رییس جمهورسابق لبنان : جمهوری اسلامی ایران الگویی برای گفت وگو و منطق و حكمت است

بیروت – ایرنا - « میشل سلیمان» رئیس جمهورسابق لبنان با تاكید به این كه « گردش و انتقال قدرت باید در همه كشورهای منطقه بدون استثنا صورت گیرد و معیار رای و انتخاب مردم باشد»، گفت كه جمهوری اسلامی ایران الگویی برای گفت وگو و منطق و حكمت است.

سلیمان در گفت وگوی اختصاصی با ایرنا با بیان این كه « انتظار دارد با حزب الله لبنان روابطی خوب و سازنده داشته باشد»، گفت : من ضد رژیم صهیونیستی و حامی مقاومت هستم.
وی با تشریح ناگفته هایی از دوران ریاست جمهوری خود گفت كه با رفع تحریم ها از ایران ، لبنان باید سلاح های ایرانی را دریافت كند.
رییس جمهورسابق لبنان اگرچه حدود دو سال قبل با « بعبدا»كاخ ریاست جمهوری این كشور وداع كرد اما همچنان نسبت به مسائل داخلی و جهانی اهتمام ویژه ای از خود نشان می دهد.
سیاستمداری كه روزی با توافق گروه های داخلی و كشورهای منطقه ای و بین المللی به عنوان دوازدهمین رئیس جمهوری لبنان انتخاب شد، شش سال بعد در حالی با این منصب وداع كرد كه با موضع گیری ها و نقش آفرینی های خود، موجب بروز برخی دو دستگی ها و اختلاف ها در لبنان شده بود.
میشل سلیمان به دلیل شش سال تجربه ریاست جمهوری كه ركورددار سفرهای خارجی در بین روسای جمهور لبنان است، بی تردید این گنجینه اطلاعات حرف های زیادی برای گفتن دارد.
دوران ریاست جمهوری میشل سلیمان با رویدادها و تحولات مهم منطقه ای همزمن شد و همین كافی است كه او به یك شاهد عینی برخی از این تحولات تبدیل شود.
اوضاع امنیتی لبنان به ویژه پس از انفجار تروریستی انتحاری اخیر در منطقه برج البراجنه در ضاحیه جنوبی بیروت كه به شهادت 44 انسان بی گناه و زخمی شدن بیش از 240 تن منجر شد، نخستین موضوع مهمی بود كه در ابتدای گفت وگوی اختصاصی ایرنا با میشل سلیمان در خانه او در منطقه بعبدا با چشم اندازی مشرف بر پایتخت لبنان به آن پرداخته شد.
به نظر می رسد رئیس جمهور سابق لبنان با وجود انفجارتروریستی انتحاری اخیر، از اوضاع امنیتی لبنان آسوده خاطر است و به همراه دستیارانش سرگرم رتق و فتق امور جاری خود است به ویژه این كه گفته می شود سرگرم راه اندازی یك تشكل سیاسی با نام « دیدار جمهوری» است تا همچنان در عرصه سیاسی لبنان حاضر باشد.
وی اعتقاد راسخ دارد كه تروریسم در خاك لبنان قادر به تشكیل امارت و پایگاه نیست، چون اغلب طوائف لبنانی به ویژه اهل سنت معتدل با آنها مخالفند و این مسئله باعث می شود خیلی زود دست تروریست ها رو و با دستگیری عناصر تروریستی، باندهای خفته آنها در لبنان متلاشی شود.
میشل سلیمان درهمین رابطه به یكپارچگی ملی علیه تروریسم و نیز نقش مهم و بسیار بزرگ دستگاه های امنیتی لبنان اشاره كرد كه زمینه پیگرد تروریست ها و متلاشی شدن باندهای تروریستی را فراهم می كند.
شاید بتوان گفت یكپارچگی و وحدت داخلی درباره مبارزه با تروریسم تقریبا در هیچ یك از مسائل سیاسی لاینحل بحران مشاهده نمی شود.
رئیس جمهورسابق لبنان معتقد است كه راه حل ساده ای برای حل مشكلات لبنان وجود دارد و آن تمسك به قانون اساسی و میزان دانستن آن برای عمل است.
با توجه به این راه حل، وی از نمایندگان پارلمان لبنان خواست تا با حضور در مجلس، رییس جمهوری سیزدهم این كشور را انتخاب كنند.
سلیمان با تاكید بر لزوم پایان یافتن وضعیت نابسامان بی سابقه كنونی، به قضیه انتخاب سلیمان فرنجیه به عنون رئیس جمهوری لبنان در دهه هفتاد قرن گذشته اشاره كرد كه تنها با تفاوت یك رای توانست بر رقیب خود پیروز شود.
وی ادامه خلاء در كرسی ریاست جمهوری و بسته ماندن درهای بعبدا را عامل ایجاد بحران های متعددی به ویژه تمدید پارلمان و تعطیلی دولت لبنان دانست.
