۳۰ آبان ۱۳۹۴، ۱۹:۲۱
کد خبر: 81847960
T T
۰ نفر
بخشنامه جدید مالیاتی درباره كتابفروشی‌ها ابلاغ شد

تهران- ایرنا- رئیس سازمان امور مالیاتی، بخشنامه تفویض اختیار صدور مجوز فعالیت كتابفروشی ماده 139 قانون مالیات‌های مستقیم از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به اتحادیه‌های صنفی كتابفروشان را ابلاغ كرد.

به گزارش روز شنبه ایرنا، علی عسكری رئیس سازمان امور مالیاتی بخشنامه تفویض اختیار صدور مجوز فعالیت كتابفروشی را در اجرای دستورالعمل اجرایی مربوط به آئین نامه اجرایی قانون مالیات‌های مستقیم از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به اتحادیه‌های صنفی كتابفروشان را ابلاغ كرد.
در این بخشنامه آمده است: با توجه به نامه نهم شهریورماه 1394 معاونت امور فرهنگی وزارتخانه یادشده، فهرست واجدان شرایط و دارندگان مجوز فعالیت كتابفروشی، با اعلام سالانه توسط این وزارتخانه، برای اقدام مقتضی به ادارات كل امور مالیاتی اعلام خواهد شد.
به گزارش ایرنا، اردیبهشت ماه سال 1380 در مجلس شورای اسلامی ماده واحدی با عنوان معافیت مالیاتی كتاب فروشان و موسسات انتشاراتی تصویب شد، در بهمن ماه همان سال نیز قانون اصلاح معافیت مالیات های مستقیم به تصویب مجلس رسید؛ در بند (ل) ماده 139 آن قانون فعالیت های فرهنگی، هنری ، مطبوعاتی و انتشاراتی در صورت دارا بودن مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از پرداخت مالیات معاف شدند.
پیشتر اتحادیه ناشران و كتابفروشان تهران اعلام كرده بود، توجه به این دو قانون نشان دهنده این نكته مهم است كه نه تنها تناقضی بین آنها وجود ندارد، بلكه قانون مؤخر با قانون مقدم هم پوشانی دارد؛ زیرا در قانون اردیبهشت ماه سال 1380 در مورد معافیت مالیاتی كتاب فروشان و مؤسسات انتشاراتی سخن به میان آمده در حالی كه بند (ل) ماده 139 قانون مالیات های مستقیم، فعالیت های چهارگانه را مشمول معافیت قرار داده است، بنابراین، اینكه ذكر نام كتاب فروشی در قانون مؤخر نیامده، گویای این نیست كه قانونگذار از معافیت مالیاتی كتاب فروشان صرفه نظر كرده است زیرا فعالیت های فرهنگی، هنری، مطبوعاتی و انتشاراتی شامل مشاغل گوناگون و عدیده است كه یكی از آنها می تواند كتاب فروشی باشد.
سازمان امور مالیاتی پس از تصویب قانون موخر یعنی قانون اصلاح مالیات های مستقیم با استناد به ماده 270 آن قانون و با این تفسیر نادرست كه قانون بند (ل) ماده 139 با توجه به اینكه ذكری از كتاب فروشی در آن به عمل نیامده است آن را مغایر با قانون ماده واحده مصوب اردیبهشت 1380 تشخیص داد و قانون خاص مقدم را نسخ اعلام كرده و براساس این تفسیر غلط و نادرست در تمام طول این سالها از كتاب فروشان مالیات اخذ كرده است.
این مساله سبب شد تا اتحادیه ناشران و كتابفروشان تهران در نامه ای، تعارض های موجود در آئین نامه اجرایی قانون مالیات های مستقیم را به وزیرارشاد اعلام كنند و خواستار اصلاح ماده 12 آئین نامه توسط هیات وزیران شوند.
با توجه به این درخواست، وزیران فرهنگ و ارشاد اسلامی و اقتصاد و اموردارایی اعلام كردند كه به دنبال آن هستند كتاب فروشان را به فهرست مشاغل ماده 12 آئین نامه تبصره ماده 139 اضافه كنند.
اقتصام(1)** 9141 ** 2023
۰ نفر