۲۳ آبان ۱۳۹۴، ۱۲:۴۶
کد خبر: 81837667
T T
۰ نفر
زنان بيش از مردان در معرض خطر ابتلا به ام اس قرار دارند

سنندج- ايرنا - پزشك متخصص مغز و اعصاب با اشاره به اينكه بيماري ام اس از اختلال در سيستم ايمني ايجاد مي شود، گفت: زنان بيش از مردان در معرض خطر ابتلا به ام اس قرار دارند.

دكتر عارف رجبي روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا سيستم عصبي را شامل دو بخش سيستم عصب مركزي و سيستم اعصاب محيطي دانست و افزود: سيستم عصب مركزي در مغز و نخاع قرار دارد و سيستم اعصاب محيطي نيز در قسمت هايي از ساقه مغز، اندام ها و احشا قرار دارد.
وي افزود: اين سيستم عصبي بوسيله رشته هاي عصبي به هم متصل اند كه اين رشته عصبي در سيستم عصبي بوسيله غلاف پوشيده شده كه ميلين نام دارد.
وي اظهاركرد: در بيماري ام اس سيستم ايمني در اثر اختلال، به غشاي ميلين حمله مي كند و سبب تخريب غشاي ميلين مي شود، در نتيجه اختلال انتقال پيام هاي عصبي و التهاب مغزي و تخريب رشته هاي عصبي بوجود مي آيد.
به گفته وي، در بيماري ام اس اعصاب مغز و نخاع توسط سيستم ايمني بدن آسيب مي‌بينند كه به اين اختلال بيماري خود ايمني مي‌گويند.
پزشك متخصص مغز و اعصاب يادآور شد: بيماري هاي خودايمني بيماري هايي هستند كه در آنها سيستم ايمني بدن كه وظيفه‌ حفاظت از بدن و نابود كردن آسيب رسان‌هاي خارجي مانند باكتري ها را به عهده دارد اشتباها شروع به حمله به بافت‌هاي بدن مي ‌نمايد.
رجبي افزود: در بيماري ام اس، سيستم ايمني بدن شروع حمله به مغز و نخاع دو تا از اجزاء مهم سيستم مركزي اعصاب مي كنند و سبب فلج شدن و از كارافتادگي آنها مي ‌شود.
وي ادامه داد: شايع ترين نوع ام اس به صورت عود بيماري و فروكش كردن است كه در اين نوع بيماري، بيماران هر چند ماه يكبار يا هر چند سال يك بار دچار حمله مي شوند اما آنها با درمان دارويي يا خودبخودي بهبود پيدا مي كنند.
وي يادآورشد: نوع ديگر ام اس به صورت پيشرونده است كه به صورت تدريجي منجر به ناتواني فرد مي شود و نوع ديگر بيماري هم به صورت عودكننده و هم به صورت پيشرونده است.
وي افزود: نوع ديگر بيماري به صورت پيشرونده ثانويه است يعني از نوع اول ام اس است.
دكتر رجبي نوع ام اس اوليه كه پيشرونده اوليه است را خطرناك ترين نوع ام اس دانست و گفت: نوع عود كننده و فروكش كننده ام اس نوع خوش خيم است كه 85 درصد ام اس در اين فرم قرار دارد.
به گفته وي؛ برخي افراد مبتلا به نوع خوش‌ خيم اين بيماري بعد از حمله اوليه دچار حمله ديگري نشده و بيماري‌شان پيشرفت نمي‌ كند.
وي اظهار كرد: براساس اين فرضيه به نظر مي‌ رسد ابتلا به ام اس در ميان ساكنان نواحي نيمكره شمالي كره زمين شايع تر است و در مناطق گرم استوايي كمتر شايع است و علل آن يكسري ويروس ها به عنوان عامل مطرح شده است.
وي ادامه داد: اين احتمال وجود دارد كه يك عامل ويروسي در بروز ام اس نقش داشته باشد، همچنين كمبود ويتامين دي و استرس به عنوان علل ابتلاء به ام اس مطرح شده اما كمتر اثبات شده و به صورت فرضيه باقي مانده است.
دكتر رجبي ضعف، بي حسي اعضاي بدن، از دست دادن نسبي و يا كامل بينايي، دوبيني يا تاري ديد، سوزن سوزن شدن و يا درد در بخش‌هايي از بدن، لكنت زبان، خستگي و گيجي را علايم ابتلاء به بيماري ام اس برشمرد.
وي يادآورشد: سن بروز بيماري ام اس سن 20 تا 35 سالگي است اما اين بيماري در سنين كمتر از 10 سال و بالاتر از 60 سال نيز گزارش شده است.
وي افزود: اين بيماري قابل انتقال نيست از نظر سني سه تا پنج درصد بيماراني كه درگير هستند احتمال دارد گرفتار شوند اما ريسك انتقال بسيار كم است.
وي با اشاره به اينكه اين بيماري مادام العمر است و درمان قطعي ندارد گفت: كنترل دايمي و معالجه هميشگي بيماري ضروري است، معالجه علايم بيماري مي ‌تواند حالت فلج را كاهش دهد.
پزشك متخصص مغز و اعصاب تغذيه بيماران ام اس را بسيار مهم ارزيابي كرد و بر مصرف روزانه سبزيجات، ميوه جات، لبنيات، مكمل فولاد، ويتامين ايي، ويتامين هاي گروه ب و ويتامين دي و پرهيز از مصرف غذاهاي پرچرب، فست فودها و سير تاكيد كرد.
وي با تاكيد بر اينكه بيماران ام اس بايد در معرض نور خورشيد قرار گيرند و حداقل سه جلسه در هفته يك ساعت و نيم ورزش كنند افزود: حساسيت به گرما در افراد مبتلا به ام اس عادي بوده و كمي افزايش دماي بدن مي‌تواند محرك يا تشديد كننده بيماري باشد.
وي اظهاركرد: يكسري داروها اينترفرون براي نوع اوليه كاربرد دارد كه اين داروها 30 تا 40 درصد از پيشرفت بيماري پيشگيري مي كند، اخيرا كپسول هاي خوراكي جديدي مانند فينگلوميد توليد شده است براي افرادي كه نسبت به داروي اينترفرون مقاوم هستند يا به هر عللي نتوانند مقاومت كنند تجويز مي شود.
مسوول فني داروخانه هلال احمر سنندج گفت: داروهاي آونكس، سينووكس، رسيژن و بتافرون، زيفرون و فينگلوميد از داورهاي رايگان بيماري ms است كه در بيمارستان توحيد سنندج به بيماران ارايه مي شود.
اميد حسين پناهي افزود: داروي بتافرون، آونكس، ربيف، اكستوريف، اكستوفرون و اكتووكس از داورهايي است كه در داروخانه هلال احمر سنندج به قيمت مناسبي به بيماران ارايه مي شود.
وي افزود: اخيرا داروي خوراكي جديدي بنام دالفيرا براي بيماران ام اس توليد شده كه در داروخانه هلال احمر موجود است.
طبق آمارهاي معاونت درمان دانشگاه علوم پزشكي استان كردستان در سال 92 حدود 516 بيمار مبتلاء به ام اس در استان شناسايي شده است.
در سال جاري تاكنون 651 بيمار ام اس در استان كردستان شناسايي شده است، شهرستان سنندج با داشتن 360 بيمار مبتلا به ام اس بيشترين و شهرستان كامياران با داشتن هفت بيمار ام اس كمترين آمار مبتلايان به ام اس را دارند.ك/3
7352/6108

سرخط اخبار استان‌ها