سلیمان با استقبال از ابتكار عمل سید حسن نصرالله دبیركل حزب الله برای دستیابی به راهكاری سیاسی به منظور حل و فصل مشكلات اظهار داشت: این ابتكار عمل باید از مدت ها پیش مطرح می شد تا مسائل از طریق آن حل شود و با این وجود انتخاب رئیس جمهور مهمترین مسئله ای است كه باید در شرایط كنونی به دنبال حل پرونده آن باشیم.
به اعتقاد رئیس جمهور سابق لبنان، این ابتكار عمل باید به سئوالاتی درباره نحوه تصویب قانون انتخابات، چگونگی و مبنای تشكیل دولت و توافق بر اصول كلی انتخاب رئیس جمهور پاسخ دهد.
گذشته از این سئوالات، سلیمان معتقد است این ابتكارعمل باید فضای مثبتی را ایجاد كند كه زمینه ساز یافتن راه حل برای همه مشكلات لبنان شود.
وی درعین حال مدعی شد كه حزب الله و ژنرال میشل عون رییس فراكسیون تغییر و اصلاح در پارلمان مسئول انتخاب نشدن رئیس جمهوری جدید هستند زیرا به اعتقاد او حضورنیافتن در صحن مجلس مانع از دستیابی به حد نصاب لازم تعداد نمایندگان برای انتخاب رئیس جمهور می شوند.
سلیمان تحریم جلسات پارلمان برای انتخاب رئیس جمهور را در تعارض با دموكراسی و وظایف قانونی نمایندگان دانست.
از سخنان رئیس جمهور سابق لبنان به خوبی می توان به اختلاف وی با حزب الله پی برد.
وی منكر این مسئله نیست اما درعین حال آرزو می كند كه رابطه خوبی با حزب الله داشته باشد.
سلیمان اختلاف درباره بیانیه بعبدا را عامل اصلی فاصله افتادن بین او و حزب الله می داند.
به گفته سلیمان حزب الله مخالف گنجاندن بیانیه بعبدا در بیانیه هیات دولت لبنان به نخست وزیر تمام سلام بود.
رئیس جمهور سابق لبنان از بیانیه بعبدا كه برآنچه سیاست بی طرفی لبنان خوانده می شود، به عنوان دستاورد بزرگ خود در پایان دوران ریاست جمهوری اش یاد كرد و گفت كه در صورت اجرای این بیانیه، لبنان از درگیری های محورهای خارجی دور می ماند.
سلیمان در همین پارچوب ا ابراز امیدواری كرد كه ابتكار عمل پیشنهادی سید حسن نصرالله با بازگشت حزب الله از سوریه و دست كشیدن از جنگ با تروریست های تكفیری همراه شود.
وی در پاسخ به این سئوال كه چه طور می توانید با حضور حزب الله در سوریه برای جنگ با تروریسم و حمایت از لبنان مخالفت كنید در شرایطی كه بیشتر كشورهای منطقه و جهان در این جنگ برای حمایت از تروریست های تكفیری ورود كرده اند، مدعی شد: حزب الله برای حمایت از نظام سوریه به این كشور رفته است اما دیگران به دنبال مبارزه با داعش هستند.
با این همه این سئوال همچنان باقی می ماند كه بدون اقدام پیش دستانه حزب الله چه كسی می توانست در مقابل موج تروریسم از لبنان حمایت كند؟
سلیمان با اعتراف به این كه حزب الله را مسبب حمله های داعش علیه لبنان نمی داند اما با این وجود اصرار دارد كه حضور حزب الله در سوریه به ضرر لبنان تمام شده است.
وی ضمن اعتراف به وجود تروریست ها در لبنان اما شمار آنها را اندك ارزیابی كرد و گفت: بیانیه بعبدا برای این بود تا جلوی نفوذ و گسترش تروریسم در لبنان را بگیرد و ارتش هم دستور مقابله با تروریست ها را داشته است.
سلیمان به دوره فرماندهی خود در ارتش لبنان و تجربه اش در جنگ با گروه های تكفیری موجود در منطقه الضنیه و اردوگاه نهرالبارد اشاره و ادعا كرد كه به همین خاطر و به دلیل مواضعش هنوز از سوی عناصری تهدید جانی می شود.
رئیس جمهور سابق لبنان در خصوص مبارزه با تروریسم ترجیح می دهد ، هرگونه اقدامی در این چارچوب، بین المللی و تحت پوشش سازمان ملل انجام گیرد.
سلیمان راه حل مطلوب را تشكیل ارتشی با محوریت كشورهای عربی برای مبارزه با داعش و ریشه كن ساختن آن می داند.
نقش روسیه در جنگ علیه تروریسم در سوریه مسئله دیگری است كه سلیمان به آن اشاره كرد.
