۲ آذر ۱۳۹۴، ۸:۲۰
کد خبر: 81849696
T T
۰ نفر
تعداد كشته های رانش زمین در میانمار به 104 نفر افزایش یافت

كوالالامپور – ایرنا – تعداد كشته شدگان رانش زمین در اطراف یك معدن سنگ قیمتی یشم در میانمار تا یكشنبه شب به 104 نفر افزایش یافت.

به گزارش ایرنا، این حادثه عصر روز شنبه در حالی اتفاق افتاد كه صدها كارگر به صورت غیرقانونی در حال جستجو سنگ قیمتی 'یشم' در میان مواد زائد و لاشه سنگ ها و خاك هایی بودند كه از این معدن به بیرون منتقل شده بود.
به نوشته روز دوشنبه روزنامه 'گلوبال نیولایت' میانمار، ارتفاع این تپه ها كه كارگران مشغول جستجو برای یافتن یشم بوده و رانش كرد، حدود 70 متر ارتفاع داشت.
این خاك های زائد سال گذشته میلادی توسط یك شركت استخراج معدن یشم در این مكان جمع آوری شده بود.
مقامات محلی گفتند كه پیش از این اخطارهای متعددی در مورد احتمال ریزش این تپه ها داده شده بود، اما همچنان كارگران مهاجر به رغم تعهد كتبی به جستجو در این تپه ها در ایالت كاچین در شمال غرب میانمار و در همسایگی چین ادامه می دادند.
'گلوبال نیولایت' میانمار اشاره ای به تعداد مفقودین این حادثه نكرد، اما برخی رسانه ها ادعا كرده اند همچنان ده ها نفر مفقود هستند.
رانش زمین یك خطر دائم در منطقه ای است كه مردم برای امرار معاش در زباله های معدن و در تاریكی شب به دنبال یشم می گردند به این امید كه تكه ای از یشم را با ارزش هزاران دلار پیدا كنند.
میانمار منبع تقریبا بهترین یشم سبز جهان است.
از سوی دیگر صنعت مرموز سنگ یشم در میانمار باعث رشد تنش های نظامی در این كشور به ویژه در 'كاچین' و سلب مالكیت و حتی وقوع حوادث مرگبار در این كشور می شود.
نیمی از فروش یشم میانمار به صورت غیررسمی و از طریق مرزها صورت می گیرد كه سالانه میلیاردها دلار ضرر به دولت می رساند.
یشم سبز یكی از قدیمی ترین سنگ های جواهر شناخته شده توسط بشر است و در طول تاریخ به عنوان شیئی با ارزش مذهبی و نیز بعنوان ذخیره ثروت تلقی شده است.
آساق**1611