۲۵ آبان ۱۳۹۴، ۱۰:۴۷
کد خبر: 81840362
T T
۰ نفر
معاون سازمان بنادر:دریای خزر ظرفیت زیادی برای توسعه همكاری ها دارد

ساری-ایرنا- معاون امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی جمهوری اسلامی گفت : جمعیت 300 میلیون نفری ساكن در حاشیه دریای خزر ظرفیت های زیادی را برای توسعه همكاری های اقتصادی ، سیاسی، فرهنگی و علمی برای كشورهای این حوزه فراهم كرده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، جلیل اسلامی روز دوشنبه در هفتمین اجلاس كشورهای حاشیه دریای خزر در مازندران افزود : موقعیت منحصر به فرد دریای خزر و قرار گرفتن در كریدور بین المللی شمال - جنوب و شرق به غرب، توسعه همه جانبه همكاری های منطقه ای را بسیار ضروری كرده است .
وی با اشاره به سابقه برگزاری اجلاس كشورهای حاشیه دریای خزر، گفت : برای نخستین بار ، اجلاس بنادر كشورهای ساحلی خزر در سال 2008 در بندر انزلی در استان گیلان برگزار شد كه در آن كشورهای حاشیه خزر تلاش كردند همكاری های خود را در سطح تجاری در منطقه افزایش دهند.
اسلامی افزود : دومین اجلاس سال 2010 با محوریت توسعه همكاری دریایی و ایمنی دریانوردی و همكاری مشترك در بندر آریان روسیه و سومین اجلاس نیز سال 2011 در بندر تركمن باشی تركمنستان برگزار شد كه در آن شركت كنندگان خواهان تشكیل اتحادیه شركت های كشتیرانی حاشیه خرز شدند.
وی ادامه داد: در اجلاس چهارم كه سال 2012 در قزاقستان برگزار شد شركت كنندگان برای تشكیل مركز مشتركی جهت انجام هماهنگی های لازم بین بنادر خزر به توافق رسیدند و سال 2013 در پنجمین اجلاس در باكو هم بر افزایش همكاری آموزشی و دریایی در بین بنادر حاشیه خزر تاكید شد.
اسلامی اظهار داشت : ششمین اجلاس بنادر كشورهای حاشیه دریای خرز در آستاراخان روسیه برگزار شد كه نمایندگان بنادر كشورهای حاشیه خرز بر افزایش حجم مبادلات تجاری و روان سازی تجارت در بین كشورهای حاشیه خرز توافق كردند.
معاون سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره جایگاه دریای خزر در منطقه یادآور شد: ظرفیت های بزرگی در این منطقه وجود دارد و همه كشورهای حاشیه خرز باید از این ظرفیت برای توسعه حمل و نقل در كریدور شمال به جنوب و شرق به غرب بیش از پیش استفاده كنند .
وی تاكید كرد: برای توسعه همه جانبه همكاری ها میان كشورهای حاشیه دریای خزر باید زمینه سرمایه گذاری بخش خصوصی به صورت گسترده در حوزه دریا و بنادر فراهم شود.
اسلامی گفت: كشورهای عضو باید توسعه آموزش های دریایی، برگزاری مانور های مشترك تجسس و نجات،حفاظت از محیط زیست و مباحث مشترك خود را مورد بحث قرار داده و راهكارهای مناسبی را ارائه دهند.
وی افزود: امیدواریم با برگزاری هفتمین اجلاس بنادر كشورهای حاشیه خزر به میزبانی بندر امیرآباد، همكاری های میان كشورهای حاشیه این دریا به صورت همه جانبه و پایدار توسعه یابد و دوستی و همزیستی مسالمت آمیز را برای منطقه به ارمغان آورد .
هفتمین اجلاس مشترك پنج جانبه مدیران 13 بندر كشورهای ساحلی دریای خزر با حضور مدیرعامل بنادر و دریانوردی جمهوری اسلامی ایران و استاندار مازندران به میزبانی بندر امیرآباد در ساری آغاز شد و به مدت دو روز ادامه دارد .
بررسی آخرین پیشرفت ها و دستاوردهای بنادر حوزه دریای خزر، توسعه و گسترش همكاری های بندری و دریایی، تسهیل تجارت و روان سازی مقررات تخلیه و بارگیری كالا، تشریك مساعی در عرصه های اقتصادی در بخش كشتیرانی و سرمایه گذاری بخش خصوصی برای توسعه زیر ساخت ها و افزایش كارایی و ارتقاء عملكرد بنادر دریای خزر با انتقال تجربیات و همكاری های علمی و آموزشی بخشی از محورهای این نشست اعلام شده است .
1108.6982/1654/1042
۰ نفر