۱۰ آذر ۱۳۹۴، ۱۳:۴۲
کد خبر: 81861863
T T
۰ نفر
محققان ايراني موفق به حذف دي اكسيد كربن ازگاز طبيعي به كمك نانو جاذب‌ها شدند

تهران- ايرنا- محققان دانشگاه تربيت مدرس با همكاري پژوهشگاه صنعت نفت موفق به توليد نانوجاذب‌هاي متخلخل درمقياس آزمايشگاهي، به منظورخالص سازي مخلوط‌هاي گازي و حذف دي اكسيد كربن ازگاز طبيعي شدند.

به گزارش گروه علمي ايرنا ازستاد ويژه توسعه فناوري نانو، سيد محسن هراتي از محققان اين طرح گفت: گازهاي استخراج شده از چاه‌هاي گاز همواره حاوي بسياري از ناخالصي‌ها هستند كه از جمله‌ آن‌ها مي‌توان به دي‌اكسيد كربن و سولفيد هيدروژن اشاره كرد، وجود دي اكسيد كربن درگاز طبيعي، ظرفيت حرارتي آن را كاهش داده و بازده سوخت را پايين مي‌آورد، به همين دليل جداسازي آن ازگاز طبيعي تحت عنوان شيرين‌سازي گاز طبيعي همواره مورد توجه صنايع مرتبط با آن بوده است.
وي بيان كرد: دراين طرح اقدام به توليد پليمري به منظوردست‌يابي به نانوجاذبي با بازدهي بالاتر وتطابق‌پذيري مطلوب‌تر با محيط زيست به منظوركاربرد درفرآيند شيرين‌سازي گازطبيعي شده است، اين نانوجاذب‌هاي متخلخل با توجه به خاصيت جذب انتخابي و قابليت بازيابي ساده‌تر، در صورت رسيدن به مرحله‌ توليد صنعتي مي‌توانند جايگزين مناسبي براي نمونه‌هاي مرسوم در صنعت باشند.
به گفته هراتي، اگرچه هدف اصلي اين طرح، جداسازي گاز كربن‌ دي‌اكسيد از گاز متان بوده است، اما طبق نتايج به دست آمده، نانوجاذب سنتز شده مي‌تواند در زمينه‌ جداسازي انتخابي آلكن‌ها و آلكين‌هاي كوچك مولكول از مخلوط‌هاي گازي نيز كاربرد داشته باشد، اين مساله براي صنايع پتروشيمي به دليل دستيابي به بازده بالا وكاهش هزينه از اهميت قابل توجهي برخوردار است. وي با اشاره به اينكه بخش ديگري از نتايج اين تحقيقات نيزحاكي ازجذب وجداسازي الكل‌ها درفاز محلول به كمك اين نانوجاذب ودرنتيجه امكان توليد سوخت‌هايي با منشاء زيستي با خلوص بسيار بالا بوده است افزود: استفاده از جاذب‌هاي جامد متخلخل به دليل مكانيسم جذب فيزيكي، انرژي كمتري براي بازيابي جاذب نياز دارد.
وي افزود: درحال حاضردرتلاش هستيم تا توليد اين بلورهاي يوني را تا حدي بهينه كنيم كه بالاترين راندمان ممكن حاصل شود. براي اين منظور در حال بررسي روش‌هاي مختلف مكانوشيميايي هستيم تا در كنار تمام ويژگي‌هاي منحصر به فرد اين تركيبات، سنتز آن‌ها را بدون استفاده از حلال‌هاي شيميايي، با صرفه‌ اقتصادي بيشتر ميسر سازد، ضمن اينكه استفاده از روش‌هاي مكانوشيميايي مزيت حفاظت از محيط زيست براي سنتز تركيباتي با كاربردهاي صنعتي را نيز در پي خواهد داشت.
اين طرح در قالب رساله‌ دكتري وتحت عنوان پايان نامه‌ مورد نياز صنعت به تاييد ستاد ويژه توسعه‌ فناوري نانو رسيده است.
علمي (1) ** 9340**1440
۰ نفر