۲۹ آبان ۱۳۹۴، ۱۷:۴۷
کد خبر: 81846501
T T
۰ نفر

ربات های ناسا به دانشگاه می روند

۲۹ آبان ۱۳۹۴، ۱۷:۴۷
کد خبر: 81846501
ربات های ناسا به دانشگاه می روند

تهران- ایرنا- سازمان فضایی آمریكا (ناسا) قصد دارد دو نمونه از ربات انسان نمای R5 را به منظور انجام تحقیق و توسعه برای دو گروه از محققان دانشگاه های MIT و Northeastern بفرستد.

به گزارش گروه علمی ایرنا از ناسا، با توجه به اینكه ارسال انسان به شرایط سخت فضا، بسیار خطرناك و پرهزینه است، ناسا قصد دارد از این ربات ها به عنوان دستیار فضانوردان در ماموریت های فضایی مریخ استفاده كند.
دانشگاه های مذكور در بین دانشگاه هایی كه در مسابقه DARPA Robotic Challenge در سال 2015 شركت كردند، مقام نخست را كسب كرده اند و علت انتخاب آن ها نیز همین موضوع بوده است.
این ربات های انسان نما 190 سانتیمتر قد و 125 كیلوگرم وزن دارند و در اصل به منظور امدادرسانی در سوانح و حوادث زمینی، توسط مركز تحقیقات فضایی جانسون در دانشگاه تگزاس ساخته شده اند. هریك از این ربات ها به یك سیستم تامین توان الكتریكی درونی، مجموعه ای از حسگرها، دوربین ها و اندام های قابل تعویض مجهز هستند. این ربات انسان نما در مسابقه DARPA Robotic Challenge سال 2013عملكرد بسیار ضعیفی داشت و به همین علت ناسا تصمیم گرفت از آن به عنوان فضانورد رباتیك استفاده كند.
قرار است محققان دانشگاهی علاوه بر یك نمونه از ربات R5، به مدت دوسال، مبلغ 250 هزار دلار به عنوان بودجه تحقیقاتی سالیانه از اداره توسعه فناوری های ماموریت های فضایی (STMD) دریافت كنند. همچنین قرار است گروه های تحقیقاتی تحت نظر و حمایت مجازی ناسا تحقیقات خود را پیش ببرند.
قرار است این ربات ها در مسابقه بعدی DARPA Robotic Challenge شركت كنند. این مسابقه در دو بخش مجازی برای شبیه سازی های رباتیك و فیزیكی، برای رقابت دو نمونه مورد بحث برگزار خواهد شد. هدف این مسابقه تولید نرم افزارهای بهینه برای تولید فضانوردان رباتیك با مهارت های و توانایی های بیشتر است.
استیو جرزكی، رییس اداره توسعه فناوری های ماموریت های فضایی معتقد است: پیشرفت علم رباتیك، از جمله ربات های انسان نما برای افزایش توانایی انسان به منظور سفر به مریخ، امری ضروری است.
انتظار می رود نتایج تحقیقات این گروه های دانشگاهی، ناسا را برای برداشت گام بزرگ بعدی در توسعه علم رباتیك یاری كند.
علمی (6) ** 9259**1440
۰ نفر