۳ آذر ۱۳۹۴، ۲۰:۴۷
کد خبر: 81852646
T T
۰ نفر
40 درصد انحراف طرح هاي شهري مربوط به عملكرد شهرداري ها است

تهران - ايرنا - معاون معماري و شهرسازي وزير راه و شهرسازي گسترش تراكم فروشي ساختمانها را مورد انتقاد قرار داد و گفت: بررسيها نشان مي دهد كه 40 درصد انحراف طرح هاي شهري توسط شهرداري‌ها انجام شده و بخشي از ايرادها مربوط به تهيه طرحها است .

به گزارش ايرنا، پيروز حناچي روز سه شنبه در ميزگرد تخصصي برنامه ‌ريزي شهري- سياستگذاري زمين در پانزدهمين همايش سياست‌هاي توسعه مسكن در ايران، افزود: سرانه پيش بيني شده در طرح‌هاي توسعه شهري 82 درصد است و در بخش تجاري و خدمات انتفاعي 53 درصد و براي خدمات ورزشي 60 درصد منظور شده و اين وضعيت نشان مي دهد كه بهره‌وري طرح‌ها مناسب نيست.
وي تاثير طرح‌هاي توسعه و عمران در وضعيت فعلي شهرهاي مختلف كشور را يادآور شد و گفت: بخشي از ايرادها كه به طرح‌هاي تهيه شده در معاونت معماري و شهرسازي وارد است، اما بخش عمده‌اي نيز به شيوه مديريت آن ارتباط پيدا مي‌كند.
حناچي افزود: براساس ارزيابي طرح‌ها از نسل قديم آنها (طرح جامع) و نيز نسل جديد در طرح‌هاي راهبردي و ساختاري بخش عمده ايراد متوجه طرح‌ها نيست در تراكم‌ها و سرانه‌هاي خدماتي، شبكه‌هاي دسترسي و خدمات عمومي، علت عدم دسترسي به اهداف عوامل مختلفي هستند كه بيشتر آنها به شيوه مديريت مربوط مي شود.
اين مقام مسئول گفت : طرح‌هاي توسعه و عمران شهري نشان مي‌دهند كه پيش‌بيني‌هاي جمعيتي تا 70 درصد اشتباه است و به بيان ديگر، طرح‌هايي كه پس از انقلاب تهيه شد به دليل آنكه مديران تجربه رشد جمعيت 3.5 درصد را داشتند و بعدها اين جمعيت به شدت كاهش پيدا كرد و تا 1.29 درصد رسيد و افق بلندي را پيش‌بيني ‌كرد كه در عمل با شكست مواجه شد.
معاون وزير راه و شهرسازي گفت: آنچه در زمينه تراكم ساختماني در طرح‌هاي عمراني پيش‌بيني شده ، تحقق نيافت و وابستگي منابع مالي شهرداري‌ها به تراكم فروشي نيز در طي سالهاي گذشته از جمله عوامل مهم و نامطلوبي است كه قابل تداوم نيست.
حناچي خاطرنشان ساخت :برنامه ‌ريزي شهري دو الگوي طرح‌هاي جامع و الگوهاي ساختاري و راهبردي را تجربه كرده و شهرهايي كه بر اساس الگوهاي ساختاري قرار بود شكل گيرند به دليل آنكه در يك دهه نظارتي صورت نگرفت، تشكيل نشدند .
براساس اين گزارش ، زهره داودپور مديركل دفتر طرح‌هاي كالبدي وزارت راه و شهرسازي نيز در اين ميزگرد اظهار داشت : سكونتگاه‌هاي رسمي مي‌تواند وضع موجود شهرها توسعه آنها يا شهرهاي جديد را نمايان كنند.
وي افزود: تحولات جمعيتي از سال 35 تا 90 نشان مي دهد كه 30 درصد از جمعيت شهرنشين معادل 6 ميليون نفر تا سال 90 به 70 درصد رسيد و 48 ميليون نفر از آنها امروز در شهرها زندگي مي‌كنند و در طي اين سالها ، جمعيت شهرنشين هشت برابر افزايش پيدا كرده است.
داودپور اضافه كرد: بخشي از افزايش جمعيت شهرنشين مربوط به تغييرنام روستا به شهر است ، تعداد روستاهايي كه در دهه گذشته به شهرها اضافه شد نشان مي‌دهد كه شهرنشيني ما در شهرها نبود، بلكه به نقاط روستايي، نام شهر نهاده شد .
وي گفت: برخي از نقاط كشور تراكم جمعيت فراواني وجود دارد بطوري كه اين جمعيت در سال 1390 از يك‌ هزار و 147 شهر، 9 شهر بيش از يك ميليون نفر، 6 شهر بين 500 هزار تا يك ميليون نفر جمعيت، 500 شهر بين 250 تا 500 هزار نفر جمعيت و 56 شهر بين 100 تا 250 هزار نفر جمعيت داشت.
به گفته اين مقام مسئول ، حدود 845 شهر فعلي بالغ بر 20 هزار نفر جمعيت دارند كه اين شهرها يا جمعيت خود را در طي زمان از دست داده اند و يا نقاط روستايي است كه تبديل به شهر شده اند.
پانزدهمين همايش سياست هاي توسعه مسكن در ايران با حضور متخصصان و كارشناسان روزهاي دوم وسوم آذر ماه سال جاري در پرديس هنرهاي زيباي دانشگاه تهران برگزار شد.
اقتصام(3)1108 ** 1559