وی با بیان این كه موضع روسیه برای وی قابل درك است ،گفت: روسیه برای دفاع از خود وارد این جنگ شده است چراكه تاكنون حدود 4000 جنگجو از شمال قفقاز به سوریه رفته و به داعش پیوسته اند.
رئیس جمهور سابق لبنان در پاسخ به این سئوال كه تروریست ها چه طور وارد خاك سوریه شده اند، گفت: بی تردید ورود اینها به سوریه نتیجه یك توطئه و همدستی برخی كشورها است.
او حاضر نشد از این كشورها نام ببرد.
سلیمان ضمن اصرار بر لزوم مبارزه با گروه داعش به عنوان دشمن تمدن و فرهنگ، مخالفت خود را با این منطق كه تضعیف داعش منجر به فرصت یافتن نظام سوریه خواهد شد، ابراز داشت.
وی افزود: من از همان ابتدای بحران سوریه قائل به راه حل سیاسی برای این بحران بودم و در گفت وگو با مقامات برخی كشورهای مرتبط با این پرونده پیشنهاد دادم كه بشار اسد تا پایان دوره ریاست جمهوری خود در منصبش باقی بماند و درباره این مسئله در انتخابات بعدی تصمیم گیری شود.
رییس جمهور سابق لبنان با اشاره به اصل انتقال و گردش قدرت اشاره كرد و گفت كه گردش و انتقال قدرت باید در همه كشورهای منطقه بدون استثنا صورت گیرد.
سلیمان در همین چارچوب به جمهوری اسلامی ایران به عنوان یك الگو اشاره كرد و با تقدیر از رهبر معظم انقلاب اسلامی ، حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران را « مرد گفت وگو ، حكمت و منطق » خواند كه توانست دستاورد بزرگی همچون توافق هسته ای با گروه 1+5 را رقم بزند.
وی با تاكید بر لزوم گفت وگو بین تهران و ریاض خاطرنشان كرد كه كشورهای همسایه عقائد ، فرهنگ و دین مشترك دارند و برای حل مشكلات راه دیگر به جز گفت وگو پیش روی آنها نیست.
سلیمان اختلافات فی مابین را در چارچوب تنش های مرحله ای دانست كه به محض آغاز گفت وگوها بین دو طرف به سرعت رنگ می بازد و خاتمه پیدا می كند.
وی برخی تلاش ها برای دشمن جلوه دادن ایران برای جهان عرب را بی اهمیت دانست و آن را موضعی منفعلانه شمرد كه در بین ملت های عربی هیچ جایگاهی ندارد.
رئیس جمهوری سابق لبنان تاكید كرد: ایران كشوری مهم و بزرگ در منطقه است و می تواند در زمینه ایجاد ثبات در خاورمیانه نقش اساسی ایفا كند.
سلیمان با استقبال از گفت وگو و تقویت روابط بین ایران و لبنان، به پنج سفری اشاره كرد كه در دوره شش ساله ریاست جمهوری خود از ایران داشته است. وی تفاهم نامه های اقتصادی بین دو كشور را ذخیره مفیدی برای آینده لبنان دانست و ابراز امیدواری كرد كه پس از رفع كامل تحریم های اقتصادی ایران، شاهد اجرای این تفاهم نامه ها باشیم.
رئیس جمهوری سابق لبنان همچنین منكر هرگونه پیشنهاد از سوی ایران برای تجهیز و تسلیح ارتش لبنان در دوران ریاست جمهوری خود شد.
سلیمان اما در رابطه با سرنوشت هبه های سه و یك میلیارد سعودی ها برای تجهیز ارتش لبنان به انواع سلاح ها، ابراز اطمینان كرد كه با وجود تاخیر صورت گرفته، این هبه همچنان به قوت خود باقی است.
وی تاخیر در ارسال سلاح ها را با گذشت حدود دو سال از اعلام آن امری طبیعی و مربوط به اقدامات لوجستیك و تداركاتی دانست و گفت: رسیدن این هبه به لبنان قدری به زمان لازم دارد چرا كه ارتش لبنان سلاح های جدید درخواست كرده و تهیه و ساخت چنین سلاح هایی در فرانسه نیاز به زمان دارد.
با وجود این كه نگاه خوش بینانه ای در لبنان نسبت به سرنوشت این هبه وجود ندارد، سلیمان تاكید كرد كه « علی عواض عسیری» سفیر سعودی ها در بیروت به وی گفته كه كارها در روال طبیعی خود قرار دارد و فرانسوا اولاند رئیس جمهور فرانسه نیز گفته است كه بعداز ساخته شدن سلاح ها، آنها را تحویل ارتش لبنان می دهد.
رئیس جمهوری سابق لبنان ادعا كرد كه آخرین بار برای عرض تسلیت به مناسبت درگذشت عبدالله بن عبدالعزیز پادشاه سابق سعودی به ریاض رفته و از آن زمان تاكنون با گروه جدید حاكمان سعودی تماس و ارتباط نداشته است.

