۳ آذر ۱۳۹۴، ۱۰:۳۲
کد خبر: 81851492
T T
۰ نفر
بازار خرید و فروش خودروهای دست دوم همچنان در ركود

تهران - ایرنا - با اجرای طرح فروش خودروهای قسطی، خودروسازان داخلی بیش از 130 هزار دستگاه از محصولات خود را با استفاده از تسهیلات بانكی به فروش رساندند، اما بررسی بازار نشان می دهد همچنان بازار خرید و فروش خودروهای صفر كیلومتر و دست دوم در ركود قرار دارد.

به گزارش ایرنا، دولت حدود 2 هزار و 500 میلیارد تومان از منابع بانكی را برای فروش خودرو با استفاده از تسهیلات بانكی اختصاص داد تا بار دیگر شاهد رونق بازار خودرو در كشور باشیم.
ركود بازار خودرو از اواخر سال گذشته در كشور آغاز شد به طوری كه برخی از نمایشگاه داران در گفت وگو با ایرنا اعلام كردند كه آنها در طول هفته فقط 2 خودروی صفر كیلومتر به فروش می رسانند؛ این سبب شد كه دولت با بررسی راهكارهای كارشناسی برای تحریك بازار خودرو كشور، بسته اقتصادی خود را اجرایی كند.
همزمان با ركود نسبی بازار معاملات خودروهای صفر كیلومتر در كشور، خرید و فروش خودروهای دست دوم نیز به ركود رفت به طوری كه برخی از نمایشگاه داران تهران در طول هفته حتی موفق به فروش 3 خودرو دست دوم نیز نمی شدند.
یك كارشناس خرید و فروش خودروهای داخلی و خارجی در بازار تهران به خبرنگار ایرنا، گفت: هرچند خودروسازان در طرح فروش اقساطی خودرو بیش از 130 هزار دستگاه خودرو فروختند، اما بازار خودروهای صفر كیلومتر همچنان در ركود نسبی است و هنو تحركی در بازار دیده نمی شود.
حسن شفیعی افزود: همزمان با فروش اقساط خودرو به محض بسته شدن سایت خودروسازان، قیمت برخی از خودروها افزایش یافت به طوری كه قیمت پژو پارس با موتور تی.یو5(TU5) از 38 میلیون به 39 میلیون و 500 هزار تومان رسید.
وی افزود: قیمت پژو پارس دوگانه سوز نیز از 36 میلیون و 500 هزار تومان با 2 میلیون تومان افزایش به 38 میلیون و 500 هزار تومان، سواری پژو 205 تیپ5 از 26 میلیون و 500 هزار تومان به 37 میلیون 500 هزار تومان و قیمت ال 90 پارس خودرو از 37 میلیون و 500 هزار تومان به 38 میلیون و 500 هزار تومان افزایش یافت.
این كارشناس خرید و فروش خودروهای سواری یادآورشد: با آغاز فروش خودروهای اقساطی، عده ای به دنبال فروش خودروهای دست دوم خود در بازار بودند و این مساله حدود پنج درصد قیمت خودروهای دست دوم را در بازار كاهش داد، اما همچنان بازار خودروهای دست دوم همچنان راكد مانده است.
وی خاطرنشان كرد: هرچند خودروسازان داخلی هنوز خودروهای ثبت نامی را به خریداران تحویل نداده اند، اما این طرح، اندكی بازار را تحت تاثیر قرار داده است به طوری كه سبب شد با كم شدن مشتری، بازار خودرو بیشتر به طرف ركود كشیده شده است.
شفیعی تاكید كرد: در صورتی كه خودروسازان به قول خود عمل كنند و در موعد مقرر خودروهای قسطی را به خریداران تحویل دهند بازهم این مساله تاثیری بر بازار نخواهد داشت، زیرا خریداران حق فروش خودروهای اقساطی در بازار را ندارند.
