۲ آذر ۱۳۹۴، ۱۴:۵۳
کد خبر: 81850496
T T
۰ نفر
زنجان يكي از شش استان كشور در نرخ پايين بيكاري است

زنجان - ايرنا - استاندار زنجان گفت: زنجان يكي از شش استان كشور در نرخ پايين بيكاري است و مديران استاني بايد براي حفظ اين رتبه تلاش كنند.

به گزارش روز دوشنبه روابط عمومي استانداري زنجان، جمشيد انصاري به پايين بودن نرخ بيكاري به ويژه در روستاهاي اين استان اشاره كرد و افزود: اين نرخ نزديك به 3.2 درصد گزارش شده و اين درحالي است كه ميانگين نرخ بيكاري روستايي كشور 7.4 درصد است.
وي شاخص هاي كلي اشتغال در تابستان سال جاري را نسبت به فصل بهار بدون تغيير خواند و اظهار كرد: نرخ بيكاري استان از 8.5 به 8.6 افزايش يافته و در مجموع تغييرات چشمگيري نداشته است.
انصاري به روند پرشتاب كاهش نرخ بيكاري جوانان در استان اشاره و اظهار كرد: نرخ بيكاري جوانان در ميانگين كشوري 25.7 درصد محسوب مي شود كه اين رقم در استان زنجان از 18.6 درصد در فصل بهار به 17.5 درصد در تابستان رسيده است.
استاندار زنجان به افزايش نسبت شاغلان و نرخ مشاركت از 38.6 درصد در بهار به 42.4 درصد در تابستان سالجاري اشاره كرد و گفت: افزايش نرخ مشاركت شاغلان، با وجود ثابت ماندن نرخ بيكاري در استان، نشان مي دهد كه اشتغال عملي بيشتري در اين استان اتفاق افتاده و استان زنجان در تابستان امسال بيشترين نرخ مشاركت در چهار سال گذشته را داشته است.
وي نسبت درآمد به هزينه در خانوارهاي روستايي را 110 درصد عنوان و خاطر نشان كرد: اين رقم نشان مي دهد كه درآمد خانوارهاي روستايي 10 درصد بيشتر از هزينه هاي آنهاست و روستاييان زنجان 10 درصد پس انداز مثبت داشته اند.
انصاري نسبت درآمد به هزينه خانوارهاي شهري استان را نيز 106 درصد بيان كرد ادامه داد: از سال 88 تاكنون براي نخستين بار است كه در خانوار شهري استان به پس انداز مثبت و درآمدهاي بيشتر از هزينه دست يافته ايم.
رئيس كارگروه اشتغال استان زنجان فاصله حدود 10 واحد درصد بين سهم استان از توليد ناخالص ملي و نسبت اشتغال در بخش خدمات را در ارتقاي درآمدها و معيشت خانوارهاي استان موثر خواند و گفت: هر چند اين فاصله در ارزيابي معيشت خانوارها مثبت است ولي از منظر اشتغال، شاخص قابل قبولي نيست و براي مديريت اشتغال در استان بايد از منظر اقتصاد كلان به مباحث توجه كرد.
وي بر ضرورت توسعه بخش كشت گلخانه اي با توجه به قابليت هاي استان تاكيد كرد و افزود: اغلب فارغ التحصيلان رشته هاي كشاورزي كه متقاضي اشتغال در بخش هاي اداري و دولتي، به دليل بالا بودن موقعيت اجتماعي، به فعاليت در بخش گلخانه اي نيز علاقمند هستند، لذا توسعه كشت گلخانه اي در استان مي تواند به كاهش نرخ بيكاري منجر شود.
انصاري توسعه كشت گلخانه اي را حركتي پيشران در كشاورزي استان خواند و گفت: اين اقدام مي تواند يكي از راهكارهاي موثر در افزايش اشتغال به ويژه در فارغ التحصيلان كشاورزي ساكن در شهرها شود كه بايد به صورت جدي در دستور كار كارگروه قرار گيرد.
استاندار زنجان از مديران استان خواست تا با رصد مداوم آمارها و تحولات بازار، از جايگاه استان در پايين بودن نرخ بيكاري محافظت كنند.
رئيس سازمان جهاد كشاورزي استان زنجان گزارشي از وضعيت كشت گلخانه اي و قابليت هاي استان در اين بخش ارائه كرد و گفت: پنج مجتمع بزرگ گلخانه اي در مساحت 126 هكتار با 181 واحد گلخانه اي در استان وجود دارد كه بيش از دو هزار و 340 نفر در اين مجتمع ها فعاليت دارند.
حسين جعفري به وجود 111 واحد گلخانه اي كوچك به مساحت 12 هزار و 700 مترمربع در شهرستان ها و مناطق استان اشاره كرد و افزود: 95 واحد گلخانه اي ديگر نيز به مساحت 25 هكتار توسط سرمايه گذاران بخش خصوصي در استان ايجاد شده است.
وي از امضاي تفاهم نامه مشتركي بين سه دستگاه جهاد كشاورزي، سازمان مديريت و برنامه ريزي و اداره كل تعاون،كار و رفاه اجتماعي در اين استان خبر داد و يادآورشد: بر اساس اين تفاهم نامه مطالعه و احداث هزار هكتار گلخانه در استان زنجان انجام مي شود.
3001/6085