** متن كامل گفت وگوی ایرنا با رئیس جمهور سابق لبنان
ایرنا: ارزیابی شما ازاوضاع سیاسی و امنیتی لبنان به ویژه بعد از بازگشت موج حملات تروریستی چیست؟
سلیمان: شكی نیست كه تروریسم به موضوعی جهانی تبدیل شده و مختص لبنان و یا كشوری دیگر نیست، اقدامات تروریستی در تمام دنیا رواج پیدا كرده است. اما سئوال این است كه آیا تروریسم قادر به تشكیل امارت ، پایگاه و ولایت داعشی در خاك لبنان هست و یا نه؟
جواب منفی است و هرگز این اتفاق نخواهد افتاد، ممكن است در این گوشه و آن گوشه دست به انفجارهای تروریستی انتحاری بزنند اما قادر نیستند و قادر نخواهند بود حكومت داعشی درهیچ منقطه ای از لبنان برپا كنند.

ایرنا: می گویید تروریست های تكفیری در لبنان پایگاه ندارند اما پیوسته اخباری از بازداشت تروریست ها می شنویم.
سلیمان: برای همین است كه می گویم آنها موفق نخواهند شد، چون دستشان رو شده است. اكنون مشخص شده كه گروه های تروریستی در لبنان از پایگاه مردمی برخوردار نیستند، آنها در بین غیر سنی ها قطعا و بدون شك هیچ پایگاهی ندارند و در میان اهل سنت نیز سنی های معتدل كه اكثریت طائفه سنی لبنان را تشكیل می دهند با آنها مخالف هستند.
تروریست ها ممكن است در برخی مناطق لبنان نفوذ كرده و باند و پایگاهی برای خود تشكیل دهند مثل بااندی كه در منطقه اشرفیه بیروت شاهد بودیم، اما به طور حتم مردم اشرفیه به هیچ عنوان موافق آنها نیستند و این مسئله باعث می شود خیلی زود دستشان رو شده و با دستگیری عناصر تروریستی، باندهای آنها نیز در لبنان متلاشی شود.

ایرنا: آیا از اوضاع امنیتی در لبنان آسوده خاطر هستید؟
سلیمان: هیچ كشوری در دنیا وجود ندارد كه از حیث امنیتی آسوده خاطر باشد، نه تنها ما، بلكه در فرانسه ، سوریه ، مصر ، ایران و روسیه نیز نمی توان از این حیث خاطر جمع بود.
هركسی به نحوی با تروریسم درگیر است. اما می توانیم ادعا كنیم كه در لبنان همبستگی ملی در مقابل تروریسم وجود دارد و این بدان معناست كه گروه داعش مورد قبول لبنانی ها نیست و نهادهای امنیتی نقش مهمی در تعقیب باندهای خفته تروریستی و فروپاشی آنها ایفا می كنند.

ایرنا: لبنان بیش از 500 روز است كه با خلاء ریاست جمهوری مواجه است و دولت ، پارلمان و موسسات قانونی كشور در حالت نیمه تعطیل به سر می برند. نظرتان در این باره چیست؟
سلیمان: به نظر من قوانین لبنان راه حل را در خود دارد، اگر قانون اساسی به طور صحیح و درست پیاده شود شاهد تعطیلی نخواهیم بود.
اجرای قانون اساسی این است كه نمایندگان در مجلس حاضر شوند و رئیس جمهور را انتخاب كنند.
چند نامزد وجود دارد، در انتخابات مختلف كسی كه اكثریت را كسب می كند رییس جمهوری می شود. در گذشته شاهد بودیم كه سلیمان فرنجیه با تفاوت تنها یك رای به ریاست جمهوری لبنان رسید.
این طور نبود كه قبلا توافق كنند چه كسی را می خواهند انتخاب كنند تا تصمیم بگیرند سپس در مجلس حاضر شوند، این رویه بر خلاف دموكراسی است. ارزش قائل شدن برای مجلس به این نیست كه در بیرون مجلس توافق كنیم و بعد بگوییم می خواهیم فلانی رئیس جمهور شود.
قانون اساسی ما را از تعطیلی نجات می دهد، نخست وزیر نقش خاص خود را دارد اما نقش نخست وزیر با وجود رئیس جمهوری تعریف می شود و معنا پیدا می كند.
نیازی نبود دوره كنونی نمایندگان پارلمان تمدید شود، اما به خاطر نگرانی از وضعیت امنیتی كشور و عدم انتخاب رئیس جمهور شاهد تمدید مجلس بودیم وه همه به خاطر این است كه به قانون احترام نمی گذاریم.

ایرنا: در مورد بیانیه بعبدا و سیاست بی طرفی لبنان بگویید، آیا با این سیاست تروریست ها به لبنان حمله نخواهند كرد و این سیاست را محترم می شمارند؟
سلیمان: در مورد بیانیه بعبدا تفسیرهای غلطی صورت می گیرد، هدف بیانیه بعبدا دور نگه داشتن لبنان از درگیری ها محورهای خارجی و در امان ماندن كشور از پیامدهای احتمالی بود.
سیاست بی طرفی بر اساس یك تصمیم انجام می گیرد، در شورای امنیت سازمان ملل برخی كشورها موافق و برخی هم مخالف یك موضوع هستند و یك عده هم بی طرف می مانند. به عنوان مثال ما در قضیه تصویب تحریم ها علیه ایران در شورای امنیت برای نخستین بار اعلام بی طرفی كردیم در حالی كه فشارهای زیادی بر ما وارد می شد تا به این تحریم ها رای مثبت بدهیم.
در داخل لبنان این درخواست وجود داشت كه با تحریم ها مخالفت كنیم اما من پیشنهاد دادم كه ما در این قضیه بی طرف بمانیم.
این موضع گیری به نفع هر دو طرف بود، هم ایران و هم كشورهایی كه برای تحریم ایران بر ما فشار می آوردند از موضع ما ابراز رضایت كردند.

