ترینیدادوتوباگو:خواهان تضمین برای كسب بیشترین منافع برای تولیدكنندگان گاز هستیم

تهران- ایرنا- وزیر انرژی و صنایع ترینیداد و توباگو گفت: به دنبال تضمینی هستیم كه كشورهای دارنده گاز، بیشترین منافع را از تولید و صادرات این محصول كسب كنند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، نیكول اولیویر عصر امروز(دوشنبه) در سومین اجلاس سران مجمع كشورهای صادركننده گاز(GECF) با قدردانی از مهمان نوازی سخاوتمندانه ایران در میزبانی این اجلاس، افزود: رئیس جمهوری ترینیداد و توباگو از اینكه نتوانست در این اجلاس شركت كند، ابراز تاسف كرد.
وزیر انرژی و صنایع ترینیداد و توباگو افزود: ما به همراه سایر اعضای جی.ئی.سی.اف برای تحقق اهداف مجمع كشورهای صادركننده گاز و تامین منافع اعضای آن، تلاش می كنیم.
اولیویر با یادآوری سابقه تاریخی اكتشاف گاز در كشورش گفت: ترینیداد و توباگو در سال 1857، نخستین چاه گاز را حفر و از سال 1908 صادرات این محصول را آغاز كرد.
وی با بیان اینكه كشورش الگوی موفقی از اقتصاد مبتنی بر انرژی است، اضافه كرد: ما تلاش كرده ایم معقولانه از گاز استفاده كنیم و در حال حاضر از گاز برای تولید اوره، آمونیاك، ال.ان.جی و فولاد استفاده می شود.
اولیویر، به نقش مهم انرژی در اقتصاد ترینیداد و توباگو اشاره و خاطرنشان كرد: كشور كوچك ترینیداد و توباگو نیروهای متخصصی را درحوزه انرژی و گاز تربیت كرده به طوری كه نیروهای متخصص این كشور در بخش نفت وگاز سایر كشورها نیز فعالیت می كنند.
وزیر انرژی و صنایع ترینیداد و توباگو با یادآوری حضور فعال این كشور در جلسات متعدد جی.ئی.سی.اف، گفت: ترینیداد و توباگو آماده همكاری با سایر اعضای مجمع كشورهای صادركننده گاز برای ارتقای جایگاه این مجمع است.
اولیویر تاكید كرد: جی.ئی.سی.اف خود را متعهد به همكاری منطقه ای و بین المللی در حوزه انرژی می داند و آماده اجرای پروژه های مشترك با سایر اعضای این مجمع است.
وزیر انرژی و صنایع ترینیداد و توباگو خاطرنشان كرد: به دنبال تضمینی هستیم كه كشورهای تولیدكننده، بیشترین منافع را از صادرات این محصول كسب كنند.
سومین اجلاس سران مجمع كشورهای صادركننده گاز با حضور 9 رئیس دولت و به ریاست حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی، عصر امروز (دوشنبه) در سالن اجلاس سران در حال برگزاری است.
سومین اجلاس سران مجمع كشورهای صادركننده گاز (GECF) با حضور رئیسان جمهوری روسیه، عراق، بولیوی، ونزوئلا، گینه استوایی، نیجریه، تركمنستان و نخست وزیر الجزایر در سالن اجلاس سران برگزار می شود.
همچنین در این اجلاس فرستاده ویژه رئیس جمهوری آذربایجان، سالم البدری دبیركل سازمان كشورهای صادركننده نفت و آلدو فلورس كویرگان دبیر مجمع بین المللی انرژی حضور دارند.
حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی به عنوان رئیس اجلاس، در مراسم آغاز به كار سومین اجلاس سران مجمع كشورهای صادركننده گاز (GECF)، سخنرانی كرد.
سران كشورهای صادركننده گاز در جلسه امروز، مسایل مربوط به بازار جهانی گاز را مورد بررسی قرار خواهند داد. همچنین بیانیه پایانی سومین اجلاس سران GECF نیز پس از تایید اعضا، منتشر می شود.
كشورهای عضو مجمع صادركنندگان گاز، ٤٢ درصد از تولید گاز جهان، ٦٧ درصد از ذخایر گازی جهان، ٣٨ درصد از انتقال گاز با خط لوله و ٨٥ درصد از تجارت گازطبیعی مایع شده (ال.ان.جی) را در اختیار دارند.
كشورهای الجزایر، بولیوی، مصر، گینه استوایی، ایران، لیبی، نیجریه، قطر، روسیه، ترینیداد و توباگو، ونزوئلا و امارات، ١٢ عضو اصلی این مجمع جهانی به شمار می روند و هلند، نروژ، عراق، آذربایجان، عمان و پرو به عنوان اعضای ناظر در مجمع كشورهای صادركننده گاز حضور دارند.
اقتصام(3)**2022** 2023