به گزارش گروه علمی ایرنا از آسوشیتدپرس، توافق یاد شده در روز چهارشنبه به كشورها امكان می دهد ردیابی و كنترل ماهواره ای حركت هواپیماها را با فركانس های رادیویی محقق كنند.
براساس اعلام آژانس ارتباطات سازمان ملل'اتحادیه بین المللی ارتباطات راه دور'، حركت هواپیماها براساس سیستم های راداری كنونی توسط سامانه های مستقر روی زمین رصد می شود و در نتیجه، 70 درصد سطح زمین تحت پوشش نیست.
تلاش بر این است هواپیماهای امروزی سیگنال های موسوم به ADS-B را علاوه بر زمین، به ماهواره ها هم بفرستند، طرحی كه زمان اجرایی شدن آن از سال 2017 میلادی پیش بینی شده است.
توافق درباره به كارگیری فركانس های رادیویی 1087.7-1092.3 MHz برای ردیابی ماهواره ای هواپیماها در جریان كنفرانس جهانی ارتباطات رادیویی كه تجمعی بین المللی است، صورت گرفت. این نشست هر چهار سال با سازمان دهی اتحادیه بین المللی ارتباطات راه دور برگزار می شود.
سازمان هواپیمایی كشوری بین المللی (ایكائو) با توجه به بی خطر بودن ردیابی ماهواره ای هواپیماها برای تدابیر ایمنی فعلی، با این گزینه موافقت كرده است.
ناپدید شدن پرواز 370 هواپیمایی مالزی با 239 سرنشین در مارس 2014 ضعف سیستم های راهبری سراسر جهان را آشكار كرد. بقایای هواپیمای یاد شده از نوع بویینگ 777ماه ژوییه در اقیانوس هند پیدا شد.
علمی**2017**1440
تهران- ایرنا- توافق حاصل شده در تازه ترین نشست یكی از نهادهای سازمان ملل، راه را برای ردیابی ماهواره ای هواپیماها هموار كرد، اقدامی كه انگیزه آن ناپدید شدن پر رمز و راز یك فروند جت مسافربری مالزیایی در سال گذشته اعلام شده است.