۳۰ آبان ۱۳۹۴، ۱۷:۴۶
کد خبر: 81847840
T T
۰ نفر

حريم بقعه شيخ صفي الدين اردبيلي بازگشايي مي شود

۳۰ آبان ۱۳۹۴، ۱۷:۴۶
کد خبر: 81847840
حريم بقعه شيخ صفي الدين اردبيلي بازگشايي مي شود

اردبيل - ايرنا - معاون هماهنگي امور عمراني استاندار اردبيل از بازگشايي حريم بقعه شيخ صفي الدين اردبيلي خبر داد.

به گزارش ايرنا از روابط عمومي شهرداري اردبيل ، علي آذرنژاد روز شنبه در نشستي با معاون وزير راه و شهرسازي با اشاره به اينكه با حساسيت ويژه اي پيگير نتايج اقدامات انجام شده در رمينه اين طرح مهم هستيم افزود: با هدف يكپارچه سازي ، احيا و بهبود سيماي شهري در حريم بقعه شيخ صفي الدين اردبيلي كار بهسازي اين بافت را در اولويت قرار داده ايم.
شهردار اردبيل نيز با تاكيد بر لزوم تلاش مجموعه شهرداري اردبيل در عملياتي شدن پروژه مهم بازگشايي حريم بقعه شيخ صفي در زمينه تداوم و پيشبرد برنامه هاي مرتبط با ساماندهي بافت تاريخي شهر اظهار كرد: بقعه شيخ صفي الدين اردبيلي به عنوان يكي از آثار تاريخي فاخر و ارزشمند استان و كشورمان كه در فهرست ميراث جهاني يونسكو نيز ثبت شده ، با محيط پيرامون خود نگين درخشان بافت كهن و تاريخي شهر اردبيل است كه بر تارك تاريخ و فرهنگ ايران زمين مي درخشد.
او گفت: با توجه به اينكه از چند سال گذشته تاكنون موضوع بازسازي و نوسازي اطراف بقعه شيخ صفي الدين اردبيلي به عنوان يكي از نيازهاي اصلي استان و خواسته عموم شهروندان مطرح بوده لذا شهرداري اردبيل با همكاري ساير ارگان هاي مربوطه اقداماتي را در اين زمينه به انجام رسانده است.
بقعه شيخ صفي‌الدين اردبيلي از مهم‌ترين آثار تاريخي شهر اردبيل و از بناهاي كم‌نظير تاريخي ايران است كه از لحاظ معماري و كاشي‌كاري از شاهكارهاي سده هشتم هجري قمري و سال ‌هاي پس از آن است.
اين بنا پس از وفات شيخ به سال 735 هجري قمري به وسيله فرزند وي صدرالدين موسي پايه‌گذاري شد و شاه عباس بناهاي مهمي به اين مجموعه افزود و اصلاحاتي در آن انجام داد.
اهميت اين اثر تاريخي به‌طور كلي در رابطه‌اي كه با سلسله خاندان صفوي دارد جلوه‌گر مي‌شود ، اسلاف شاهان صفوي و همچنين شاه اسماعيل اول بنيانگذار اين سلسله در اين مجموعه تاريخي به خاك سپرده شده‌اند.
مجموعه كنوني بقعه شيخ صفي شامل بيرون بقعه (عالي قاپو) ، سردر ، حياط بزرگ ، رواق ، مقبره شيخ صفي‌الدين ، حرم خانه ، مقبره شاه اسماعيل ، چيني خانه (كه داراي گچ‌بري‌هاي زيبا و چند درِ چوبي و نقره‌اي نفيس است) ، مسجد جنت‌سرا ، خانقاه ، چراغ خانه ، چله خانه و شهيدگاه است.
اين مجموعه ارزشمند پنجم تير سال 1389 خورشيدي به عنوان يازدهمين اثر ارزشمند تاريخي ايران از سوي يونسكو به ثبت جهاني رسيد.
يكي از آثار اين مجموعه فرش بسيار معروفي به نام قالي اردبيل است كه يكي از مشهورترين قالي ‌هاي جهان است و در گذشته در آرامگاه وي بوده اما هم اكنون در موزه ويكتوريا و آلبرت كشور انگلستان نگهداري مي‌شود.
6018