۲۵ آبان ۱۳۹۴، ۱۵:۳۹
کد خبر: 81840987
T T
۰ نفر

90 درصد مبتلايان به ديابت دچار نوع دوم آن هستند

۲۵ آبان ۱۳۹۴، ۱۵:۳۹
کد خبر: 81840987
90 درصد مبتلايان به ديابت دچار نوع دوم آن هستند

مشهد- ايرنا- استاديار گروه غدد و متابولسيم دانشگاه علوم پزشكي مشهد گفت: افزون بر 90 درصد از مبتلايان به بيماري ديابت دچار نوع دوم آن يا ديابت بالاي سن 30 سال هستند.

دكتر زهرا مظلوم خراساني روز دوشنبه به مناسبت هفته ملي ديابت در جمع خبرنگاران افزود: بيماري ديابت به دو نوع يك و نوع دو تقسيم و ديابت نوع يك بيشتر در كودكان و نوجوانان مشاهده مي شود.
وي گفت: در موارد اندكي ديابت نوع دو نيز مي تواند در كودكان و نوجوانان به علت چاقي و اضافه وزن بروز يابد.
اين پزشك متخصص افزود: ديابت نوع يك قابل پيشگيري نيست و به علل ژنتيكي و اختلالات اعضاي بدن ايجاد مي شود اما ديابت نوع دو كه در سنين بالا بروز مي يابد قابل پيشگيري است.
وي با اشاره به شيوع روزافزون چاقي در جامعه و خطر ابتلا به ديابت ادامه داد: اضافه وزن كه در پي بي تحركي و رژيم غذايي نامناسب ايجاد مي شود مهمترين عامل در ابتلا به بيماري ديابت است.
دكتر مظلوم خراساني فشار خون بالا، چربي و قند خون بالا، استرسهاي روزمره، بي تحركي و اضافه وزن را از عواملي عنوان كرد كه افراد را در معرض خطر ابتلا به بيماري ديابت قرار مي دهد.
وي گفت: افراد بالاي 45 سال براي پيشگيري از ديابت بايد هر سه سال از نظر عوامل خطرساز اين بيماري مورد بررسي قرار گيرند.
عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي مشهد افزود: استرس يكي از عوامل خطر در بروز ديابت است، تنشهايي كه باعث اختلال در خواب مي شوند در بروز ديابت و فشار خون نقش دارند و از سوي ديگر باعث بدتر شدن كنترل قند و فشار خون هستند.
وي استفاده از برخي داروها نظير كورتن به ويژه در افرادي كه مبتلا به دردهاي مزمن هستند، در ورزشكاران و يا افراد لاغر براي چاق شدن را يكي از عوامل افزايش قند خون و ديابت عنوان كرد.

* نقش غذاهاي چرب و شيرين در ديابت
دانشيار تغذيه دانشگاه علوم پزشكي مشهد نيز در اين نشست خبري گفت: استفاده از غذاهاي چرب و شيرين نقش مهمي در اضافه وزن و چاقي فرد دارند و وي را در معرض خطر ابتلا به ديابت قرار مي دهند.
دكتر محسن نعمتي افزود: كاهش و كنترل وزن با رژيم غذايي مناسب، تحرك و ورزش نقش مهمي در پيشگيري از بيماري ديابت در افراد بالاي 30 سال دارد.
وي با اشاره به نقش ميوه و سبزيها در كنترل وزن و پيشگيري از ديابت ادامه داد: با مصرف روزانه ميوه و سبزي فرد مي تواند از گرسنگي كاذب خود را حفظ كرده و اين محصولات مي توانند جايگزين مناسب براي مصرف كيك و شيريني در طول روز باشند.
دانشيار تغذيه دانشگاه علوم پزشكي مشهد گفت: سبزيها حوزه وسيعي را شامل مي شوند و فقط به سبزيهايي مانند ريحان و جعفري محدود نمي شوند بلكه خيار، هويج، فلفل، شلغم و گوجه فرنگي نيز از سبزيهايي هستند كه مي توانند در وعده هاي غذايي گنجانده شوند.

* ديابت، روباه بيماريها
كارشناس مسوول بيماريهاي خاص دانشگاه علوم پزشكي مشهد نيز گفت: بيماري ديابت به علت علائم پنهان، كم علامت و بي علامت بودن، به روباه بيماريها معروف است.
دكتر جواد رجبييان افزود: معمولا زماني بيماري ديابت تشخيص داده مي شود كه قند خون بالا رفته و علائم پرادراري، پرنوشي و عطش زياد مشاهده مي شود.
وي عوارض بيماري ديابت را شامل كليوي،قلبي، چشمي و دستگاه عصبي و محيطي عنوان كرد كه خطر نابينايي، نارسايي مزمن كليه و قطع اندامها را در پي دارد.
كارشناس مسوول بيماريهاي خاص دانشگاه علوم پزشكي مشهد
ادامه داد: هم اكنون بين هفت تا 10 درصد افراد بالاي 30 سال در شهرها و روستاهاي استان خراسان رضوي مبتلا به ديابت هستند.

* غربالگري ديابت
مدير گروه پيشگيري و مبارزه با بيماريهاي دانشگاه علوم پزشكي مشهد نيز گفت: برنامه غربالگري ديابت در گروههاي مختلف از سال 1386 در كلانشهر مشهد و شهرستان هاي زير پوشش اين دانشگاه آغاز شده است.
دكتر محمدجعفر صادقي افزود: ساكنان بالاي 30 سال ساكن در مناطق زير پوشش دانشگاه علوم پزشكي مشهد از سال 1379 غربالگري شده و زير پوشش قرار گرفته اند و بدين ترتيب 20 هزار مبتلا به ديابت روستايي تحت مراقبتهاي مربوطه قرار دارند.
وي ادامه داد: سال 1386 در قالب برنامه كشوري ديابت در كلانشهرهاي كشور، 420 هزار نفر جمعيت بالاي 30 سال در مشهد غربالگري شده اند كه 45 هزار نفر مبتلا در اين خصوص شناسايي و زير پوشش قرار گرفتند.
مدير گروه پيشگيري و مبارزه با بيماريهاي دانشگاه علوم پزشكي مشهد با اشاره به برنامه غربالگري ديابت در حاشيه اين شهر از سال 1393 گفت: در قالب ارائه مراقبتهاي بهداشتي رايگان به ساكنان حاشيه شهر تاكنون 100 هزار نفر جمعيت بالاي 30 سال غربالگري و بيش از چهار هزار نفر مبتلا شناسايي شده و تحت مراقبت هستند.
وي افزود: مبتلايان به ديابت حاصل از غربالگري توسط پزشك دوره ديده ديابت معاينه و با تشكيل پرونده تحت مراقبت قرار گرفته و به منظور جلوگيري از عوارض بيماري بطور دوره اي به مراكز تخصصي ارجاع و توسط پزشكان متخصص معاينه مي شوند.
مدير گروه پيشگيري و مبارزه با بيماريهاي دانشگاه علوم پزشكي مشهد گفت: سالانه 80 هزار مبتلا به ديابت در مناطق زير پوشش اين دانشگاه توسط پزشكان دوره ديده معاينه مي شوند.
20 تا 26 آبان ماه هفته ملي ديابت نامگذاري شده است.
3027/1858