ایرنا: پس از حملات تروریستی علیه فرانسه و روسیه در پاریس و شرم الشیخ مصر و انفجارهای تروریستی انتحاری اخیر در ضاحیه جنوبی بیروت، آیا می توان گفت كه فرانسه و روسیه اجازه دارند با تررویسم وارد جنگ شوند اما حزب الله حق ندارد؟
سلیمان ادعا كرد: حزب الله برای حمایت از نظام سوریه به این كشور رفته اما طرف های دیگر به دنبال مبارزه با داعش هستند.
با این همه این سدوال باقی می ماند كه بدون اقدام پیش دستانه حزب الله چه كسی می توانست در مقابل موج تروریسم از لبنان حمایت كند؟ سلیمان با این كه حزب الله را مسبب حمله های داعش علیه لبنان نمی داند اما بازهم اصرار دارد كه حضور حزب الله در سوریه برای جنگ علیه تروریسم به نفع لبنان نیست.
وی افزود: ما باید با داعش مبارزه كنیم اما نه در كنار نظام سوریه، داعش باید ریشه كن شود اما این بدان معنا نیست كه از نظام سوریه حمایت كنیم، ما جنگ علیه تروریسم را در چارچوب ائتلاف بین المللی و بر اساس تصمیم جهانی قبول داریم، من موافق ائتلاف عربی برای مبارزه با داعش هستم اما با سیاست تكروی مخالف می باشم.

ایرنا: حزب الله هنگام ورود به سوریه اعلام كرد كه تیم مقابل پیش از ورود نیروهای حزب الله به صورت مخفیانه سلاح و تروریست به سوریه می فرستاد. كشتی لطف الله 2 با محموله سلاح در همین چارچوب توقیف شد.
سلیمان : باید منطقی باشیم ، آیا كشتی لطف الله 2 را نیروهای ارتش توقیف نكردند اما با این وجود من نمی گویم كه حزب الله با رفتن به سوریه، عامل جلب تروریستها به لبنان بوده است.
وی ضمن اعتراف به وجود تروریست ها در لبنان اما شمار آنها را اندك ارزیابی كرد و گفت: بیانیه بعبدا برای این بود تا جلوی نفوذ و گسترش تروریسم در لبنان را بگیرد و ارتش هم دستور مقابله با تروریست ها را داشته است.
سلیمان به دوره فرماندهی خود در ارتش لبنان و تجربه اش در جنگ با گروه های تكفیری موجود در منطقه الضنیه و اردوگاه نهرالبارد اشاره و ادعا كرد كه به همین خاطر و به دلیل مواضعش هنوز از سوی عناصری تهدید جانی می شود.

ایرنا: نظرتان درباره اعلام جنگ روسیه علیه تروریسم در سوریه چیست؟
سلیمان: موضع روسیه برای من قابل درك است ، روسیه برای دفاع از خود وارد این جنگ شده است چرا كه تاكنون حدود 4000 جنگجو از شمال قفقاز به سوریه رفته و به داعش پیوسته اند.

ایرنا: ایران و روسیه بارها اعلام كرده اند كه با انتخاب مردم سوریه موافقند، ایران در وین بر این مسئله تصریح كرد اما بعضی كشورها می گویند ما باید از طرف مردم سوریه انتخاب كنیم.
سلیمان: نظام های دموكراتیك گردش و انتقال قدرت را در داخل خود دارند، همه كشورها مرزهایی را برای سلطه تعریف می كنند، یك نفر نمی تواند به مدت طولانی در راس یك حكومت باقی بماند.
زمانی كه اصل گردش و انتقال قدرت در یك نظام مراعات نشود دیكتاتوری به وجود می آید.
من مخالف انتخابات آزاد درهیچ كشوری نیستم، اما برای برقراری دموكراسی باید گردش قدرت اتفاق بیفتد.

ایرنا: برخی كشورها كه به دنبال تغییر نظام و برقراری دموكراسی در سوریه هستند به هیچ یك از اصول دموكراسی پایبند نیستند حتی شاهد برگزاری یك انتخابات در این كشورها نبوده ایم.
سلیمان: نظام سوریه كه نظام دموكراتیكی به شمار می آید باید اصل گردش قدرت را رعایت كند، نباید یك فرد رییس جمهور دائم و در راس قدرت باشد.

ایرنا : آیا از برخی كشورهای منطقه كه اصلا هیچ نشانه ای از دموكراسی مانند انتخابات در آنها دیده نمی شود و از گروه های تروریستی حمایت می كنند ، آیا ادعای برقراری دموكراسی در سوریه و ضرورت گردش قدرت را می پذیرید؟
سلیمان : درهمه كشورهای منطقه بدون استثناء باید گردش و انتقال قدرت صورت گیرد و مردم حق انتخاب داشته باشند ، دموكراسی برقرار باشد و این ها ضروری است.

ایرنا: پس از حوادث تروریستی پاریس و موضع گیری كشورهای حاضر در نشست گروه 20 در تركیه آیا فكر می كنید جنگ با تروریسم وارد مرحله جدی تری شده است؟
سلیمان: قطعا همینطور است، معتقدم زمان آن رسیده كه در چارچوب سازمان ملل موضعی جدی تر از خود نشان دهیم. باید ارتش های مشترك با محوریت كشورهای عربی تشكیل داد تا با گروه داعش تا ریشه كن ساختن كامل آن مبارزه شود.

ایرنا: داعش از چه راهی نفت می فروشد؟
سلیمان: این اقدام داعش با همدستی كشورهای دیگر انجام می گیرد، طبق مداركی كه روس ها منتشر كرده اند برخی كشورها و طرف های خارجی و برخی گروه ها با داعش همدست هستند.

