۲۰ آبان ۱۳۹۴، ۱۴:۲۴
کد خبر: 81834500
T T
۰ نفر
سرمازدگي محصول باغات بادام چهارمحال و بختياري را به 30 درصد تقليل داد

شهركرد- ايرنا- مدير امور باغباني سازمان جهاد كشاورزي چهارمحال و بختياري گفت: به علت سرمازدگي امسال تنها 30 درصد سال قبل بادام از باغات استان برداشت شد.

به گزارش ايرنا، سيدطاهر نوربخش روز چهارشنبه در ستاد فني باغباني چهارمحال و بختياري اظهار داشت: سرمازدگي به 70 درصد از باغات بادام اين استان خسارت وارد كرد و امسال تنها هفت هزار تن بادام از باغات استان برداشت شد.
به گزارش ايرنا، سطح زيركشت باغات بادام استان 15 هزار و 636 هكتار است كه از اين ميزان سطح زيركشت 11 هزار و 271 هكتار آن بارور و مابقي بصورت نهال است.
نوربخش ادامه داد: اصلاح و توسعه باغات با توجه به سرمازدگي و خسارت هاي خشكسالي از اقدامات اولويت دار براي بهره برداران استان است.
مدير امور باغباني سازمان جهاد كشاورزي استان با بيان اينكه هم اينك 42 هزار هكتار باغ در چهارمحال و بختياري فعال است، افزود: طي 20 سال گذشته 30 هزار هكتار باغ جديد در استان ايجاد شده است.
به گزارش ايرنا، 40 هزار و 890 هكتار از زمين هاي كشاورزي چهارمحال و بختياري به كشت محصولات باغي اختصاص دارد كه 30 هزار و 704 هكتار آن بارور و مابقي شامل نهال و درختان غيربارور است.
رئيس سازمان جهاد كشاورزي چهارمحال و بختياري نيز در اين نشست گفت: براي مقابله با سرمازدگي بايد برنامه ريزي شود و ارقام مقاوم در برابر سرما در استان كشت شود.
ذبيح الله غريب ادامه داد: هم اينك حدود 14 درصد از زمين هاي استان قابل كشت است و مابقي اراضي شيب دار، كوهستاني و جنگلي است.
به گفته وي، برخي از اراضي به دليل فرسايش خاك توجيه اقتصادي براي كشت ندارد.
غريب ادامه داد: از نظر آب و هوا چهارمحال و بختياري پتانسيل خوبي براي فعاليت هاي كشاورزي دارد ولي بايد از نظر خاك و اقليم بررسي علمي و كارشناسي در نوع كشت محصول انجام شود.
معاون پژوهشي سازمان جهادكشاورزي استان نيز در اين نشست اظهار داشت: از نظر فيزيوگرافي (مطالعات مربوط به خصوصيات فيزيكي و شكل شناسي زمين) چهارمحال و بختياري به 9 تيپ اصلي تقسيم مي شود.
عبدالمحمد منت كش گفت: عمده تيپ هاي استان را اراضي كوه و تپه تشكيل مي دهد، به همين دليل تنها از حدود 27 درصد آبهاي سطحي استان استفاده مي شود.
وي تصريح كرد: دو هزار و 844 چاه عميق، يكهزار و 488 دهنه چشمه و 677 رشته قنات در استان وجود دارد.
منت كش ادامه داد: بايد از گونه هاي با نياز آبي كم و مقاوم در برابر سرما براي باغات استان استفاده شود.
به گزارش ايرنا، ستاد فني باغباني چهارمحال و بختياري با حضور مديركل دفتر امور ميوه‌هاي سردسيري و خشك وزارت جهاد كشاورزي برگزار شد.
سالانه در چهارمحال وبختياري بيش از يك ميليون و 500 هزار تن محصولات باغي، زراعي، دامي و شيلات توليد مي شود و سطح زيركشت استان 270 هزار هكتار با 60 هزار بهره بردار مي باشد.
7361/ 6014/