در این طرح كه به منظور تحریك تقاضا در صنعت خودرو كشور اجرا شد، خودروسازان داخلی نسبت به فروش اقساطی خودروهای خود اقدام كردند تا شبكه بانكی كشور معادل 80 درصد قیمت خودروهای مورد نظر را به حساب خودروسازان واریز كند تا خریداران بتوانند خودروهای خود را تحویل بگیرند.
چندی پیش مدیرعامل اسبق ایران ‌خودرو نیز با اشاره به طرح فروش خودروهای اقساطی به مردم گفت: در این طرح خودروسازان ده‌ها هزار خودروی بدون مشتری خود را كه در پاركینگ هایشان انبار شده بود را به فروش رساندند تا بتوانند تا حدودی بدهیشان به قطعه سازان را پرداخت كنند.
داود میرخانی رشتی، با بیان اینكه دو خودروساز بزرگ كشور برای تولید یك میلیون 500 هزار خودرو در سال ظرفیت سازی كرده اند، یادآورشد: با توجه به اشباع بازار بهتر است خودروسازان داخلی این حجم تولید را فراموش كنند، زیرا مطالعه مراكز استراتژیك نشان می هد كه در كشور نباید سالی بیش از 800 هزار خودرو تولید كرد.
به گفته میرخانی، ماموریت جدید خودروسازان پس از موفقیت در فروش خودروهای انبار شده این است كه كیفیت را بالا ببرند، به دنبال محصولات جدید باشند و برای همیشه خط تولید خودروهایی كه طراحی و تكنولوژی آنها مربوط به 30 سال پیش است را جمع آوری كنند.
به گفته مشاور انجمن خودروسازان، طبیعتا خودروسازان از اعطای وام 25 میلیون تومانی بسیار خرسندند چون برای خودروهای انبار شده آنان مشتری پیدا شد و آنها توانستند از این محل درآمدی زیادی را برای پرداخت بدهی خود كسب كنند.
میرخانی تصریح كرد: پیام اصلی وام 25 میلیونی به اقتصاد ایران این بود كه مشكل كمبود تقاضای صنعت خودرو ناشی از كوچك‌ شدن سفره‌های مردم است و تا وضع عمومی اقتصاد بهبود نیابد در صنایع بزرگی همچون خودرو بهبودی حاصل نخواهد شد.
كارشناسان اقتصادی معتقدند، در میان تمام دلایل ركود بازار خودرو، كمبود نقدینگی و كاهش قدرت خرید مردم اصلی ترین دلیل افت خرید و فروش خودرو در ماه های گذشته بوده است، لذا اختصاص 25 میلیون تومان تسهیلات برای خرید خودروهای صفر كیلومتر توان مالی بسیاری از متقاضیان خرید خودرو را افزایش داد.
همزمان با فروش اقساطی خودرو، بانك مركزی نیز به وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام كرد، بانك ها تنها می توانند تسهیلات 110 هزار دستگاه را پرداخت كنند و شبكه بانكی نمی تواند منابع مالی مورد نیاز بیش از 110 هزار دستگاه خودرو را تامین كند.
به گفته یك فعال بازار خرید و فروش خودرو، هم اكنون قیمت خودروهای صفر كیلومتر داخلی در بازار با قیمت كارخانه ای آن برابر می كند و برخی از فروشندگان به دلیل نیاز به وجه نقد، خودروهای خود را در بازار به كمتر از قیمت كارخانه به فروش می رسانند.
شفیعی با اشاره به ركود بازار خرید و فروش خودرو یاد آورشد: قیمت خودرو های صفر كیلومتر و دست دوم پیش و بعد از اجرای طرح فروش اقساطی خودرو آنچنان در بازار تاثیرگذار نبوده و همچنان شاهد ركود نسبی معاملات هستیم كه از مدتها پیش در بازار آغاز شده است.