ایرنا: به نظر شما تروریست ها چطور وارد سوریه می شوند؟
سلیمان: به طور دقیق نمی توانم بگویم از چه راهی وارد می شوند اما عده ای با آنها در این زمینه همكاری می كنند.
بی تردید ورود اینها به سوریه نتیجه توطئه و همدستی برخی كشورها است.
من پیشتر به رئیس جمهور فرانسه گفتم كه باید به فكر ریشه كن كردن داعش باشید، گفتم اگر فكر می كنید بهتر است برای مقابله با نظام سوریه اجازه دهید داعش در برخی مناطق باقی بماند، این بیشتر به یك جوك شبیه است. باید با داعش مقابله كرد چون ضد تمدن ، انسانیت و دین است.
وجود داعش یك خطا و اشتباه است و این مسئله ربطی به سود و زیان نظام سوریه ندارد.
برای همین معتقدم رفتن حزب الله به سوریه عامل ورود داعش به لبنان نیست. اینها در لبنان هم مثل هرجای دیگر حضور دارند، البته ممكن است قیمت یك انتحاری لبنانی بیشتر از یك سوری باشد، اما به هر حال این تفكر در همه جا وجود دارد.

ایرنا: برای خروج لبنان از بحران چه راهی را پیشنهاد می كنید؟
سلیمان: یك طرف مسیحی اصرار دارد كه ژنرال میشل عون فقط رئیس جمهور لبنان باشد زیرا دارای اكثریت آرای مسیحیان است و این نزد همه كشورها دلیلی قانع كننده نیست به جز لبنانی ها.
ژنرال عون اگر چه حق دارد نامزد ریاست جمهوری باشد اما دارای اكثریت نمایندگان مسیحی در مجلس لبنان نیست زیرا تعداد نمایندگان مسیحی 64 تن است و ژنرال فقط دارای 27 رای مسلمان و مسیحی است.
سلیمان مسئولیت عدم انتخاب رییس جمهور را متوجه ژنرال میشل عون و حزب الله دانست كه به گفته او با حضور در جلسه پارلمان برای انتخاب رییس جمهور مخالفت می كنند و اجازه تامین حد نصاب لازم را نمی دهند.تحریم جلسه انتخاب رییس جمهوری با وظایف قانونی تعارض دارد.

ایرنا: روابط شما با حزب الله اكنون چگونه است؟
سخنان سلیمان از اختلاف وی با حزب الله حكایت دارد و بدون انكار این اختلاف درعین حال ابراز امیدواری كرد كه روابط خوبی بین دو طرف حكمفرما باشد.
به گفته وی اختلافات از پرونده بیانیه بعبدا شروع شد كه حزب الله با گنجاندن آن در بیانیه وزارتی دولت تمام سلام مخالفت كرد.
بیانیه وزارتی شامل رئوس سیاست ها و برنامه های یك دوفت در ابتدای شروع به كار آن صادر می شود.
سلیمان: من با بكاربردن عبارت «معادله چوبین» قصد توهین به مقاومت را نداشتم. چه طور می توان چنین برداشتی را از حرف من داشت؟ آیا ارتش و ملت دو ضلع دیگر معادله سه گانه نیستند؟ چه طور شائبه توهین به مقاومت مطرح شد؟
وی با این ادعا كه « بیانیه بعبدا به یك سند جهانی تبدیل شده است»، افزود: من همیشه بین مقاومت در مقابل اسراییل و ورود به سوریه تفاوت قائل شده ام. رابطه چندان خوبی با حزب الله ندارم اما توهین هم در كار نیست. گاهی به اقتضای كار و وظیفه خود با آنها تماس می گیرم، آنها هم در مقابل رابطه شخصی خوبی با من دارند و در قضیه فوت یكی از بستگانم برای تسلیت گفتن به خانه من آمدند.
ایرنا: روابط اقتصادی و سیاسی لبنان با جمهوری اسلامی ایران را به ویژه بعد از توافق هسته ای با گروه 1+5 چطور ارزیابی می كنید؟
سلیمان در پاسخ به این سوال به چهار سفرش به ایران در دوره شش ساله ریاست جمهوری خود اشاره كرد و تفاهم نامه های اقتصادی بین دو كشور را ذخیره مفیدی برای آینده لبنان دانست.
وی ابراز امیدواری كرد كه پس از رفع كامل تحریم های اقتصادی ایران، شاهد اجرای این تفاهم نامه ها باشیم.
وی همچنین منكر هرگونه پیشنهاد از سوی ایران برای تجهیز و تسلیح ارتش لبنان در دوران ریاست جمهوری خود شد.

