۳۰ آبان ۱۳۹۴، ۲۳:۰۶
کد خبر: 81848096
T T
۰ نفر
پرونده سهمیه بندی بنزین بسته شد/از اول آذرماه بنزین تك نرخی است

تهران- ایرنا- با ابطال باقیمانده سهمیه بنزین های 700 تومانی از ساعت 24 امشب(شنبه شب) پرونده سهمیه بندی بنزین برای همیشه بسته شد و از این پس مصرف كنندگان از بنزین تك نرخی هزار تومانی استفاده خواهند كرد.

به گزارش ایرنا، پس از یكسان سازی قیمت بنزین و توقف سهیمه بندی در پنجم خردادماه سال جاری، وزرات نفت اعلام كرد سهمیه های باقیمانده بنزین 700 تومانی تا پایان شهریورماه اعتبار دارد كه البته پس از مدتی این مهلت را تا پایان آبان ماه تمدید كرد.
بنزین 700 تومانی آخرین بازمانده بنزین سهمیه ای به شمار می رود كه در سال های اخیر در كارت های سوخت رانندگان شارژ می شد.
آخرین آمار شركت ملی پخش فرآورده های نفتی در هفته گذشته حاكی از آن بود، كمتر از 400 میلیون لیتر از سهمیه بنزین 700 تومانی در كارت های سوخت باقیمانده است كه در صورت استفاده نشدن، باطل می شود.
سیدناصر سجادی مدیرعامل شركت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران پیش از این به ایرنا درباره سهمیه های استفاده نشده، گفته بود: بخشی از سهمیه بنزین 700 تومانی مربوط به خودروهایی است كه دیگر تردد نداشته و یا اصلا وجود ندارند.

** تداوم سهمیه بندی گازوئیل
حذف سهمیه بندی تنها به بنزین اختصاص دارد و قرار نیست كه سهمیه بندی گازوئیل حذف شود. در واقع به دلیل حجم بالای قاچاق گازوئیل به كشورهای همسایه، دولت قصد دارد سهمیه بندی گازوئیل را ساماندهی كند.
با اجرای طرح اختصاص سوخت به ازای پیمایش از ابتدای مهرماه، واریز سهمیه ثابت گازوئیل به كارت سوخت خودروهای ناوگان حمل و نقل عمومی متوقف شده و میزان سهمیه براساس بارنامه و مسافت طی شده، محاسبه می شود.
پیش از این، برای همه خودروهای دیزلی، سهمیه گازوئیل یكسانی واریز می شد كه باعث دامن زدن به قاچاق این نوع سوخت شده بود. برخی دارندگان خودروهای دیزلی از این موضوع سوءاستفاده كرده و بدون این كه خودروی خود را حركت دهند، سهمیه سوخت آن را به فروش می رسانند.
با توجه به نرخ بالای قاچاق گازوئیل، هیات دولت نیز در بهمن ماه سال گذشته، تصویب كرد كه تحویل سوخت به خودروهای ناوگان حمل بار و مسافر متناسب با میزان پیمایش انجام شود.

** كارت های سوخت باقی می مانند
با توجه به پایان سهمیه بندی بنزین، تردیدهایی درباره تداوم كاركرد كارت سوخت بنزین مطرح شده و برخی نیز خواستار حذف آن شده اند.
وزارت نفت در واكنش به ادعاهای مربوط به حذف كارت سوخت بارها اعلام كرده است كاركرد كارت سوخت فراتر از سهمیه بندی بوده و مزایای حفظ كارت سوخت بیشتر از حذف آن است؛ بنابراین كاركردهای جدیدی در آینده برای حفظ كارت سوخت تعریف خواهد شد.
سیدناصر سجادی مدیرعامل شركت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران درباره سرنوشت كارت های سوخت به ایرنا می گوید: قرار نیست كارت های سوخت حذف شوند و همچنان خودروها باید از طریق كارت، سوخت گیری كنند.
مدیرعامل شركت پخش فرآورده های نفتی خاطرنشان ساخت: راهكارهای مختلفی برای تداوم استفاده از این آنها ارائه شده اما هیچیك نهایی نشده است.
سجادی در خصوص احتمال اخذ مبلغ اضافی از رانندگانی كه با استفاده از كارت جایگاه داران سوخت گیری می كنند، گفت: دولت موافق این روند نیست و تمایل ندارد وجه اضافی از رانندگان گرفته شود.
با توجه به اظهارات مسئولان ذیربط، اتمام سهمیه های بنزین به معنای پایان عمر كارت های سوخت نیست و مالكان خودرو برای سوخت گیری همچنان باید از كارت سوخت شخصی و در صورت همراه نداشتن آن، از كارت سوخت جایگاه داران استفاده كنند.
اقتصام(5)**2022** 2023
۰ نفر