به گزارش روز چهارشنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا، دولت یازدهم با حذف یارانه نشریات دولتی و وابسته به بخش عمومی، تمركز و توجه خود را معطوف به رسانه های بخش خصوصی كرد.
در همین زمینه، با تعریف و تصویب بسته های حمایتی، نوع حمایت های خود را نیز مبنایی و شفاف اعلام و برای عموم رسانه ها قابل بررسی كرد؛ به طوری كه بسیاری از نشریاتی كه در 3 دهه گذشته از دریافت یارانه محروم و اطلاعی از این پرداخت نداشتند، بر اساس اعلام وصول، یارانه به حساب صاحبان امتیازشان واریز شده است.
معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اوایل بهمن ماه سال 93 در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا از تدوین اولویتهای بسته حمایتی مطبوعات برای سال ۹۴ خبر داده بود.
حسین انتظامی، اولویتهای حمایتی رسانهها برای سال جاری را شامل توجه به موارد ۹گانه قرآن، احكام اسلامی، شعائر دینی، فرهنگ ایثار و شهادت، دفاع مقدس، ترویج زبان و ادبیات فارسی، ترویج سبك زندگی اسلامی - ایرانی، توجه به یكی از بندهای ۲۴ گانه اقتصاد مقاومتی، رفتار همگرایانه در استانهای جدار مرزی و علمی و تخصصی بودن رسانهها عنوان كرد.
معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد همچنین در این گفت و گو در تبیین اهمیت توجه به این اولویتها توسط رسانهها، اظهار داشت: اگر كسانی با تاكید بر این اولویتها، متقاضی دریافت مجوز نشریه شوند، حتماً خارج از نوبت به درخواست آنها رسیدگی میشود.
به گفته معاون وزیر ارشاد، البته از آنها این تعهد را میگیریم كه نباید محتوای خود را تغییر دهند و خارج از اولویتهای اعلام شده، نشریهشان را منتشركنند وگرنه مجوز داده شده، پس گرفته میشود. همچنین مطابق دستورالعمل پرداخت یارانه، نشریات ۶ ماه بعد از آنكه منتشر شوند، یارانه میگیرند ولی درمورد این قبیل نشریات، ما از شماره اول به آنها یارانه میدهیم. انتظامی، همواره تاكید داشته است كه یارانه اینگونه نشریات هم سه برابر بقیه نشریات خواهد بود، یعنی ضریب یارانه آنها ۳ است.
نماینده مدیران مسئول نشریات در هیات نظارت بر مطبوعات این را هم یادآور شد كه نشریاتی كه در نقاط مرزی، در زمینه معارف قرآنی یا شئون اسلامی و سبك زندگی ایرانی اسلامی فعال و منتشر می شوند نیز از یارانه دو تا سه برابری برخوردار خواهند شد.
امروز با گذشت كمتر از 6 ماه شاهد محقق شدن وعده حسین انتظامی معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این دوره وزارت ارشاد در دولت یازدهم هستیم.
بنابراین در بسته حمایتی سال 94 معاونت مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام شد كه یارانه نشریاتی كه موضوع انتشار آنان ( حداقل 60 درصد حجم) فقط به یك یا تركیبی از دو زیر اختصاص داشته باشد تا 3 برابر افزایش می یابد و آغاز حمایت از آنان نیز تابع نصاب نیست و از شماره اول حمایت می شوند.
قرآن، احكام اسلامی و شعائر دینی، فرهنگ ایثار، شهادت و دفاع مقدس، ترویج سبك زندگی اسلامی – ایرانی به جای فرهنگ غیرخودی ( پیگیری محورهایی نظیر دین باوری، هویت ملّی، میراث بانی، خانواده محوری، فرزندآوری، ترویج كتابخوانی، قناعت، حیا، دانشوری، فرهنگ كار، اصلاح خلقیات اجتماعی و ...) از جمله این موضوعات به شمار می آیند.
از دیگر موضوعات به می توان به 'هر یك از محورهای 24 گانه اقتصاد مقاومتی (حمایت از تولید داخلی، ترویح فرهنگ كار، اطلاع رسانی كسب و كار، اقتصاد دانش بنیان و...)'، ترویج زبان فارسی (یا اهتمام به فعالیت در كشورهای فارسی زبان)، پرهیز از واگرایی و تحكیم همبستگی ملی توسط روزنامه ها و هفته نامه هایی كه با گستره توزیع استانهای مرزی منتشر می شوند، افزایش سواد علمی جامعه (رسانه هایی با رویكرد علم برای عموم مردم) اشاره كرد.
بر اساس مستندات منتشر شده، در فهرست یارانه پرداختی 6 ماه اول سال 94 نشریات زیر بنابر دلایل فوق و برخورداری از یكی از اولویت های موضوعی اعلامی در بسته حمایتی از یارانه 3 برابر شده استفاده كرده اند.