ایرنا: نظرشمار در باره دولت آقای روحانی و سیاست خارجی ایشان چیست؟
سلیمان با تقدیر از رهبر معظم انقلاب گفت:دكتر حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران، مرد گفت وگو ، حكمت و منطق است و توانست دستاورد بزرگی همچون توافق هسته ای با گروه 1+5 را رقم بزند.
در ملاقات با آقای روحانی نشانه های یك رئیس جمهوری قوی را در او یافتم.
رئیسان جمهوردر دنیا باید دارای سه ویژگی « دموكراسی، حكمت و گفت وگو» باشند .
یك زمانی آمریكایی ها و فرانسوی ها از من پرسیدند با توجه به شناختی كه از ایرانی ها داری نظرت در باره آقای روحانی چیست؟، گفتم شما با این مرد قادر هستید به توافق دست پیدا كنید چون وی اهل منطق و گفت وگو است، با او می توانید راه حلی پیدا كنید. بعدها معلوم شد كه حق با من بوده است.
سلیمان در اتاق كار خود تصویرش در كنار آفای روحانی را نصب كرده است.
ایرنا: ایران همواره بر گفت وگو با كشورهای همسایه از جمله عربستان تاكید كرده است، آقای ظریف وزیر امور خارجه ایران در سفر به لبنان هم از گفت وگو و برقراری تفاهم بین كشورهای منطقه سخن گفت. نظر شما در این خصوص چیست؟
سلیمان: گفت وگو بین تهران و ریاض ضروری است، كشورهای همسایه عقائد ، فرهنگ و دین مشتركی دارند و برای حل مشكلات چاره ای به جز گفت وگو نیست.
من با تفاهم موافق هستیم و معتقدم در داخل لبنان نیز چیزی به اندازه تفاهم برای كشور سودمند نیست. نگرانی من آن است كه زمینه تفاهم داخلی در لبنان از بین برود برای همین گفت وگو با ایران را ترجیح می دهم تا تفاهم داخلی در لبنان محقق شود و باقی بماند.
ملت لبنان هوشیار است و اجازه نمی دهد بحران ها كشور را ویران كنند.
سود حل بحران سوریه در درجه اول نصیب لبنان می شود و مخالفان در این كشور باید در قدرت شریك باشند و به انتخابات تن دهند.

ایرنا: به نظر شما بحران سوریه از چه راهی قابل حل است؟ آیا با حل سیاسی و انتخاب مردم موافق هستید؟
سلیمان: ما در خصوص سوریه خواستار راه حل سیاسی هستیم، زمانی كه گفته می شد بشار اسد به زودی و تا چند ماه آینده سقوط خواهد كرد من به آنها گفتم روی سقوط بشار اسد حساب نكنند، بلكه بگذارید دوره ریاست جمهوری وی سپری شود و به فكر این باشید كه در پایان دوره ریاست جمهوری او چطور می توانید قضیه را حل كنید. اجازه دهید مردم انتخاب كنند و در آخر به من گفتند حق با تو بود و نظام سوریه سقوط نكرد.
من در پرونده سوریه قائل به بی طرفی لبنان بودم و این كه وارد اختلافات و درگیری های داخل سوریه نشویم حتی علیه نظام سوریه نیز موضع نگرفتم.

ایرنا: به نظر می رسد كشورهای عربی سرگرم مشكلات خود هستند و قضیه فلسطین را فراموش كرده اند و بنیامین نتانیاهو نیز از این فرصت سوء استفاده می كند.. سرنوشت فلسطین به كجا خواهد انجامید؟
سلیمان: قضیه اسراییلی – فلسطینی ریشه و منبع اختلافات بزرگ در دنیاست و این تروریسم هم بخشی از درگیری است ، این ظلم به مسلمانان است، این به عامل انفجار اوضاع و دو دستگی در جهان تبدیل شده است.
عرب ها به ویژه بعد از ابتكار پیشنهادی كشورهای عربی (عربستان) در سال 2002 در اجلاس سران عرب در بیروت باید اهتمام بیشتری به قضیه فلسطین داشته باشند.
قضیه فلسطین یك قضیه عربی است و عرب ها از دیگران حتی ایران و تركیه نباید انتظار داشته باشند ، خود باید برای حل این قضیه تلاش كنند، متاسفانه به خاطر درگیری های اخیر در منطقه، شاهد كمرنگ شدن این قضیه نزد عرب ها هستیم.

ایرنا: نظرشما درباره انتفاضه كنونی فلسطین چیست؟
سلیمان: اسراییل فاقد منطق است، با همه قتل و كشتاری كه در فلسطین انجام می دهد در نهایت نمی تواند منطق خود را حاكم سازد و فلسطینی ها پیروز خواهند شد. معتقدم ابتكار پیشنهاد شده توسط كشورهای عربی بهترین راه حل برای قضیه فلسطین است.

ایرنا: برخی مقامات عربی از جمله سعودی دیدارهای علنی و غیرعلنی با مقامات رژیم صهیونیستی برگزار می كنند و تاثیرهای منفی این مساله بر قضیه فلسطین را نمی توان انكار كرد. برخی هم می خواهند به جای اسراییل، ایران را دشمن عرب ها جلوه دهند. نظرشما در این خصوص چیست؟
سلیمان: این گونه صحبت ها ناشی از تنش های سیاسی این مرحله است. من از هیچ یك از عرب ها نشنیده ام كه ایران بدتر از اسرائیل است. این اختلاف ها كه ناشی از بحران های سیاسی هستند با آغاز گفت وگو بین دو طرف رنگ می بازد و خاتمه پیدا می كند.
موضع گیری های منفعلانه را می توان با گفت وگو حل كرد.
مهمتر این است كه بدانیم لبنان دشمن اسرائیل است.