این كارشناس خرید و فروش خودرو در بازار تهران معتقد است: با توجه به فروش اقساطی خودرو و فروش عادی خودروسازان داخلی، احتمال اینكه خودرو سازان نتوانند به موقع به تعهداتشان عمل كنند وجود دارد كه این مساله می تواند به كمبود خودرو در بازار دامن بزند.
هم اكنون قیمت یك دستگاه خودرو پارس سال پلاك شده در بازار حدود 36 میلیون تومان است و قیمت خودرو سواری پژو تیپ5 به 37 میلیون و 500 هزار تومان رسیده و پراید پلاك شده در بازار نیز به قیمت 19 میلیون و 800 هزار تومان معامله می شود.
همچنین قیمت یك دستگاه پراید هاچ بك 111 در بازار به 20 میلیون و 500 هزار تومان رسیده است.
یك دستگاه پژو 206 تیپ2 در بازار اكنون 33 میلیون تومان قیمت گذاری شده است و خودرو سواری ال90 ایران خودرو پلاك شده نیز 37 میلون و 500 هزار تومان قیمت دارد؛ ضمن اینكه سواری تیبا 23 میلیون و 500 هزار تومان و مدل هاچ بك پلاك شده آن 25 میلیون و 700 هزار تومان قیمت گذاری شده است.
شفیعی در ادامه با اشاره به بازار خرید و فروش خودروهای خارجی نیز گفت: بازار خرید و فروش خودروهای خارجی همانند خودروهای داخلی در ركود است، اما پیش بینی می شود به توجه به نزدیكی ماه های پایانی سال، به تدریج شاهد افزایش خرید و فروش خودرو همانند سال های گذشته در این ایام باشیم.
این كارشناس بازار خودرو تاكید كرد: اگر خرید و فروش خودروهای داخلی و خارجی در روزهای پایانی سال اندكی افزایش یابد در این صورت شاهد رونق در بازار خواهیم بود كه مدتهاست در ركود مطلق و ركود نسبی به سر می برد.
به گفته وی، هم اكنون یك دستگاه خودرو شاسی بلند سانتافه فول 2016 به قیمت 197 میلیون تومان به بازار عرضه شده و خودرو سواری كیا اپتیما فول 2016 نیز در بازار 163 میلیون تومان قیمت گذاری شده است.
خودرو شاسی بلند توسان فول و ای ایكس 35 هیوندای فول در بازار 155 میلیون تومان قیمت دارد؛ خودرو شاسی بلند اسپورتچ فول شركتی 2016 و سوناتا ای اس شركت نیز به قیمت 160 میلیون تومان در بازار خرید و فروش می شوند؛ ضمن اینكه قیمت یك دستگاه تویوتا شاسی بلند راو 2015 در بازار، 204 میلیون تومان قیمت گذاری شده است.
صنعت خودرو به عنوان یكی از صنایع بزرگ كشور فعالیت 60 صنعت تولیدی دیگر به دنبال دارد و ركود بازار و كاهش فروش خودرو خسارت زیادی را به خودروسازان و این صنایع وارد می كند.
هم اكنون به طور متوسط بیش از چهار هزار دستگاه خودرو روزانه در كشور تولید می شود و كاهش فروش آنها كه خسارت جبران ناپذیری به خودروسازان و صنایع وابسته آن وارد می كند.
با آغاز تحریم های ظالمانه غربی ها علیه اقتصاد ایران، صنعت خودروسازی كشور متحمل خسارات فراوانی شد به طوری كه در سال 1391 میزان تولید خودرو كشور از یك میلیون و 650 هزار دستگاه به 700 هزار دستگاه كاهش یافت.
طبق برنامه ریزی های انجام شده در پایان سال 94 خودروسازان داخلی تولید یك میلیون و 100 هزار دستگاه خودرو را در كشور هدفگذاری كرده اند و اگر نتوانند آن را در بازارهای داخلی و خارجی به فروش برسانند در این صورت متحمل خسارت زیادی خواهند شد.
اقتصام(5)1108 ** 2023
۰ نفر