۴ آذر ۱۳۹۴، ۱۳:۳۶
کد خبر: 81853525
T T
۰ نفر
نخست وزیر روسیه: برخی مقامات تركیه مستقیما از تجارت نفت با داعش سود می برند

تهران- ایرنا- 'دیمیتری مدودیف' نخست وزیر روسیه، اقدامات اخیر تركیه را به معنای حفاظت غیررسمی از گروه تروریستی 'داعش' دانست و تصریح كرد دلیل این امر این است كه برخی از مقامات تركیه از تجارت نفت با این گروه مستقیما سود می برند.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری روسی 'اسپوتنیك'، نخست وزیر روسیه در حالیكه درباره عملیات تلافی جویانه احتمالی روسیه در واكنش به ساقط كردن جنگنده خود به دست نیروهای تركیه صحبت می كرد، گفت:'اقدامات تركیه به معنای حفاظت غیررسمی از داعش است كه جای تعجب ندارد چرا كه بر اساس شواهدی كه ما در دست داریم، برخی از مقامات تركیه ای از تجارت نفت با گروه تروریستی داعش به طور مستقیم سود می برند؛ نفتی كه در پالایشگاه های تحت كنترل داعش پالایش می شود.'
وی همچنین افزود: 'اقدامات جنایتكارانه مقامات تركیه ای باعث شده است تا روابط بین روسیه و 'ناتو' به طرز خطرناكی بالا بگیرد كه به هیچ وجه قابل توجیه نیست.'
به گفته نخست وزیر روسیه، 'ولادیمیر پوتین' رئیس جمهوری روسیه در نظر دارد چندین پروژه مهم را با تركیه لغو كند. شركت های تركیه ای را از ورود به بازار روسیه باز دارد و به شهروندانش توصیه كرده است كه با توجه به تهدیدات تروریستی، به تركیه سفر نكنند.
جنگنده روسی «سوخو-24» روز سه شنبه (دیروز) در منطقه ای مرزی در سوریه و در نزدیكی مرز با تركیه سرنگون شد و به گفته «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه، هواپیما با یك موشك هوا به هوا سرنگون شده است. وزارت امور خارجه روسیه در واكنش به اقدام تركیه در هدف قرار دادن یك هواپیمای جنگی این كشور در سوریه، نشست وزیران امور خارجه دو كشور در قالب «شورای راهبردی» را لغو و شهروندان روس را از سفر به تركیه منع كرد.
از سوی دیگر، خبرگزاری رویترز امروز (چهارشنبه) به نقل از یك مقام آمریكایی خبر داد كه آمریكا معتقد است جنگنده روسی در حریم هوایی سوریه سرنگون شده است. این مقام آمریكایی كه خواست نامش فاش نشود گفت كه هواپیمای روسی پس از اینكه لحظاتی وارد حریم هوایی تركیه شد، بر فراز خاك سوریه سرنگون شد. وی گفت كه این برآورد بر اساس آثار حرارتی جنگنده روسی است.
مقامات تركیه روز سه شنبه گفتند جنگنده های اف 16 تركیه پس از «هشدارهای مكرر»، یك فروند بمب افكن سوخوی 24 روسیه را كه حریم هوایی این كشور را نقض كرده بود، ساقط كردند.
اروپام**9330**1485**1572
۰ نفر