ایرنا: برخی در لبنان مدعی هستند كه ایران در انتخاب رئیس جمهوری لبنان دخالت می كند، اما این در حالی است كه تهران بارها تاكید كرده این یك مسئله داخلی است و لبنانی ها خود باید در این باره تصمیم بگیرند.
سلیمان: دخالت زمانی صورت می گیرد كه ایران و عربستان و یا طرف دیگری بگوید كه رئیس جمهوری را انتخاب نكنید اما اگر بگوید انتخاب كنید، این دخالت نیست بلكه واجب هم می باشد.
هركشوری كه لبنان را دوست دارد باید مردم و همپیمانان خود را به هر شكلی شده است، برای حل مشكلات و انتخاب رئیس جمهور تشویق و ترغیب كند.

ایرنا: دو سال پیش خبر هبه هنگفت سعودی ها به ارتش لبنان را اعلام كردید، سرنوشت این هبه چه شد؟
سلیمان: اولا می خواهم از هبه ایرانی صحبت كنم، در سفری كه به عنوان رئیس جمهور ایران داشتم به همراه وزیر دفاع ایران به كارخانه تولید اسلحه رفتیم.
به او گفتم چقدر آرزو داشتم كه ما سلاح داشتیم اما ما نمی توانیم پولی پرداخت كنیم.
در دوره ریاست جمهوری من و نیز در تمام مدت فرماندهی ام بر ارتش، هیچ پیشنهادی از سوی ایران برای تسلیح ارتش لبنان مطرح نشد. از فرمانده ارتش بپرسید. هركس بگوید من پیشنهاد ایران را رد كرده ام، درست می گوید. من درخواست سلاح كردم اما هیچ پیشنهادی از طرف ایران برای تجهیز ارتش لبنان نیامد.
اما الان اگر تحریم های ایران مربوط به سلاح برداشته شود طبیعتا با هیچ پیشنهادی برای تجهیز ارتش لبنان به سلاح ایرانی مخالفتی ندارم.
درباره هبه سعودی، قرار بر 3 میلیارد دلار بود و بعد هم تصمیم گرفتند یك میلیارد دلار دیگر هم بین نیروهای امنیتی توزیع كند.
این هبه همچنان به قوت خود باقی است، تاخیر در ارسال سلاح امری طبیعی و مربوط به اقدامات لوجستیك و تداركاتی است.
رسیدن این هبه به لبنان قدری زمان لازم دارد چرا كه ارتش لبنان سلاح های جدید درخواست كرده و تهیه و ساخت چنین سلاح هایی در فرانسه نیاز به زمان دارد.
در جریان سفر دو ماه پیش به پاریس گفت وگویی در این زمینه با فرانسوا اولاند رئیس جمهور فرانسه داشتم و از او سئوال كردم كه آیا عربستان پرداخت پول سلاح ها به شما را متوقف كرده است؟ وی در جواب گفت، نه به هیچ وجه. همه چیز در مسیر طبیعی خود قرار دارد و ما در حال آماده سازی سلاح ها برای ارسال به لبنان هستیم.
اولاند گفت كه طبق توافق 600 میلیون دلار فرستادند و ما سلاح را آماده می كنیم. در زمان حاضر فرانسه سلاح آماده در اختیار ندارد، می خواهند بسازند. در متن توافق مدت چهار سال آمده و نه دو سال، بعضی سلاح ها بعد از چهار سال می رسد. شرط این بود كه سلاح ها قدیمی نباشند و تازه ساز شده باشند. سعودی ها و ارتش لبنان نمی خواستند سلاح های قدیمی نوسازی شده به لبنان ارسال شود.
من مقامات سعودی را نمی بینم اما « علی عواض عسیری» سفیر عربستان در لبنان هر بار از او سئوال می كنم هم همین حرف را می زتد و می گوید كه موضوع روند عادی خود را طی می كند.
هیچ ملاقاتی با حاكمان جدید سعودی نداشته ام و آخرین بار زمانی كه ملك عبدالله درگذشت برای گفتن تسلیت به ریاض رفتم.
من هیچ ارتباطی با پرونده هبه و سلاح ندارم جز این كه هبه را همان طور كه به من گفته بودند، اعلام كردم. نه بر روی ورقه ای امضا كرده ام و نه درباره قیمت ها ، مقدار و مهلت مذاكره ای انجام داده ام. به هیچ وجه! كمیته ای با عضویت فرمانده ارتش تشكیل شد و با سعودی ها و فرانسه تماس گرفتند.

سخن پایانی میشل سلیمان:
ایران كشوری بزرگ و مهم در منطقه است و باید نقش اساسی در ثبات خاورمیانه ایفا كند.
نباید منافع شخصی خود را فدای منافع عمومی كنیم و باید به فكر این بود كه چه طوراز بحران ها خارج شویم.
باید جلوی این خونریزی ها گرفته شود، باید اصل گردش و انتقال قدرت در همه كشورها و حكومت ها و احترام به رای و انتخاب مردم مورد توجه قرار گیرد آن وقت یك نظام دموكراتیك خواهیم داشت و درغیر این صورت اوضاعی بدتر از دیكتاتوری به وجود می آید و این اصل برهمه كشورهای منطقه بدون استثنا تطبیق می كند.
خاورم*383*388*390* 1324