است اما متاسفانه این ظرفیت مهم برای توسعه پایدار این خطه مورد غفلت قرار گرفته است.

به گزارش ایرنا، بهره وری ملی از این ذخیره ارزشمند با هدف توسعه و حفاظت از آن و نیز فعال كردن قابلیت های موجود در زمینه صنعت اسب، از جمله ایجاد اشتغال مولد و پایدار، صادرات غیرنفتی، ارزآوری برای كشور، محرومیت زدایی و گسترش اكوتوریسم تخصصی اسب ایرانی و نیز توسعه ورزش مفرح و نشاط آور سواركاری، می تواند حائز اهمیت باشد.
قوم تركمن و دیگر اقوام خراسان شمالی از قدیم الایام، به واسطه خاستگاه فرهنگی، علاقه ذاتی و دلبستگی درونی به پرورش اسب داشته اند و بخصوص در مراسم و مناسبت های فرهنگی به برگزاری مسابقات سواركاری همت می گماشته اند.
اما با وجود همه قابلیت ها، وعده های مسئولان مرتبط با صنعت پرورش اسب در این استان محقق نشده و این صنعت جایگاه واقعی خود را در استان خراسان شمالی پیدا نكرده و همچنان پرورش دهندگان اسب با مشكلات زیادی رو به رو هستند.
* خراسان شمالی فاقد پیست سواركاری
یكی از پرورش دهندگان اسب در شهرستان مرزی راز و جرگلان خراسان شمالی با بیان اینكه این استان هزار و 317 چابكسوار دارد، اظهار كرد: با وجود تلاش های ارزنده و صرف هزینه های بسیار در صنعت اسب استان و علاقه مندان زیاد به رشته سواركاری، این استان از داشتن مجموعه سواركاری محروم است و اسب های خراسان شمالی بیشتر در كورس اسبدوانی در دیگر استان ها از جمله در گنبد شركت می كنند.
عبدالجلیل غیادی به فعالیت شركت تعاونی تولید و پرورش اسب اصیل تركمن در این خطه اشاره كرد و گفت: این شركت هم اكنون عضو مجمع جهانی اسب آخال تكه ( IAHA ) است و با تیم های تخصصی خود در سمینارها و كنگره های تخصصی بین المللی شركت كرده و مقالات تحقیقاتی بسیاری ارائه كرده است.
وی افزود: همچنین شركت تعاونی تولید و پرورش اسب اصیل تركمن در سالهای متوالی از 2009 تا 2012 میلادی در كنفرانس های تركمنستان حضوری فعال داشته و جایگاه و پتانسیل های اسب تركمن ایران را به كارشناسان و صاحب منصبان و پرورش دهندگان بین المللی معرفی كرده است.
* واردات بی رویه صدمات جبران ناپذیر بر پیكره اسب ایرانی
غیادی گفت: واردات بی رویه و بدون مطالعه اسب های درجه پایین و بدون اعتبار در رنكینگ های جهانی و اختلاط با نژادهای اصیل ایرانی از جمله اسب تركمن، صدمات جبران ناپذیری بر پیكره ذخایر ارزشمند ژنتیك اسب ایرانی وارد كرده است.
وی همچنین با اشاره به نگرانی ها و دغدغه های پرورش دهندگان اسب های اصیل ایرانی، گفت: خروج ارز و مصرف ذخایر ارزی كشور، از بین بردن فرصت های فروش، اشتغال و همچنین اختصاص كورس های بیشتر و برگزاری حراج های ویژه برای اسب های وارداتی، صدور شناسنامه در كمترین زمان و با هزینه كمتر، موجب تقویت بازار اسب های وارداتی و تضعیف اقتصاد اسب های ایرانی شده است.
* زیرساخت‌ های توسعه صنعت اسب در خراسان شمالی مهیا نیست
یكی دیگر از پرورش دهندگان اسب بابیان اینكه هزینه تولید و نگهداری اسب زیاد است، اظهار كرد: دوره صدور شناسنامه طولانی است و از طرفی باید به ازای هر رأس اسب افزون بر پنج میلیون ریال باید به فدراسیون سواركاری پرداخت شود كه این رقم برای پرورش دهندگان مبلغ كلانی است.
یزدانی افزود: لیزینگ اسب می تواند بسیاری از مشكلات توسعه صنعت اسب را حل كند و مسئولان باید این موضوع را به طور جدی پیگیری كنند.
* آزمایشگاه های مجهز برای صادرات اسب در خراسان شمالی وجود ندارد
مدیركل دفتر امور اقتصادی استانداری خراسان شمالی گفت: برای صادرات اسب باید برخی آزمایشهایی روی آن انجام شود تا مورد تایید كشورهای اروپایی قرار گیرد اما ایران هنوز فاقد چنین آزمایشگاه‌های مجهزی است.
محمدرضا موفق یساقی در مورد لیزینگ اسب هم افزود: این موضوع با صندوق كارآفرین امید به نتیجه رسیده و تفاهم نامه آن تا دو هفته آینده امضا می شود كه طبق توافق قرار است به ازای هر سر اسب 30 میلیون ریال تسهیلات 4 درصدی به متقاضیان اعطا شود.
* نمونه گیری از 120 رأس اسب
رئیس هیات سواركاری خراسان شمالی نیز از نمونه گیری از 120 سر اسب برای صدور شناسنامه در دو هفته گذشته خبر داد و افزود: همچنین اطلاعات 950 سر اسب دیگر نیز به مركز اصلاح نژاد ارسال شده است.
علی مباركی گفت: هزینه صدور شناسنامه برای هر راس اسب پنج میلیون و 200 هزار ریال است كه با تلاش هیات سواركاری استان قرار است 60 درصد هزینه را صاحب اسب و 40 درصد را فدراسیون سواركاری بپردازد.
وی همچنین با بیان اینكه تاكنون در استان 16 كارگروه تخصصی اسب به ریاست استاندار و دبیری رئیس سازمان جهاد كشاورزی تشكیل شده، اضافه كرد: با برگزاری این كارگروه ها برخی از مشكلات این بخش برطرف شده و بر اساس مصوبه این كارگروه به منظور حمایت از اسب داران ماهانه 35 كیلوگرم سبوس گندم به ازای هر سر اسب به پرورش دهندگان داده می شود و ساخت پیست سواركاری نیز در حال پیگیری است.
* راه اندازی مركز ژنومیك اسب برای نخستین بار در كشور
مباركی از راه اندازی نخستین مركز ژنومیك اسب كشور در خراسان شمالی خبر داد و اظهار كرد: برای راه اندازی مرحله اول این مركز 600 میلیون ریال اعتبار اختصاص یافته كه با توجه به پیشرفت عملیات اجرایی این اعتبار افزایش می یابد.
* احداث شهرك اسب در مركز استان
رئیس هیات سواركاری خراسان شمالی همچنین از احداث شهرك اسب در زمینی به مساحت 24 هكتار در منطقه تخته اركان بجنورد خبر داد و گفت: مقرر شده تعاونی متقاضی تا پایان امسال تمام كارهای زیربنایی این شهرك را انجام داده و سال 95 نیز یك كورس بهاره در این شهرك برگزار كند.
در استان خراسان شمالی سه هزار رأس اسب وجود دارد كه یكهزار رأس آن اسب اصیل تركمن است. ك/4
ف/5132/1744