به گزارش گروه اخبار علمی ایرنا از ساینس، اختلال كم توجهی – بیش فعالی یك اختلال رفتاری رشدی است كه در آن شخص توانایی دقت و تمركز بر روی یك موضوع را نداشته، یادگیری در او كند است و از فعالیت بدنی غیر معمول و بسیار بالا برخوردار است. این اختلال با فقدان توجه، فعالیت بیش ازحد، رفتارهای تكانشی، یا تركیبی از این موارد همراه است.
محققان با استفاده از یك تكنیك عكسبرداری جدید موسوم به fMRI (مخفف functional magnetic resonance imaging)، شاخه جدیدی از علم عصب شناسی را ابداع كردند كه در آن به منظور شناسایی شبكه های عصبی فعال مغز در زمان انجام فعالیت های خاص، كل مغز به طور یكجا تحت نظر قرار می گیرد. شیوه عكسبرداری fMRI امكان اندازه گیری جریان خون مغز را به طور بلادرنگ در اختیار محققان قرار می دهد.
با وجود این كه هنگام انجام برخی امور، بخش های خاصی از مغز به شدت درگیر می شوند، محققان دریافتند كه تقریبا در هنگام انجام تمام فعالیت های روزمره، بخش های زیادی از مغز باید در قالب یك یا چند شبكه عصبی با یكدیگر ارتباط برقرار كنند.
بر اساس این تحقیقات، یكی از این شبكه های عصبی، مسئولیت تمركز را بر عهده دارد.
محققان در یك آزمایش 25 شخص بالغ را درون دستگاه fMRI قرار دادند و از 24 نفر آن ها خواستند آزمونی را انجام دهند كه بسیار خسته كننده بود و نیاز به تمركز داشت. از شخص باقی مانده خواسته شد بدون هرگونه فعالیتی درون دستگاه به استراحت بپردازد. در این آزمون تعدادی تصویر سیاه و سفید از كوه و فضاهای شهری به داوطلبان نشان داده شد و از آن ها خواسته شد هنگامی كه تصویر شهر را می بینند، دكمه ای را فشار دهند. در حدود 90 درصد از تصاویر مربوط به فضاهای شهری بود.
پس از آزمون، اطلاعات fMRI از ارتباطات عصبی مغز داوطلبان توسط یك كامپیوتر تحلیل شد. این كامپیوتر با استفاده از اطلاعات مربوط شبكه عصبی مغز 24 داوطلبی كه در آزمون شركت كردند و مقایسه آن با پیچیدگی شبكه عصبی مربوط به حفظ تمركز داوطلب باقی مانده، توانستند عملكرد وی را در صورت انجام آزمون موردبحث به درستی پیش بینی كند.
محققان به یك بانك اطلاعاتی جهانی از سوابق اسكن fMRI دسترسی داشتند كه در آن توانستند نمونه ای متشكل از اسكن مغز 113 كودك چینی مبتلا به اختلال كم توجهی – بیش فعالی را به دست آورند. محققان با استفاده از نتایج تحلیلی آزمایش خود و مقایسه آن با اطلاعات كودكان توانستند امتیاز كسب شده توسط آن ها را در آزمون ADHD به درستی پیش بینی كنند. در واقع ارتباطات پیچیده شبكه عصبی به معنای احتمال پایین ابتلا به ADHD و ارتباطات كمتر عصبی به معنای احتمال بیشتر ابتلا به این اختلال بود.
این تحقیقات نه تنها می تواند راهگشای درمان اختلال كم توجهی – بیش فعالی باشد بلكه می تواند به این نتیجه گیری منتهی شود كه بسیاری از عملكردهای عصبی مغز مانند حافظه و یادگیری، حاصل عملكرد صحیح شبكه های عصبی مورد بحث هستند.گزارش كامل این تحقیقات در نشریه Nature Neuroscience منتشر شده است.
علمی (6) ** 9259**1440
تهران - ایرنا - محققان دانشگاه شیكاگو آمریكا، شبكه ای از نواحی مختلف مغز را شبیه سازی كردند كه نحوه ارتباط میان آن ها می تواند میزان توانایی تمركز كردن و حتی احتمال ابتلا به اختلال كم توجهی – بیش فعالی (ADHD) را مشخص كند.