خبرنگار حوره رسانه ایرنا با بررسی جدول و لیست پرداختی یارانه نشریات و رسانه ها در 6 ماهه اول 94 ، اسامی 37 نشریه ای كه در حوزه های حمایتی مانند «قرآن و ترویج شعائر دینی، اقتصاد مقاومتی، زبان و ادبیات فارسی، ترویج علم و....» فعالیت داشته و یارانه سه برابری از معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد را دریافت كرده اند را استخراج و به شرح زیر منتشر كرد.
نشریات آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت ایران، اسلام و پژوهش های مدیریتی، اقتصاد اسلامی، اقتصاد مقاومتی، انتظار موعود، انشاء و نویسندگی، بچه ها بشری، بشری، بهداشت و سلامت، پژوهشهای اجتماعی اسلامی، پیام آسمانی، حسنا، حكمت عرفانی،
خیمه، درسهایی ازمكتب اسلام، درمانگر، زائر، شطرنج، شهدای اسلام، صرع و سلامتی، عصر آدینه موعود، علوم فنون و مدیریت توربین ماشین، علوم و فناوری شیشه، فرهنگ اسلامی، فرهنگ در دانشگاه اسلامی، فلسفه و كلام، قبسات، قلك، كودك، محیا، مدیریت ارتباطات، معرفت اخلاقی، معرفت ادیان، معرفت فرهنگی اجتماعی، معرفت كلامی، موعود و یكان نو 37 نشریه ای هستند كه از یارانه سه برابری معاونت مطبوعاتی در این دوره وزارت ارشاد در دولت یازدهم تاكنون بهره مند شده اند.
** شفافسازی پرداخت یارانههای مطبوعاتی از افتخارات دولت تدبیر و امید
علاوه بر پرداخت یارانه به مطبوعات و نشریات به خبرگزاریها و سایت های غیردولتی، هدفمند كردن و شفاف سازی پرداخت یارانه های مطبوعاتی از افتخارات این دولت است.
شفافسازی شیوه پرداخت یارانه به مطبوعات و رسانه ها، اولین گام برای ایجاد تفاهم واقعی بین مطبوعات و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شمار می آید.
این نخستین بار است كه معاونت مطبوعاتی و اطلاع رسانی در این دوره وزارت ارشاد در دولت یازدهم معیار واضح، شفاف و روشن را برای پرداخت یارانه به مطبوعات در نظر گرفته و به كرار دستورالعمل و شیوه نامه پرداخت آن را از طریق سایت این معاونت اطلاع رسانی كرده است.
معاونت مطبوعاتی در این دوره فعالیت وزارت فرهنگ و ارشاداسلامی در دولت تدبیر و امید با تدوین و تهیه دستور العمل پرداخت نحوه یارانه مطبوعات و شفاف سازی آن در واقع ثابت كرد برای ایجاد عدالت و اعلام عملكردها و مجموعه اقدامات از طریق شفاف سازی، چیزی را برای پنهان كردن ندارد و در واقع همواره خواهان این است كه همگان به یك اندازه در جریان روند امور قرار گرفته و نقطه ابهام و شبهه ای برای كسی باقی نماند.
با خواندن آییننامه پرداخت یارانه به مطبوعات و شفاف سازی پرداخت ریز مبالغ به هریك از رسانه ها در لیست ها و جداول مربوطه از طریق سایت این معاونت هرگونه شك و تردید و ابهام به خودی خود برطرف و قضاوت را به خود اصحاب رسانه می سپارد.
** توجه جدی دولت به رسانه های بخش خصوص
یكی از سیاستهای رسانهای دولت یازدهم از ابتدا این بوده كه به نفع بخش خصوصی كناره گیری كند چراكه معتقد است با این كار عدالت رسانهای ایجاد می شود.
این مهم به عنوان یكی از اولویت های معاونت مطبوعاتی در این دوره وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت یازدهم مطرح و با جدیت پیگیری شد به نحوی كه از ابتدای سال 93 به رسانه های دولتی یارانه پرداخت نشد و لذا این مبلغ بنا بر اعلام حسین انتظامی به بخش خصوصی پرداخت شده است.
معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد براین باور است كه اگر كسی در بخش خصوصی رسانهای دارد این رسانه نباید در رقابت با رسانه دولتی قرار گیرد.
نماینده مدیران مسئول نشریات در هیات نظارت بر مطبوعات همواره در نشست ها و سخنرانی های خود بر این مهم تاكید داشته است كه سیاست رسانه ای دولت یازدهم تقویت بخش خصوصی و حمایت از این بخش است.
آنچه می توان نتیجه گرفت این است كه وعده های داده شده معاونت مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ابتدای قبول مسئولیت و به دنبال ارائه و اعلام برنامه ها و اولویت های كاری نه تنها محقق شده بلكه در عمل نیز حتی فراتر رفته و به دستاوردهای خوب و مهمی رسیده است و امروز علاوه و ابراز رضایت اصحاب رسانه، شاهد شكوفایی و به بار نشستن ثمره آن هستیم.
از: علی اكبر قزوینیان
فراهنگ**1355**1027
تهران- ایرنا- براساس وعده معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت یازدهم، یارانه 3 برابری به 37 نشریه فعال در حوزه دین، اقتصاد مقاومتی و فرهنگ اسلامی پرداخت شد.